به منظور پیشگیری از بروز کرونای امیکرون از چه ماسک‌هایی استفاده کنیم؟

متخصصان معتقدند که ماسک پارچه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ به دلیل شیوع گسترده گونه اومیکرون، لازم است افراد در انتخاب ماسک مناسب تجدیدنظر کنند. قدرت انتقال بالای گونه اومیکرون ویروس کرونا موجب شده است نحوه محافظت در برابر ابتلا به این بیماری تغییر کند، انتخاب ماسک مناسب یکی از تغییرهایی است که باید همراه واکسیناسیون، فاصله‌گذاری اجتماعی و اطمینان از تهویه مناسب در نظر گرفته شود.

محققان معتقد هستند که ماسک‌های پارچه‌ای فقط تزئینی هستند و خطر آلوده شدن به ویروس کرونا را کاهش نمی‌دهند؛ لازم است افراد از ماسک‌های جراحی سه لایه استفاده کنند. می‌توان از ماسک پارچه‌ای روی آن استفاده کرد، اما ماسک پارچه‌ای به تنهایی خطر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ را کاهش نمی‌دهد. به نظر می‌رسد که استفاده از ماسک پارچه‌ای برای بهبود عملکرد ماسک جراحی اقدام عاقلانه‌ای است، زیرا ماسک جراحی ممکن است اجازه دهد هوا از اطراف وارد و خارج شود، در نتیجه استفاده از ماسک پارچه‌ای روی ماسک جراحی باعث می‌شود فاصله‌ای بین ماسک و صورت قرار نداشته باشد.

به گفته پژوهش‌گراها، در حالت ایده‌آل و در مکان‌های شلوغ باید از ماسک N95 استفاده کرد. این نوع ماسک با داشتن مواد خاص مانند الیاف پلی‌پروپیلن که به عنوان موانع مکانیکی و الکترواستاتیکی عمل می‌کند، از ورود ذرات ریز به بینی و دهان جلوگیری می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که خطر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ در میان افرادی که از ماسک‌های N95 استفاده می‌کنند فقط ۰.۴ درصد است.

ماسک‌های N95 می‌توانند تا ۹۵ درصد ذرات موجود در هوا را فیلتر کنند، ماسک‌های جراحی نیز تقریباً پنج تا ۱۰ درصد کمتر از ماسک‌های N95 مؤثر هستند. ماسک‌های N95 باید یک بار مورد استفاده قرار بگیرند، اما در صورتی که مجبور به استفاده مجدد از آن‌ها هستید می‌توانید طبق دستور متخصصان آن را در یک کیسه کاغذی در محیطی با دمای اتاق و خشک به مدت چند روز قرار دهید تا همه عفونت‌های احتمالی آن از بین برود؛ البته در صورتی که ماسک کاملاً آلوده شده است باید آن را دور انداخت.

محققان اعلام کرده‌اند که ماسک FFP2 نیز کاملاً روی پوست قرار می‌گیرد و هیچ فاصله و شکافی ایجاد نمی‌کند. بنابراین می‌توان آن را برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلاء به نوع جدید ویروس کرونا قرار دارند مانند افراد مسن و کسانی که واکسینه نشده‌اند، توصیه کرد. علاوه بر این، استفاده از دو ماسک نیز در این دوران بحرانی شیوع گسترده گونه اومیکرون ویروس کرونا توصیه شده است.

کد خبر 549561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.