اصلاح نظام بانکی به نفع مردم‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاح نظام بانکی به نفع مردم‌» به بررسی اظهارات روز گذشته رئیس بانک مرکزی پرداخت و نوشت: جلسه دو ساعته روز گذشته آیت‌الله رئیسی با مدیران عامل بانک‌ها را می‌توان این طور خلاصه کرد: دستورکارهای عملی یا آنچه فرمان‌های رئیس جمهور برای اصلاح نظام بانکی در کشور خوانده می‌شود.

در جلسه روز گذشته، صرفاً به بیان و طرح مشکلات نظام بانکی، دغدغه‌های مردم، تولیدکنندگان و در نهایت انتظارات دولت از نظام بانکی بسنده نشد، بلکه با تأکید رئیس جمهور مبنی بر تعیین یک کارگروه برای شناسایی و رفع مشکلات درونی نظام بانکی، آن هم تا پایان سال جاری، عملاً این فرایند چاره‌ای جز قرار گرفتن در یک مسیر اصلاحی و عملیاتی قابل مشاهده و ملموس ندارد.

هر چند تأکیدات و انتظارات رئیس جمهور از نظام بانکی را می‌توان در عبارت کلی «ایجاد تحول در نظام بانکی» خلاصه کرد، اما واقعیت این است که این انتظارات اصلاحی، بخش‌های متنوع و گاه جزئی و ملموسی دارد. علاوه بر تأکید آیت‌الله رئیسی بر تشکیل کارگروهی برای شناسایی و رفع مشکلات درونی نظام بانکی تا پایان سال، خود مراقبتی و مقابله با فساد، بازنگری در مقررات بانکی با هدف تطبیق کامل با احکام اسلامی، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات الکترونیک در بانک‌ها، توسعه جریان قرض‌الحسنه در نظام بانکی، دریافت سود مشارکت از تسهیلات بانکی بر اساس مقررات مصوب و ابلاغی بانک مرکزی، اصلاح مسأله تملک واحدهای تولیدی یا اداره آنها و در نهایت هدایت نقدینگی به سوی نظام تولید از جمله مهم‌ترین این محورها بوده است.

این محورها بیانگر این است که برخلاف شعارگرایی‌ها و گفتاردرمانی‌های دولت در ادوار گذشته، اکنون نظام بانکی با یک نقشه عملیاتی اصلاحی مواجه است، نقشه‌ای که باید خود را با آن تطبیق دهد تا بتواند نقش چه بسا مضر خود در اقتصاد کشور را اصلاح کرده و جایگاه واقعی خود را بیابد.

اصلاح نظام بانکی به نفع مردم‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تسهیلات رئیسی به مردم با ۵ فرمان بانکی» نوشت: در حالی که بانک‌ها تقریباً ۹۰ درصد تأمین مالی اقتصاد ایران را برعهده دارند و ۸۰ درصد حجم نقدینگی بیش از ۴۳۰۰ هزار میلیارد تومانی اقتصاد ایران تحت قالب شبه‌پول در بخش سپرده‌های بانکی وجود دارد، روز گذشته رئیس‌جمهور در نشستی دو ساعته با مدیران بانکی، پنج دستور ویژه داد که اجرای این دستورات با توجه به وعده دیرباز اصلاح نظام بانکی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما با توجه به اینکه دولت سیزدهم مشی متفاوتی را در اجرای وعده‌های خود در پیش گرفته است، افکار عمومی امید دارند اصلاحات مثبتی در حوزه بانکی رخ دهد.

اوایل دهه ۹۰ برای مدت کوتاهی این امکان ایجاد شد که دولت از مواهب برجام بهره‌مند شود، طرف‌های غربی استاندارد نبودن صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی را بهانه خلف وعده‌های اقتصادی خود در قبال ایران قرار دادند، هرچند مورد مذکور صرفاً بهانه بود، اما در عمل صورت‌های مالی بانک‌ها نیز با استانداردهای روز فاصله داشت.

هم‌اکنون که اصلاحاتی در حوزه بودجه قرار است رقم بخورد همانند اصلاح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ترجیحی و احتمال وقوع توافق و آزادسازی ارزهای بلوکه ایران، کارشناسان اقتصادی بر این باورند اصلاح نظام بانکی از اهمیت قابل ملاحظه برخوردار است، زیرا بانک‌ها ۹۰ درصد تأمین مالی اقتصاد را برعهده دارند و ۸۰ درصد حجم نقدینگی نیز تحت قالب سپرده‌های مدت‌دار در اختیار بانک‌هاست. در این میان هماهنگی سیاست‌های پولی با سیاست‌های مالی نیز از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

در همین رابطه در شرایطی که دولت روحانی وضعیت بخش پولی و بانکی را بیش از پیش پیچیده کرد، به طوری که در کنار جهش چهار هزار هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی در این دولت، صورت‌های مالی بانک‌ها نیز بیش از پیش ناتراز (اعسار ترازنامه) شد، دولت سیزدهم در ماه‌های ابتدایی خود تسویه بخشی از بدهی‌های دولت با سیستم بانکی را آغاز کرد و در ادامه این رخداد روز گذشته رئیس‌جمهور جلسه‌ای را با مدیران بانکی برگزار کرد.

اصلاح نظام بانکی به نفع مردم‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابوظبی زیر ضربه سنگین پهپادهای یمن‌» به بررسی حملات پهپادی انصارالله پرداخت و نوشت: امارات از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که در کنار عربستان از سال ۲۰۱۵ به کشتار مردم یمن مشغول است. با این حال امارات در چند سال اخیر میزان دخالت نظامی خود در یمن را کاهش داده و صرفاً بر بنادر جنوب یمن متمرکز شده است. اخیراً انصارالله یمن یک کشتی باربری نظامی امارات با تسلیحات مختلف را در آب‌های یمن توقیف کرد. این مسئله باعث شد تا انصارالله بار دیگر اعلام کند که امارات در یمن در حال تشدید مداخلات خود است.

همان زمان مقامات انصارالله به امارات هشدار دادند که در صورت تداوم مداخله در یمن باید منتظر حملات به عمق امارات بود. در نهایت نیز اعلام شد که امارات در کنار عربستان در الشبوه علیه انقلابیون یمن جنگیده و باعث شده این استان به تصرف مزدوران ائتلاف سعودی درآید. این مسئله حجت را بر انقلابیون یمن تمام کرد و انصارالله تهدید خود علیه امارات را عملی کرد.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز صبح از عملیات ویژه‌ای در عمق خاک امارات خبر داد. او گفت که در ساعات آتی جزئیات این حمله را خبررسانی خواهد کرد. همزمان انفجارهای شدید ابوظبی پایتخت امارات را لرزاند و منابع اماراتی از انفجار در سه‌تانکر حامل نفت در منطقه المصفح در امارات و آتش‌سوزی پس از آن خبر دادند. پلیس ابوظبی نیز با تأیید این خبر مدعی شد که در پی این انفجار، یک آتش‌سوزی جزئی در محوطه ساخت‌وسازهای جدید در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی روی داد و هنوز هیچ خسارتی از این حریق ثبت نشده است.

منابع رسانه‌ای همچنین اعلام کردند که یکی از انفجارها در نزدیکی فرودگاه ابوظبی صورت گرفته است و منابع پلیس این کشور تأیید کردند که چند فروند پهپاد با انداختن بمب بر روی مخزن‌های سوخت در این منطقه صنعتی ابوظبی و همچنین فرودگاه بین‌المللی این شهر، آن را به آتش کشیدند. ائتلاف سعودی نیز اعلام کرد که توانسته پرواز چند پهپاد از فرودگاه صنعاء در یمن را رصد کند.

به نوشته خبرگزاری رسمی امارات، دو انفجار نخست در نزدیکی انبارهای «ادنوک» و انفجار سوم در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی صورت گرفته است و تحقیقات اولیه حاکی از رصد اجسام پرنده‌ای که احتمالاً پهپاد هستند، است که این دو منطقه را هدف قرار داده‌اند. پس از انتشار این خبر، برخی منابع رسانه‌ای از توقف پروازها در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی خبر دادند. پلیس ابوظبی ضمن تأیید خبر وقوع انفجار در منطقه المصفح گفته است: «در پی انفجار تانکرهای سوخت، ۳ نفر کشته و ۶ نفر دیگر مجروح شده‌اند. ملیت یکی از افراد کشته شده پاکستانی و دو تن دیگر هندی هستند.»

اصلاح نظام بانکی به نفع مردم‌

کد خبر 549541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.