تحولات دیجیتالی چه تأثیری روی بقای کسب‌وکارها دارد؟

کسب‌وکارها در دنیای رقابت‌طلب، رو به پیشرفت و درحال دیجیتالی شدن روزافزون امروز، نیازمند بهره‌برداری هر چه بیشتر از امکانات فناورانه به‌منظور بقا و پایداری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جهانیان امروز در حال تجربه دنیایی از ارتباطات و اتصالات با پیچیدگی‌های بسیار و بدون سابقه قبلی، شاهد وقوع چهارمین انقلاب تکنولوژیکی هستند که وقوع تحولات دیجیتالی بخشی جدایی‌ناپذیر از آن است. مردم امروز در دنیایی زندگی می‌کنند که در آن اقشار گوناگون چه به‌طورخودخواسته و چه از روی اجبار به‌گونه‌ای درگیر استفاده از انواع فناوری هستند. این درگیری، فضاهای کسب‌وکار، دنیای آموزش و حتی تفریح، سرگرمی و گردشگری را دربرمی‌گیرد. بدین‌ترتیب می‌توان گفت بدون اغراق تمام بخش‌های جوامع امروزی به فناوری وابسته است.

تحولات دیجیتالی برای مثال در فضاهای کسب‌وکار، خود را با تغییر تدریجی فضاهای سنتی فیزیکی (موسوم به فضاهای خشت‌وملات) به سمت دیجیتالی شدن نشان می‌دهد و در امر گردشگری با توسعه فناوری متاورس برای گردشگری مجازی. بدین‌ترتیب سازگاری کسب‌وکارها و در حالت کلی زندگی بشری با دیجیتالی شدن نقش بسزایی در تداوم و بقای مشاغل در دنیای پر از رقابت امروز ایفا می‌کند؛ چراکه هرچند همواره نمی‌توان از نقش مؤثر نیروی کار انسانی چشم‌پوشی کرد، دنیای فناوری‌محور امروز نمی‌تواند همچون گذشته با اتکای به فضاها و نیروی فیزیکی انسانی تمام نیازهای مشتریان و حتی نیازهای فرآیندهای زنجیره تأمین و توزیع خود را برآورده سازد.

تحولات دیجیتالی با فراهم آوردن امکان ظهور ساختارهای تجاری نوین که لازمه بقا در دنیای امروز است و نیز با وجود پیامدهای مثبت و تأثیرگذار اجتماعی، ملی و تجاری، دیر یا زود تبدیل به یکی از ضروریات حتمی برای انواع کسب‌وکارها خواهد شد که البته این الزام در جوامع پیشرفته از سال‌های دور ایجاد شده است؛ زیرا ساکنان جهان، خصوصاً در جوامع مذکور، برای مدتی طولانی در حال استفاده از فناوری در تمام بخش‌های زندگی خود، از سرگرمی، یادگیری، آموزش و خرید گرفته تا کار کردن و کسب درآمد در محیط‌های دیجیتالی با ابعاد اجتماعی بسیار فراگیر بوده‌اند.

دنیای امروز و نوآوری‌های فناورانه دیجیتالی در آن، با افزایش انتظارات مشتریان و درخواست آن‌ها به دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات در طول هفت روز هفته همراه بوده است. از سوی دیگر ظهور و گسترش رسانه‌های اجتماعی با پیدایش نظریه‌های نوظهوری همراه بوده است که فناوری و کاربردهای آن را نه به‌عنوان یک پدیده فردی که به شکل پدیده‌ای جمعی می‌شناسد که بینشی عمیق و متفاوت نسبت به نگرش‌های فردی موجود در زمینه اشیا، نیازهای مشتریان و احساس آن‌ها درباره کسب‌وکارها را شکل می‌دهد. در این دنیای دیجیتالی، مشتریان (و به‌طور اخص مصرف‌کنندگان) توانایی و امکان نوشتن نظرات آنلاین، پاسخ‌دهی به سوالات نظرسنجی باز و برقراری ارتباط با نمایندگان خدمات مشتری در سراسر دنیا را دارند که این امکانات به‌طور بالقوه می‌تواند روی رفتارهای آن‌ها، عملکرد کسب‌وکارها و حتی بازار اثر بگذارد و در حالت کلی جامعه را تحت تأثیر خود قرار دهد.

به‌طور کلی، در دنیایی که در آن خرده‌فروشان سنتی از مرزهای سنتی بودن دور شده و به سمت گسترش کانال‌های دیجیتالی در حرکت هستند و خرده‌فروشان آنلاین در راستای دست‌یابی به تجربیات ارزشمندی که امکان انتقال آن از طریق دستگاه‌های هوشمند امروزی ممکن نیست (هرچند ممکن است در آینده‌ای نزدیک امکان‌پذیر شود) به تأسیس فضایی فیزیکی در اماکن مهم اقدام می‌کنند، قطعاً نمی‌توان از نقش فناوری چه در زمان حال و چه در آینده‌های دور و نزدیک غافل ماند؛ زیرا همان‌طورکه شیوع همه‌گیری کرونا نیز نشان داد، میان جهان‌های فیزیکی، اجتماعی و دیجیتالی بسیار زودتر از تصورات موجود هم‌گرایی به وجود خواهد آمد و ادغام این هم‌گرایی با فناوری‌های دیجیتالی (به عبارتی فراهم آوردن بسترهای مناسب برای گسترش پلت‌فرم‌های دیجیتالی در فضاهای کسب‌وکار)، تنها عاملی خواهد بود که قادر به بهبود تجربه مشتریان و عملکرد کارکنان، در نتیجه بقا و پایداری کسب‌وکارها در آینده است.

باید توجه داشت که جلب توجه مشتریان و مصرف‌کنندگان توسط کسب‌وکارها با وجود امکانات وسیعی که جهان گسترده و رو به پیشرفت فناورانه امروز فراهم آورده است، با پیوستن برندهای بیشتر و توزیع فعالانه محتواهای حاوی برند هر روز دشوارتر از گذشته می‌شود و در بسیاری موارد، اقدامات گوناگون برندهای مختلف در این راستا کسب‌وکارها را به نوعی با بحران فوریت برای پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان خود مواجه می‌کند؛ ولی نکته مهم این است که خود این امکانات دیجیتالی و فناورانه، توانایی مقابله با بحران‌های مذکور را در اختیار صاحبان کسب‌وکارها و متخصصان امور مجازی به وجود خواهند آورد، لذا می‌توان گفت که بهره‌گیری از فناوری و تحولات دیجیتالی تنها راه ممکن برای پایداری کسب‌وکارها در آینده و حتی در زمان حال محسوب می‌شود.

کد خبر 549507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.