اومیکرون فصل تازه بحران در ایران؟

با شیوع سویه اومیکرون در استان‌های مختلف کشور به ویژه تهران و مشهد نگرانی‌ها نسبت به بازگشت محدودیت‌های کرونایی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۸ آذرماه جاری مشاهده سویه اومیکرون در کشور را تأیید کرد که نخستین مبتلا به این سویه فردی ساکن تهران بوده است.

متخصصان بر این عقیده‌اند که سویه جدید کرونا (اومیکرون) جهش و سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و می‌تواند جامعه جهانی را نسبت به این موضوع نگران کند چرا که به گفته این متخصصان جهش بالای سویه اومیکرون باعث کاهش اثربخشی واکسن‌ها خواهد شد.

سویه جدید اومیکرون هم اکنون در ۱۱۰ کشور جهان شیوع پیدا کرده و در ایران هم شناسایی شده است. با توجه به تحقیقات به نظر می‌رسد که آمار مرگ و میر ناشی از سویه اومیکرون شدت کمتری نسبت به گونه دلتا دارد.

اطلاعات و آمار ارائه شده نشان می‌دهد که میزان بروز بیماری کووید -۱۹ ناشی از گونه اومیکرون پس از افراد بالای ۶۰ سال، کودکان زیر پنج سال را هدف قرار داده است. گونه جدید ویروس کرونا با سرعت بالا در حال گسترش بوده و باعث شده است میزان پذیرش کودکان زیر پنج سال در بیمارستان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. این در حالی است که کارشناسان هندی با رد این نگرانی تاکید دارند که با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در میان کودکان، علائم ابتلاء به آن خفیف است.

علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله شست‌وشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تزریق سه دوز واکسن دولت باید اقدامات، تمهیدات و ابزارهای پیشگیرانه در دستور کار قرار دهد تا از این بحران با کمترین آسیب عبور کنیم.

ساده‌انگاری نسبت به تجمعات و دورهمی‌ها، بازگشایی تالارها و برگزاری مجالس عروسی و عزاداری، بازگشایی مدارس و مؤسسات آموزش عالی و لغو محدودیت‌ها می‌تواند کشور را در مقابل این سویه جدید در شرایط بحرانی قرار دهد.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته است که از اومیکرون به عنوان جدیدترین سویه کرونا در جهان یاد می‌شود و برخی بر این عقیده هستند که احتمالاً اومیکرون آخرین جهش کرونا در جهان باشد، زیرا درصد قابل توجهی از جامعه جهانی نسبت به کرونا واکسینه شدند که با رعایت دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی می‌توان از مرحله همه‌گیری جهانی خارج شد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا که ۲۵ دی‌ماه جاری برگزار شد، اظهار کرده بود: با توجه به کاهش چشمگیر شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، لازمه حفظ و بهبود شرایط موجود، رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تداوم نظارت‌ها است.

وی با اشاره به موضوع درخواست برگزاری مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها تاکید کرد: مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها باید با رعایت دقیق و جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حضور محدود علاقه‌مندان همراه باشد و در این زمینه وزارتخانه‌های مسئول موظفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدابیر لازم را در این زمینه به کار گیرند.

رئیس جمهور بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد و گفت: صیانت از سلامتی مردم در حمل‌ونقل عمومی به ویژه در مترو و هواپیما اهمیت مضاعفی دارد و برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های متولی در این زمینه باید به گونه‌ای باشد که مردم آسیب نبینند.

تست اومیکرون به اندازه کافی انجام نمی‌شود

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اکنون در اکثر استان‌های کشور اومیکرون شناسایی شده و شیوع آن به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

به گفته وی، در حال حاضر مانند دیگر سویه‌های کرونا در کشور تنها راه جلوگیری از ابتلای افراد و پیشرفت این سویه، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از تجمعات و تزریق سه دوز واکسن است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می‌گوید: باید اماکن مختلف از جمله تالارها و رستوران‌ها نسبت به دستورالعمل‌های کرونایی پایبند باشند تا شاهد شیوع بیشتر سویه اومیکرون در کشور نباشیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا سویه اومیکرون به شدت افزایش یافته و جمعیت بالایی گرفتار این سویه شدند، اضافه کرد: درست است که در اکثر موارد علائم بیماری خفیف است اما زمانی که تعداد بیماران افزایش می‌یابد مرگ و میر هم افزایش می‌یابد از این‌رو ضروری است دستورالعمل‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

شهریاری تاکید کرد: در حال حاضر تست اومیکرون به اندازه کافی انجام نمی‌شود اما به نظر می‌رسد که با هر مورد تست مثبت اومیکرون باید آن را صد درصد تعداد افراد گرفتار در نظر گرفت.

وی، درباره بازگشت محدودیت‌های کرونایی با شیوع سویه اومیکرون در کشور افزود: امیدواریم که مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند تا مجبور به بازگشت محدودیت‌ها نشویم زیرا پس از گذشت بیش از ۲۰ ماه از شیوع کرونا در کشور مردم سختی‌های فراوانی متحمل شدند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در حال حاضر استان‌های مشهد و تهران درگیری‌های بیشتری نسبت به سویه اومیکرون داشتند. اما خوشبختانه افرادی که سه دوز واکسن تزریق کردند معمولاً به حالت خفیف اومیکرون مبتلا شدند و مرگ و میر در آن‌ها مشاهده نشده است.

شهریاری با اشاره به تعدادی از مبتلایان به اومیکرون که اخیراً جان خود را از دست دادند تصریح کرد: علی‌رغم تأکیدات صورت گرفته مبنی بر تزریق سه دوز واکسن کرونا اما مشخص شده بود این افراد سه دوز واکسن را تزریق نکردند و پس از ابتلاء به سویه اومیکرون جان خود را از دست دادند.

پیش آمادگی جدی نسبت به بازگشایی مدارس صورت بگیرد

سید جلیل میرمحمدی میبدی، نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هنوز مراجع ذی‌ربط و تصمیم‌گیرنده به صورت قطع و یقین بحث افزایش قابل توجه و بی‌رویه اومیکرون را مطرح نکردند اما شواهد شیوع این بیماری در کشور مشخص شده است.

به گفته وی باید توجه داشت اومیکرون بر اساس آنچه اکنون مطرح شده است تاکنون سرعت شیوع بسیار بالایی داشته این در حالی است که عمده افرادی که مبتلا به اومیکرون شدند علائم نسبتاً متوسط و خفیفی داشتند.

میرمحمدی ادامه داد: اما با توجه به اینکه سرعت انتشار این سویه نسبت به سایر سویه‌ها قابل توجه است ضروری است اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده شود، همچنین نسبت به ساده انگاری افراد هشدار داده شود و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی جدی گرفته شود.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید پیش آمادگی جدی و واقعی نسبت به بازگشایی مدارس و مؤسسات آموزش عالی داشته باشیم تا بتوانیم سویه جدید کرونا را کنترل کنیم همچنین تزریق دوز دوم و سوم واکسن مورد تاکید جدی است.

وی افزود: باید نهایت تلاشمان را بکنیم که با دریافت دوز سوم واکسن مانع از گسترش قابل توجه و نارنجی یا قرمز شدن شهرهای کشور براثر شیوع سویه اومیکرون شویم.

کد خبر 549500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.