سالک چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره شیوه انتقال و درمان بیماری سالک توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایمنا، حمید عمادی در خصوص نحوه انتقال بیماری سالک، اظهار کرد: عامل ایجاد بیماری سالک یک تک‌یاخته است که به پشه خاکی منتقل می‌شود. افراد در صورتی به سالک مبتلا می‌شوند که این پشه آنها را نیش بزند.

وی افزود: اگرچه بیماری سالک از طریق نیش پشه خاکی منتقل می‌‎شود اما پشه خاکی برخلاف پشه‌های دیگر بیش از یک تا دو متر نمی‌تواند پرواز کند و بنابراین در آپارتمان‌های چندطبقه نمی‌تواند از پنجره وارد خانه شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر اینکه این پشه روی خاک زندگی می‌کند و در مناطق روستایی و خاکی و کوهستانی ممکن است دیده شود، خاطرنشان کرد: اگر فردی به سالک مبتلا شود نمی‌تواند آن را به طور مستقیم به فرد دیگر منتقل کند اما اگر پشه خاکی یک فرد مبتلا به سالک را نیش بزند و سپس فرد دیگری را نیش بزند، بیماری سالک را منتقل می‌کند بنابراین راه انتقال سالک به طور مستقیم از انسان به انسان نیست. پشه خاکی ممکن است روی بدن موش‌ها و رت‌های بیابانی وجود داشته باشد و آلوده به عامل بیماری سالک شود و آن را به انسان منتقل کند.

وی به درمان بیماری سالک نیز اشاره و تصریح کرد: بیماری سالک درمان‌پذیر است، اما روند درمان آن کمی مشکل است؛ داروی «آمفوتریسین بی لیپوزومال» که برای قارچ سیاه نیز در دوران کرونا استفاده می‌شود و در درمان سالک نیز استفاده می‌شود.

عمادی با بیان اینکه سال‌ها بود که سالک در کشور ما وجود نداشت، گفت: در سال‌های گذشته در استان اصفهان، تغییرات شرایط محیط زیستی باعث افزایش موارد ابتلاء به سالک در برخی از شهرستان‌ها شده بود که در آن زمان شاهد شیوع سالک در برخی مناطق بودیم، ممکن است سالک از طریق مسافرانی منتقل شود که به کویرگردی رفته باشند و در آنجا پشه خاکی آنها را نیش زده باشد.

منبع: تسنیم

کد خبر 549490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.