مسکن شهرهای فاقد زمین در طرح نهضت ملی در شهرهای مجاور تامین می‌شود

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: مسکن شهرهای فاقد زمین در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مجاور تامین می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی در خصوص ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن و سایر متقاضیان در شهرهایی که سامانه باز شده اما هنوز تأمین زمین انجام نشده است، اظهار کرد: هم اکنون نیز در سامانه قید شده است که در هر شهری که زمین تأمین نشده باشد متقاضیان در شهرهای مجاور ساماندهی می‌شوند. بدین‌معنا در هر شهری که زمین موجود نباشد در نزدیک‌ترین شهر مجاور به شرط تأمین زمین، متقاضیان ساماندهی می‌شوند. بنابراین هیچ ضرورتی وجود ندارد تا تأمین مسکن در همان شهر باشد بلکه می‌تواند در صورت تأمین نشدن زمین در شهرهای مجاور ساماندهی شوند که این موضوع به اطلاع متقاضیان می‌رسد.

وی ادامه داد: در سامانه نهضت ملی مسکن اطلاعیه‌ای وجود دارد که در خصوص تأمین نشدن اراضی در شهر موردتقاضا، شهرهایی که تأمین مسکن در آنها انجام می‌شود آمده است. متقاضیان وقتی وارد سامانه می‌شوند و در صدد انتخاب شهر برمی‌آیند حتماً اطلاعیه‌ای برای آنها باز می‌شود تا متقاضیان شرایط ثبت‌نام را مطالعه و سپس اقدام به انتخاب شهر کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص انجام پالایش‌های ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: تقریباً پالایش‌ها به شکل آنلاین انجام شده است. در سامانه تعدادی نیز وجود دارد که شرایط آنها احراز نشده که علت آن به دلیل انجام ثبت‌نام است. متقاضیان به محض آنکه ثبت‌نام می‌کنند به صورت سیستمی سه شرطِ تأهل و سرپرست خانوار بودن، فاقد مالکیت خصوصی و عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب انجام می‌شود و در نهایت طی ۲ تا سه روز وارد کارتابل متولیان اجرا می‌شود.

اصلانی بررسی شرط چهارم را که سابقه پنج سال سکونت است مربوط به استان‌ها دانست و گفت: در خصوص سابقه سکونت پنج ساله نیز متقاضیان پالایش شده به کارتابل استان‌ها ارجاع شدند تا صحت این مورد نیز پالایش شود.

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رئیس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد. نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال در برنامه دولت قرار گرفته است. متقاضیان با داشتن چهار شرط تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متأهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند. همچنین هم اکنون سامانه نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن باز شده است و افراد می‌توانند در سامانه نهضت ملی مسکن به مدت یک ماه تا ۲۰ بهمن نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

یادآور می‌شود در اطلاعیه ثبت‌نام تاکید شده است، برای متقاضیان تعدادی از شهرها، در شهر مجاور تأمین زمین انجام شده است.

کد خبر 549328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.