آیا دریافت مکرر دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا خطرناک است؟

آژانس دارویی اروپا (EMA) هشدار داده است که تزریق مکرر دوزهای تقویت‌کننده واکس کرونا، می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر سیستم ایمنی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تنظیم‌کننده‌های دارویی اتحادیه اروپا، گزارش کرده است که تکرار واکسن‌های تقویت‌کننده کرونا هر چهار ماه یک‌بار، ممکن است موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن افراد شود. دوزهای تقویت کننده می‌تواند یک یا شاید دو بار تزریق شود، اما تکرار آن ممکن است ابزاری عملی برای مبارزه با همه‌گیری نباشد.

به گفته محققان، تزریق مداوم واکسن‌های تقویت کننده، خطر اوردوز بیش از حد سیستم ایمنی و ایجاد خستگی در جمعیت را به همراه خواهد داشت. آژانس دارویی اروپا توصیه کرده است که کشورها باید زمان بیشتری را بین دوزهای تقویت کننده لحاظ کنند تا خطرات احتمالی ناشی از آن کاهش پیدا کند.

شرکت فایزر اعلام کرده است که واکسن اختصاصی اومیکرون این شرکت تا اوایل ماه مارس در دسترس افراد قرار خواهد گرفت، اما آژانس دارویی اروپا اعلام کرد که آوریل، سریع‌ترین زمانی است که می‌توان هر واکسن جدیدی را تأیید کرد؛ زیرا مدت زمان تأیید واکسن سه تا چهار ماه طول می‌کشد. این آژانس دارویی در زمینه کمبود داده‌های بلندمدت درمورد تزریق دوز تقویت کننده واکسن کرونا نگران است و درباره تقویت کننده‌های مکرر به دلیل فقدان اطلاعات در این زمینه ابراز تردید کرده است.

کد خبر 549318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.