علت ریزش سقف بخشی از بازار میدان نقش جهان

صبح دیروز تصاویری از ریزش سقف یکی از بازارهای میدان نقش‌جهان خبرساز شد. این تصاویر نشان می‌داد که بخشی از سقف بازار نزدیک به مسجد شیخ لطف‌الله ریزش پیداکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تصاویری که روز گذشته ۲۶ دی‌ماه_ در فضای مجازی گسترش یافت حاکی از آن است که بخش زیادی از گچ در سقف بازار جنبی مسجد شیخ لطف‌الله دچار ریزش شده است. این در حالی است که به گفته مدیر پایگاه میدان جهانی نقش‌جهان، پوشش سقف تمام بازارهای میدان نقش‌جهان از آجر است و به‌طور طبیعی بدون نیاز به گچ کاری، مستحکم است.

دراین‌باره فریبا خطابخش، مدیر پایگاه جهانی میدان نقش‌جهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: صبح دیروز نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به من اطلاع دادند که بخشی از سقف این بازار که جنب مسجد شیخ لطف‌الله تا چهارسو مقصود واقع شده ریزش پیداکرده است.

وی افزود: این بخش از سقف بازار در زمانی نامعلوم گچ کاری شده بود، در حالی که تمام بازارهای میدان نقش جهان با آجر پوشیده شده است و دلیل کشیده شدن گچ روی این سقف‌ها نامشخص است و احتمال می‌رود اهالی بازار دست به این اقدام زده باشند.

علت ریزش سقف بخشی از بازار میدان نقش جهان

خطابخش تصریح کرد: این گچ‌ها به مرور زمان استحکام خود را از دست داده و ریزش پیدا کرده‌اند. حتی روی پشت‌بام سقف مشکلی نداشته و ریزش آن به دلیل بارندگی نیز نیست. با این‌حال همه گچ‌ها تراشیده شده و مرمت سقف هم تقریباً سطحی است.

مدیر پایگاه جهانی نقش‌جهان درباره چگونگی مرمت این سقف و استفاده از نیروهای امانی یا پیمانکاران، گفت: اگر برای مرمت‌های اضطراری بخواهیم با پیمانکار قرارداد ببندیم بسیار زمان‌بر است و قرارداد آن باید قبل از اجرا در سامانه دولت تأیید شود و این در روند مرمت خلل ایجاد می‌کند؛ بنابراین این موضوع را به سازمان میراث فرهنگی اطلاع دادم و گروه امانی اداره‌کل میراث فرهنگی استان قسمت‌هایی که احتمال تخریب آن‌ها وجود داشت را جدا کرده و قرار است که امروز داربست زده و طرح مرمت آن شروع شود.

کد خبر 549049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.