شرایط کرونا امیکرون در افراد واکسینه شده و مبتلا به دلتا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: بر اساس تحقیقات افرادی که واکسن دریافت کردند و علاوه‌ بر آن به کرونا دلتا نیز مبتلا شده‌اند، ممکن است توانایی بیشتری در خصوص خنثی کردن امیکرون نسبت به سایر افراد واکسینه نشده و یا افرادی که به کرونا دلتا مبتلا نشدند، داشته باشند.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص توان خنثی کردن سویه امیکرون ویروس کرونا در افراد واکسینه شده با ابتلای قبلی به دلتا، اظهار کرد: مقاله‌ای درباره توان خنثی کردن سویه امیکرون ویروس کرونا در افراد واکسینه شده با ابتلای قبلی به دلتا منتشر شده و بر اساس این تحقیق افرادی که واکسن دریافت کردند و علاوه‌بر آن به کرونا دلتا نیز مبتلا شده‌اند، ممکن است توانایی بیشتری در خصوص خنثی کردن امیکرون نسبت به سایر افراد واکسینه نشده و یا افرادی که به کرونا دلتا مبتلا نشدند، وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت انجام تحقیقات درباره سویه‎‌های مختلف کرونا ویروس، ادامه داد: در این تحقیق آزمایشاتی بر روی نمونه‌های خونی افراد مبتلا به کرونا دلتا با و بدون واکسن زدن قبلی انجام شده و توان خنثی کردن سویه‌های اولیه ووهان، دلتا، بتا و امیکرون در این آزمایشات مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج ارائه شده در این مقاله افرادی که به سویه دلتا مبتلا شده، اما واکسن دریافت نکرده بودند توان خنثی کردن سویه اولیه ووهان و دلتا را داشته، اما در عین حال توان خنثی کردن سویه‌های امیکرون و بتا در این افراد وجود نداشته است.

وی افزود: در افرادی که دو دوز واکسن کرونا ویروس دریافت کردند و بعد از آن به سویه دلتا مبتلا شده بودند، توان خنثی کردن هر چهار سویه کرونا ویروس از جمله ووهان، دلتا، بتا و امیکرون وجود داشته است.

صفری اضافه کرد: واکسن تزریقی در افراد مورد بررسی در این تحقیق سینوواک بوده که بسیار مشابه واکسن سینوفارم تزریقی در کشور است، بر این اساس در مورد افرادی که واکسن سینوفارم را دریافت کردند و در پیک دلتا به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شدند، ممکن است احتمال ابتلای شدید و ورود به فاز التهابی بیماری کووید -۱۹ در آنها تا حدودی کاهش یابد؛ البته این افراد نیز باید دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا ویروس را به طور جدی رعایت کنند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت نکات بهداشتی مقابه با شیوع کرونا ویروس، تاکید کرد: توصیه می‌شود مواردی از جمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه مناسب، برگزار نکردن دورهمی‌ها و … را رعایت کرده و یا اینکه حتی‌المقدور دورهمی‌ها را در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری مناسب برگزار کنند. رعایت نکردن نکات بهداشتی مقابه با شیوع کرونا می‌تواند زمینه‌ساز گسترش و گردش بیشتر ویروس کرونا و به وجود آمدن سویه‌های بیشتر شود.

کد خبر 548881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.