ویروس هرپس مهم‌ترین عامل احتمالی ایجاد بیماری MS

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: داروهای ضد ویروس EBV بر روی فرد مبتلا به بیماری MS که تخریب عصبی در سلول‌های عصبی وی ایجاد شده است، تأثیری ندارد و مبارزه با این ویروس برای پیشگیری از ابتلا به بیماری MS مهم است.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بیماری MS و تازه‌های علمی کشف شده درباره آن، اظهار کرد: تاکنون علت دقیق این بیماری، ناشناخته باقی مانده است اما تحقیقات جدید، یکی از مهمترین علل ابتلاء به بیماری MS که تاکنون کشف شده را گزارش کرده است و اطلاعاتی را در خصوص علت ابتلاء به بیماری MS بر اساس جدیدترین مطالعات ارائه کرده است.

ارتباط ابتلاء به هرپس EBV و ابتلاء به بیماری MS در چیست؟

وی با اشاره به ارتباط ابتلاء به ویروس هرپس از نوع EBV یا "اپشتین بار ویروس" با ابتلاء به بیماری MS ، ادامه داد: لازم است بدانیم بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است در افرادی که به ویروس EBV یا "اپشتین بار" آلوده شده بودند حدود ۳۲ بار احتمال ابتلاء به بیماری MS بیشتر بوده است؛ بنابراین ارتباطی بین ابتلاء به ویروس EBV یا "اپشتین بار ویروس" و ابتلاء به بیماری MS وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با بیان اینکه تحقیقات درباره ارتباط EBV یا "اپشتین بار ویروس" با ابتلاء به بیماری MS بیش از ۱۰ سال است که انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این مطالعه بیش از ۱۰ سال با بررسی دو بار در سال و بر روی بیش از ۱۰ میلیون نفر انجام شده است که نشان می‌دهد ۹۵۵ نفر ازاین افراد سرانجام به MS مبتلا شده‌اند. نتایج این مطالعه از دو جهت اهمیت دارد؛ نخستین موردی که باید در این زمینه به آن اشاره کرد، ساخت واکسنی برای این نوع ویروس است تا بتوان به صورت غیرمستقیم از ابتلاء به بیماری MS پیشگیری کرد.

اهمیت مبارزه با ویروس EBV برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری MS

وی افزود: نتایج تحقیقات بر روی علل ابتلاء به بیماری MS علاوه بر اینکه نشان می‌دهد ساخت واکسن علیه EBV یا "اپشتین بار ویروس" مهم است و هشدار می‌دهد که فرد باید در صورت ابتلاء به هرپس EBV هر چه زودتر با ضد ویروس مناسب درمان شود.

صفری با تاکید بر اینکه ویروس EBV در طول سال‌ها می‌تواند منجر به روند پیشرفت سیستم عصبی به سمت بیماری MS شود، تصریح کرد: مطالعه اخیر، نخستین عامل را برای ایجاد بیماری MS به صورت رابطه عِلّی و معلولی معرفی کرده است؛ نکته مهم دیگر این است که تمام افراد مبتلا به ویروس EBV به بیماری MS مبتلا نمی‌شوند و عوامل مختلفی زمینه‌ساز و پیش‌برنده در پیشرفت به سمت بیماری MS وجود دارد که هنوز شناخت دقیقی از آنها به دست نیامده و قطعاً باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه ساخت واکسن علیه ویروس EBV از همین هفته شروع خواهد شد، اضافه کرد: داروهای ضد ویروس EBV بر روی فرد مبتلا به بیماری MS که تخریب عصبی در سلول‌های عصبی وی ایجاد شده است، دیگر تأثیری ندارد و مبارزه با این ویروس برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری MS مهم است.

کد خبر 548816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.