از ‌آبگیری تالاب جازموریان تا مازوت‌سوزی موقتی نیروگاه اصفهان 

آبگیری ۵۰ درصدی تالاب جازموریان، لزوم محدود کردن مجوزهای حمل سلاح، تایید حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی، لزوم اجباری شدن نصب "کاتالیست" روی موتورسیکلت‌ها، مازوت‌سوزی موقتی نیروگاه شهید منتظری اصفهان، عدم توانایی بازگشت به طبیعت یوزپلنگ‌های نگهداری شده در اسارت را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: تالاب جازموریان در حال آبگیری است؛ آب از دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان وارد تالاب جازموریان می‌شود و همچنان ادامه دارد. بررسی‌های تصاویر ماهواره‌ای توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گویای آبگیری بیش از ۵۰ درصد تالاب جازموریان بعد از بارش‌های اخیر است.

وی افزود: آخرین پایش‌های انجام شده توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در تصاویر ماهواره‌ای و میدانی نشان می‌دهد از محدوده یک هزار و ۸۰ کیلومتری که در سال‌های گذشته آبگیری شده بود، بعد از بارندگی‌های اخیر حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: آخرین آبگیری تالاب جازموریان مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده است که بیش از ۸۰ درصد سطح تالاب آبگیری شده بود. تالاب جازموریان به دلیل نداشتن عمق، براساس وسعت آبگیری اندازه‌گیری می‌شود.

جازموریان با گستره حوضه آبریزی حدود ۷۰ هزار کیلومترمربع معادل دو برابر دریاچه ارومیه است که ۴۹ درصد آن در حوزه سیستان و بلوچستان و ۵۱ درصد در حوزه استان کرمان قرار دارد. در حال حاضر ۴۹ درصد از این تالاب که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد خشک شده است.

محدود کردن مجوزهای حمل سلاح راهکار کاهش شکار غیرمجاز

محدود کردن مجوزهای حمل سلاح راهکار کاهش شکار غیرمجاز

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست افزایش حجم سلاح در دست مردم را زمینه‌ساز افزایش آمار شکار غیرمجاز گونه‌های جانوری دانست و اظهار کرد: مشکل اساسی ما در حوزه حفاظت فیزیکی از ناحیه تعداد سلاح‌های نیمه خودکاری است که در سال‌های اخیر با اخذ مجوز در اختیار مردم قرار گرفته است. بعضی از این سلاح‌ها در اختیار عشایر قرار گرفته است و بعضی در اختیار افرادی گذاشته شده که تقاضای سلاح داشتند، ثبت‌نام کرده‌اند و سلاح تحویل گرفته‌اند و یا در مواردی هم این سلاح‌ها دست به دست شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تعداد سلاح‌های مجاز در اختیار مردم خیلی زیاد شده و در یکی دو مقطع هم سلاح‌های غیرمجاز به دلیل سیاستی که وجود داشت، تحویل و پس از اخذ مجوز به صاحبانشان بازگردانده شد. بنابراین حجم سلاح‌های در دست مردم نسبت به یک دهه قبل افزایش چشمگیری داشته است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با بیان اینکه سالانه تعداد مشخصی فشنگ به هر سلاح دارای مجوز اختصاص می‌یابد، خاطرنشان کرد: طبیعی است که حتی اگر بخش کوچکی از این اسلحه‌ها و مهمات برای شکار استفاده شود، رقم شکار به شدت افزایش خواهد یافت. حجم زیادی از شکارچیان غیرمجازی که دستگیر می‌شوند افرادی هستند که با همین سلاح‌های مجاز و مهمات سهمیه‌ای اقدام به شکار کرده‌اند.

وی افزود: طبیعتاً کسی که سلاح تحویل گرفته و مهمات هم به او می‌دهند، وسوسه می‌شود که از این‌ها استفاده کند. در کشور ما هم باشگاه‌های تیراندازی خیلی کم هستند، بنابراین این افراد به طبیعت می‌روند و به شکار گونه‌های جانوری می‌پردازند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش شکار غیرمجاز در کشور، گفت: برای مقابله با این مشکل، سازمان حفاظت محیط زیست مکاتبات متعددی با نیروهای مسلح برای محدود کردن تعداد سلاح‌هایی که به مردم تحویل می‌شود، انجام داده است. علاوه بر این، با وجود همه محدودیت‌هایی که دولت در سال‌های اخیر داشته، مجوزهای استخدامی برای جذب محیط‌بان گرفته شده است.

اکبری فرهنگ‌سازی را از دیگر راهکارهای مقابله با شکار غیرمجاز عنوان کرد و افزود: بحث فرهنگ‌سازی در دولت سیزدهم به جد در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و در حال برنامه‌ریزی برای آن هستیم تا بتوانیم میزان شکار غیرمجاز را پایین بیاوریم.

وی تصریح کرد: بعضی از گونه‌های آسیب‌پذیرتر مثل آهو و گورخر که در دشت‌ها زندگی می‌کنند و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است از شکار غیرمجاز آسیب جدی‌تری دیده‌اند و وقتی یک گونه مثل آهو آسیب می‌بیند، طعمه خوارانش مثل یوزپلنگ هم آسیب می‌بینند. این آسیب‌ها به زنجیره‌های غذایی منتقل و باعث می‌شود که با مشکلات زیادی مواجه شویم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در سراسر کشور بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ محیط‌بان داریم که کار حفاظت را دنبال می‌کنند و متأسفانه تاکنون ۱۴۶ نفر از محیط‌بانان عزیزمان هم در این راه به شهادت رسیده‌اند.

از ‌آبگیری تالاب جازموریان تا مازوت‌سوزی موقتی نیروگاه شهید منتظری اصفهان 

حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی تأیید شد

جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در خصوص پرونده محیط‌بان "برومند نجفی" اظهار کرد: علی‌رغم پیگیری‌های قضائی صورت گرفته و تلاش گروهی وکلای مدافع پرونده محیط‌بان برومند نجفی، در خصوص جان باختن یک فرد در منطقه حفاظت شده بیستون استان کرمانشاه، دیوان عالی کشور، حکم دادگاه بدوی در خصوص قصاص محیط‌بان برومند نجفی را تأیید و ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همراهی ریاست محترم قوه قضائیه، زمینه بازنگری و تجدیدنظر در این حکم مطابق با دقت‌نظر در شرح وظایف یگان حفاظت محیط زیست و رعایت حقوق طرفین میسر و شرایط برای امنیت شغلی و فعالیت و تلاش بیش از پیش محیط‌بانان در حفاظت از طبیعت و آب و خاک ایران اسلامی مهیا شود.

در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹, یکی از مخبران یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه با مشاهده چهار شکارچی غیرمجاز که با خودروی آفرود وارد منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه شده بودند و به گفته این مخبر، اقدام به شکار کرده بودند، موضوع را به پاسگاه محیط بانی مستقر در منطقه اطلاع می‌دهد. بلافاصله بعد از اطلاع‌رسانی، پنج نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه برای بررسی مسئله خود را به خودروی شکارچیان می‌رسانند و در درگیری میان نیروهای محیط‌بانی و شکارچیان، ضمن اصابت تعدادی تیر به خودروی شکارچیان، یک نفر از آن‌ها با گلوله محیط‌بان نجفی زخمی می‌شود و در ادامه جان خود را از دست می‌دهد.

بعد هم سه شکارچی دیگر اقدام به فرار از صحنه می‌کنند. در چنین شرایطی محیط‌بان‌ها فرصت بازرسی خودروی شکارچیان را پیدا نمی‌کنند و بنابراین لاشه یا اسلحه‌ای از آن‌ها ضبط نمی‌شود، اما آن طور که چهار محیط‌بان دیگر حاضر در صحنه در دادگاه شهادت داده‌اند، سه شکارچی دیگر اسلحه و کوله پشتی مخصوص شکار همراه خود داشتند و وارد منطقه حفاظت شده بیستون شده بودند. ولی با توجه به فوت یک شکارچی در این حادثه، متأسفانه پرونده ورود شکارچیان به منطقه حفاظت شده و اقدام آن‌ها به شکار پیگیری نشده و پرونده‌ای علیه محیط‌بان نجفی تشکیل شده است که در آن شکارچیان و محیط‌بانان حاضر در صحنه، حکم شاهد را داشتند و اکنون هم رأی قصاص علیه محیط‌بان نجفی صادر شده است.

پیش از این، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ۲۵ آبان ماه خود درباره علت صدور حکم قصاص برای محیط بان کرمانشاهی، توضیحاتی ارائه کرده بود که بازخوانی آن‌ها حقیقت این پرونده و علت صدور حکم قصاص را روشن می‌کند. خدائیان در این زمینه گفته بود: باید توجه داشت که هم حمایت قضائی باید به موجب قانون باشد و هم عملکرد ضابطین باید در چارچوب قانون صورت گیرد. همان قانونی که اجازه حمل سلاح را به ضابطین داده همان قانون نیز نحوه به کارگیری سلاح را مشخص کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه، عنوان کرد: اگر ضابطین به موجب قانون و در چارچوب قانون از اسلحه و سلاحی که در اختیار دارند، استفاده کنند، طبیعتاً فاقد هر گونه مسئولیت کیفری و حقوقی خواهند بود؛ اما چنانچه رعایت مقررات را در به کارگیری سلاح رعایت نکنند، طبیعتاً به موجب همان قانون مسئولیت کامل حقوقی و کیفری خواهند داشت. در مورد این پرونده خاص از رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه سوال کردیم و ایشان گزارش داده‌اند حکم قصاص به این دلیل صادر شده که در استفاده از سلاح، رعایت مقررات صورت نگرفته است.

خدائیان عنوان کرد: بر اساس این گزارش، قتل در محیطی صورت گرفته که منطقه حفاظت شده نبوده و در واقع در منطقه مسکونی رقم خورده است و آن اشخاصی که به طرف آن‌ها تیراندازی شده هم مسلح نبودند و سلاحی در اختیار آن‌ها نبوده است. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده جان مأموران نیز در خطر نبوده و حمله‌ای نسبت به آن‌ها صورت نگرفته بوده و بر همین اساس، دادگاه حکم به محکومیت این محیط‌بان صادر کرده است.

در همین زمینه، پرویز توسلی‌زاده رئیس کل دادگستری کرمانشاه نیز در ۲۵ آبان ماه، عنوان کرد: پرونده این فرد به اتهام مباشرت در قتل عمد رسیدگی و پس از بررسی‌های دقیق حکم قصاص صادر شده است. تمامی قرائن و امارات موجود در پرونده به انضمام اقاریر متعدد متهم حکایت از این دارد که مقتول بر اثر تیراندازی صورت گرفته با سلاح سازمانی توسط آقای برومند نجفی به قتل رسیده است و پزشکی قانونی نیز علت تامه فوت را خونریزی مغزی و خونریزی وسیع داخلی متعاقب پارگی ریه به دنبال اصابت شیء پرتابه‌ای اعلام کرده است.

وی در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر اینکه تیراندازی از ناحیه متهم با سلاح سازمانی در راستای انجام وظیفه منبعث از قانون حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی بوده، تصریح کرد: این فرد پس از کسب خبر در خصوص شکار غیرمجاز توسط سرنشینان خودرویی به محل عزیمت و به محض مشاهده خودروی خاطی به سمت خودرو تیراندازی می‌کند که منجر به فوت احدی از شهروندان می‌شود. بر اساس بررسی مستندات، هیچ‌گونه حمله‌ای چه با سلاح سرد و چه سلاح گرم به مأمورین صورت نگرفته و جان هیچ شخصی نیز در خطر نبوده و مأمورین نباید از سلاح استفاده می‌کردند

رئیس کل دادگستری کرمانشاه با اشاره به اظهارات سرنشینان خودرو مبنی بر اینکه برای جمع آوری گیاهان دارویی به این منطقه رفته بودند و در مسیر برگشت سه نفر با لباس شخصی و با سلاح بدون در دست داشتن هیچ‌گونه علائم هشدار دهنده به جلوی آن‌ها آمده‌اند و این افراد نیز فکر کرده‌اند نامبردگان راهزن هستند و متوقف نشده‌اند، گفت: نکته مهم این است که محل برخورد، مسکونی و خارج از هرگونه منطقه حفاظت شده و بر روی جاده اصلی و ترانزیتی کرمانشاه_ تهران بوده است.

وی یادآور شد: هیچگونه اقلام غیرمجاز از جمله سلاح یا ابزار شکار و یا شکار غیرمجاز نیز از سرنشینان خودرو کشف نشده و مأمورین هیچ‌گونه دلیلی حتی برای توقیف خودرو پراید و یا بازرسی آن نداشتند. توسلی زاده در همان تاریخ اعلام کرد که بنابر تأکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر ایجاد سازش، اقدامات این دادگستری در این راستا و به منظور جلب رضایت اولیای دم در این پرونده در حال انجام است.

چرا نصب "کاتالیست" روی موتورسیکلت‌ها اجباری نیست!؟

چرا نصب " کاتالیست" روی موتورسیکلت‌ها اجباری نیست!؟

نواب حسینی‌منش مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره ضرورت نصب کاتالیست روی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: در حال حاضر، الزامی برای نصب کاتالیست روی موتورها وجود ندارد اما به‌خاطر دارم زمانی که خودروسازها موظف به نصب کاتالیست روی خودروها شدند بسیاری از راننده‌ها بعد از خرید خودرو، کاتالیست را برمی‌داشتند.

وی افزود: اصطلاحی بین راننده‌ها وجود داشت مبنی‌بر این‌که با برداشتن کاتالیست، نفس ماشین باز می‌شود و قدرت بیشتری می‌گیرد اما زمانی توانستیم مانع انجام این کار شویم که در مراکز معاینه فنی، خودروهای فاقد کاتالیست موفق به دریافت گواهی نمی‌شدند.

مدیرعامل سابق ستاد مرکز مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران تصریح کرد: این وضعیت درباره موتورسیکلت‌ها نیز می‌تواند صدق کند؛ اگر همه استانداردهای لازم را روی موتورسیکلت پیاده و آن‌ها را ملزم به نصب کاتالیست کنیم اما آن‌ها به مراکز معاینه فنی مراجعه‌ای نداشته باشند در نخستین اقدام، نسبت به برداشتن کاتالیست اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما زمانی می‌توانیم این چرخه را مدیریت کنیم که ابتدا موتورسیکلت‌ها را مجاب به اخذ معاینه فنی دوره‌ای کنیم در این صورت با سختگیرانه شدن استانداردها، آن‌ها نیز موظف به نصب کاتالیست خواهند شد؛ بنابراین پیش‌از این‌که الزامی برای نصب کاتالیست در نظر بگیریم باید شرایط اجرایی شدن آن را فراهم کنیم.

حسینی‌منش درباره نامشخص بودن سیر تخریبی کاتالیست‌ها و ضرورت ارتقا سطح سنجش عملکرد کاتالیست‌ها، اظهار کرد: کاتالیست رابطه مستقیمی با فلزات گران‌بهایی که در مخزن آن قرار گرفته، دارد که این فلزات با نوسانات نرخ ارز و ریال داخل کشور تغییر می‌کند و تفاوت قابل‌توجهی در کاتالیست ۵۰۰ هزار تومانی با کاتالیست دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی وجود دارد.

وی درباره این‌که در حال حاضر وجه مشترک کاتالیست‌های ارزان‌قیمت و گران‌قیمت خودروها در این است که هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی به راحتی می‌توانند معاینه فنی دریافت کنند، گفت: این امر در بخش معاینه فنی عادی صدق می‌کند اما در معاینه فنی برتر چنین امکانی وجود ندارد؛ معاینه فنی عادی خودرو را در دور پایین موتور بررسی می‌کند اما در معاینه فنی برتر، در دور موتور بالا میزان آلایندگی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این کارشناس محیط زیست افزود: این در حالی است که دور موتور خودروهایی که در شهر تردد دارند، بالاست و کاتالیست نقش بسزایی در کاهش آلایندگی آنها می‌تواند داشته باشد؛ چنانچه روزی اخذ معاینه فنی برتر برای همه خودروها الزامی شود، همه موظف به نصب کاتالیست با کیفیت بالا خواهند شد.

وی با بیان این‌که امروزه آلودگی هوا به‌اندازه مشکلات اقتصادی عدیده‌ای که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند در اولویت نیست، گفت: اگر گاز طبیعی به نیروگاه‌های حرارتی داده نشود مجبور به استفاده از مازوت خواهند بود تا بتوانند برق مورد نیاز مردم را تأمین کنند، وقتی مصرف گاز در مصارف خانگی افزایش بی‌رویه‌ای پیدا می‌کند، دولت خودبه‌خود مجبور به سوزاندن مازوت می‌شود و شاهد افزایش آلودگی در کلانشهرهایی مانند اصفهان می‌شویم که به اندازه تهران خودرو ندارند و این نشان می‌دهد که خودروها به تنهایی عامل آلودگی هوا نیستند.

مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران اظهار کرد: من یکی از طرفداران معاینه فنی برتر بودم اما با توجه به مشکلات کلانی که در مصرف گاز و استفاده از مازوت با آن مواجه هستیم باید این نکته را در نظر داشت که همه این چرخه را باید با هم ببینیم و صرف پرداختن به خودروها و معاینه فنی مشکل حل نمی‌شود.

وی گفت: علاوه بر این باید به این نکته توجه داشت که عامل اصلی آلایندگی خودروها، مونوکسیدکربن است در حالی که وقتی هوای تهران را در این روزها آلوده تعریف می‌کنیم، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون باعث آن شده و خودروها نقش چندانی در بروز آن ندارند.

از ‌آبگیری تالاب جازموریان تا مازوت‌سوزی موقتی نیروگاه شهید منتظری اصفهان 

مازوت‌سوزی موقتی نیروگاه شهید منتظری اصفهان

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه همه مسئولان استان با استفاده از مازوت در نیروگاه‌های اصفهان مخالف هستند، اظهار کرد: هفته گذشته به دلیل اینکه بخشی از شهرهای شمال کشور دچار افت شدید گاز شده بودند و در زمینه تأمین برق مشکل داشتند، ابلاغیه‌ای از سوی شورای عالی امنیت کشور برای نیروگاه‌های اصفهان آمده بود که مصرف گاز را کاهش دهند و برای ادامه تولید خود، سوخت دوم (مازوت) جایگزین و استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ما این موضوع را با تأخیر متوجه شدیم، افزود: اما به علت اینکه هوای اصفهان در آن مقطع به واسطه ناپایداری‌ها و وزش باد نسبتاً خوب و شاخص‌ها در حد ۷۰- ۸۰ AQI بود، ۲ مشعل از ۱۲ مشعل مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری به مدت حداکثر سه روز از این سوخت مایع استفاده کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: به محض پایدار شدن هوا و کاهش جریانات جوی، با نظارت محیط زیست استفاده از مازوت در نیروگاه شهید منتظری قطع شد و اکنون چند روزی است که هیچ مصرف مازوتی نداریم.

زینلیان با بیان اینکه هم اکنون اداره محیط زیست بر نیروگاه‌ها نظارت دارد، افزود: نیروگاه، اجازه مصرف مازوت ندارند و دیگر اجازه نخواهیم داد ضمن اینکه افراد مسئول در وزارت نیرو در این حوزه را به دلیل ترک فعل به دستگاه‌های نظارتی معرفی کردیم زیرا آنان موظف بودند فیلتراسیون خروجی‌ها را انجام دهند که این کار را نکردند.

از ‌آبگیری تالاب جازموریان تا مازوت‌سوزی موقتی نیروگاه شهید منتظری اصفهان 

یوزپلنگ‌های نگهداری شده در اسارت توانایی بازگشت به طبیعت را ندارند!

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در رابطه با یوزپلنگ‌های نگهداری شده در مرکز تحقیقات حیات وحش توران اظهار کرد: پروژه مرکز تحقیقات حیات وحش توران به شکل پایلوت اجرا می‌شود و یوزپلنگ‌هایی که به منظور جفت‌گیری در مراکز تحقیقاتی نگهداری می‌شوند توانایی بازگشت به طبیعت را ندارند اما برای حفظ ژنوم یوزپلنگ بسیار مهم هستند.

وی در رابطه با آمار دقیق یوزپلنگ‌ها در کشور افزود: در حال حاضر ۱۲ فرد یوزپلنگ بالغِ شناسنامه‌دار در مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست وجود دارند اما به طور قطع در سایر مناطق نیز هنوز تعدادی یوزپلنگ وجود دارند که تصویری از آن‌ها ثبت نشده است. همچنین توله‌های یوزپلنگی که هنوز از مادر جدا نشده‌اند نیز در آمار اعلام شده شمارش نشده‌اند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست ادامه داد: در مجموع جدا از آمار و ارقام باید به این نکته توجه کرد که جمعیت یوزپلنگ ایرانی در سطح کشور در شرایط فوق بحرانی قرار دارد و باید اقدامات جهت ترمیم جمعیت این گونه با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با اشاره به تجربه تلخ کاهش جمعیت یوز ایرانی در مناطق مرکزی کشور تصریح کرد: در ایران مرکزی و منطقه حفاظت شده نایبندان در خراسان جنوبی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹، ۵۰ فرد یوزپلنگ شمارش شده بودند که از این ۵۰ فرد، ۲۰ فرد آن بالغ ماده بودند اما از سال ۱۳۹۴ به بعد دیگر اثری از یوزهای ماده بالغ دیده نشد و در حال حاضر تعداد ۲۰ فرد به تنها ۳ یوز بالغ ماده کاهش یافته است.

اکبری در رابطه با دلایل کاهش جمعیت یوز ایرانی گفت: نظارت و مراقبت در مناطق حفاظت شده به شکل مناسبی انجام می‌شود اما مشکل اینجاست که یوزپلنگ پرتحرک است و جا به جایی زیادی دارد، به همین علت یوزها از مناطق حفاظت شده خارج می‌شوند و بر اثر کمبود طعمه، تصادفات جاده‌ای و حمله سگ‌های گله و سگ‌های ولگرد تلف می‌شوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در رابطه با نظارت سازمان بر باغ وحش‌ها اظهار کرد: به تازگی سامانه جامعی را برای نظارت بر تک تک گونه‌ها در همه باغ وحش‌های کشور راه‌اندازی کرده‌ایم که اکنون ۴۰ درصد آن کامل شده است. زمانی که این سامانه کامل شود روند نظارت آسان‌تر از گذشته و به بهترین شکل انجام خواهد شد.

اکبری در رابطه با باغ وحش صفادشت گفت: این باغ وحش در گذشته مرکز نگهداری بوده و در ادامه مجوز باغ وحش را کسب کرده است. در حال حاضر صاحب این باغ وحش قصد تعطیلی آن را دارد و گونه‌های جانوری آن یا به باغ وحش‌های خارج کشور فروخته خواهند شد و یا به سایر باغ وحش‌های داخل کشور منتقل می‌شود.

وی با اشاره به سن بالای شیر باغ وحش سیرجان، گفت: در حال حاضر این شیر در همان محل باغ وحش تحت مراقبت قرار گرفته است و اگر شرایط عموم آن بهبود پیدا کند به باغ وحش دیگری منتقل می‌شود. پرونده باغ وحش سیرجان نیز در دادگاه پیگیری می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست بر لزوم مراقبت و تیمار حیوانات در مراکز بازپروری حیات وحش تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر مرکز بازپروری پارک پردیسان در حال تجهیز شدن است. گونه‌های آسیب دیده در سایر شهرها نیز توسط دامپزشکان در همان شهر تحت درمان قرار می‌گیرند و اگر برای معالجه آن‌ها نیاز به انتقال مراکز بازپروری باشد، این گونه‌ها پس از بهبود شرایط عمومی به پارک پردیسان منتقل می‌شود.

اکبری شکار پرندگان را مشکل اجتماعی پیچیده دانست و گفت: تلاش‌های سازمان برای مهار کنترل شکار بی‌رویه پرندگان در فریدونکنار از سال‌ها پیش شروع شده است و مرحله به مرحله انجام می‌شود اما برای برخورد صحیح با این موضوع همکاری و اراده مسئولین استانی و محلی، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های مسئول نیاز است.

وی با تاکید بر مبارزه با قاچاق حیات وحش توضیح داد: قاچاق حیات وحش به طور بی‌رویه‌ای افزایش یافته است و مهار آن بسیار دشوار است، در بسیاری از موارد نیز که کالای قاچاق در مناطق مرزی ضبط می‌شود به دلیل اینکه حیات وحش جز کالای قاچاق محسوب نمی‌شود، برخورد جدی از طرف مراجع قضائی صورت نمی‌گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست پرداخت خسارات حیات وحش به کشاورزان و دامداران را ضروری دانست و گفت: بیمه حیات وحش که سابقا پرداخت می‌شد باید احیا شود و خسارات حیات وحش به کشاورزان و دامداران نیز باید پرداخت شود که به این منظور در حال پیگیری موضوع در سازمان محیط زیست و رایزنی با بیمه و ایجاد زیرساخت قانونی برای پرداخت خسارات هستیم.

کد خبر 548683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.