از آغاز مطالعات موزه اصفهان تا ضرورت شکل‌گیری مدیریت ناحیه تاریخی شهر

نشست میز فرهنگ شهرداری اصفهان با محوریت «گردشگری» عصر امروز _پنجشنبه ۲۳ آذرماه_ با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهری، فعالان و صاحب‌نظران حوزه گردشگری برگزار و مشکلات و ظرفیت‌های موجود در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست، اظهار کرد: طی روندی دستگاه‌های دولتی در حال عقیم کردن شورای شهر و مدیریت شهر هستند و در این راستا شاهد حذف درآمدها و اختیارات شورا و شهرداری هراسی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اکوسیستم حوزه گردشگری مورد اجماع نخبگان نیست، افزود: شهرداری باید با تولید محتوا برای شهروندان و گردشگران سفیر جذب گردشگر برای شهر اصفهان باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری در موضوع گردشگری دچار چند پارگی است، گفت: ۱۶ سازمان و زیرمجموعه مدیریت شهر با موضوع گردشگری مرتبط هستند که باید نسبت آنها به حوزه گردشگری بررسی و تعریف شود.

نباتی‌نژاد با اشاره به فعالیت سازمان توسعه گردشگری و با تاکید بر اینکه اگر میراث فرهنگی اراده‌ای داشته باشد این سازمان می‌تواند نقش مدیریت مقصد را بر عهده بگیرد، ادامه داد: بسیاری شهرداری را به مانند یک گاوصندوق می‌دانند که باید منابع را در اختیار دیگران قرار دهد و برای مدیریت شهر نقش راهبری قائل نیستند.

وی از پیشنهاد شورای اسلامی شهر اصفهان به شهردار مبنی بر اختصاص و اضافه کردن عنوان درآمد حاصل از گردشگری در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: باید سبک و سیاق برای این نوع درآمد تعریف شود، زیرا اگر یک مسیر پایدار درآمدی و هزینه‌ای برای حوزه گردشگری در بودجه تعریف شود، می‌توانیم در مصارف اصولی‌تر حرکت کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مصوبه شورای پنجم مبنی بر شکل‌گیری مدیریت ناحیه تاریخی گفت: منطقی پشت تصویب این مدیریت بوده است، اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده است و همانگونه که ناژوان و تخت فولاد مدیریت دارند ناحیه تاریخی شهر اصفهان هم می‌تواند به صورت مجزا مدیریت داشته باشد.

آغاز پژوهش و مطالعات ساخت موزه در اصفهان

وحید ملتجی، مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای در این نشست گفت: در نگاه مدیریت شهر فرهنگ ریشه همه اتفاقات است و معنای فرهنگ را نه در حد یک کلمه بلکه بسیار وسیع و گسترده می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد شهرداری اصفهان سیاست مشخص در حوزه فرهنگ است بنابراین همه بخش‌ها باید در یک نقطه مشترک هم آوایی داشته باشند، افزود: باید نسبت شهرداری را با مسائل فرهنگی اجتماعی دقیق تعریف کنیم و به همان نسبت مسئله را پیش ببریم.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای ادامه داد: موضوع امروز مسئله گردشگری است و در این راستا باید نسبت شهرداری به آن مشخص شود؛ برخی موضوعات در حوزه گردشگری در چند سال اخیر به چالش تبدیل شده و حتی به مرحله بحرانی رسیده است

ملتجی خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل میز فرهنگ این است که دیدگاه افراد فرهیخته و فعال در حوزه فرهنگ در مجموعه شهرداری و خارج از آن احصا شود تا برای بررسی بیشتر به روی میز فرهنگ آید و سیاست‌ها مشخص شود.

وی بررسی و تعریف پروژه‌های شاخص برای اکنون و آینده شهر را از دیگر اهداف شکل گیری میز فرهنگ دانست و یادآور شد: این پروژه‌ها فقط در حوزه کالبدی نیست، بلکه در حوزه نرم افزاری و سخت‌افزاری نیز این پروژه‌ها تعریف می‌شود.

از آغاز مطالعات موزه اصفهان تا ضرورت شکل‌گیری مدیریت ناحیه تاریخی شهر

ملتجی با اشاره به اینکه گردشگری اعم از شهری، ملی و بین المللی متولیان متعددی دارد گفت: برای ما مهم است که بدانیم شهرداری در حوزه گردشگری چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد تا نگاه هویتی اصفهان پررنگ شود.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری ساخت ابر پروژه موزه اصفهان روی میز فرهنگ فعال شده است، افزود: موزه اصفهان رویکرد تعاملی و پویا خواهد داشت و شبیه موزه‌های سنتی نیست در این راستا مطالعات و پژوهش برای ساخت آن آغاز شده است.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای از ساخت میدانگاه مشاهیر در شهر اصفهان خبر داد و افزود: این پروژه به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهری، ملی و بین‌المللی تبدیل خواهد شد و ابر نمادهایی از اسطوره‌های شهر اصفهان از دوران قدیم تا معاصر در آن ایجاد خواهد شد.

حقوق گردشگران رعایت شود

علیرضا مرتضوی، مشاور و دستیار شهردار در امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری اظهار کرد: باید در موضوع گردشگری بررسی کنیم که چه مواردی موجب دافعه گردشگران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قسمت تلخ ماجرا این است که بسیاری از گردشگران از برخورد نامناسبی که با آنها می‌شود گلایه می‌کنند افزود: باید در این زمینه کار فرهنگی و آموزشی بسیار انجام شود تا مردم حقوق یکدیگر و حقوق گردشگران را رعایت کنند.

شهر به ساخت جاذبه‌های جدید نیاز دارد

علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهرداری به عنوان نخستین نهادی که با شهروندان در ارتباط است باید به رشد و ارتقای فرهنگ شهروندی توجه کند.

وی ادامه داد: فرهنگ پذیرش گردشگر داخلی و خارجی از نکته‌های مهم و اساسی است که شهرداری باید آن را با برگزاری دوره‌های آموزشی تقویت کند.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه باید بیشتر از گذشته بر روی فرهنگ حفظ میراث فرهنگی کار کنیم ادامه داد: بیشتر تفریح شهروندان در کنار آثار تاریخی شهر انجام می‌شود در حالی که مردم نمی‌دانند با چه گنج ارزشمندی روبرو هستند.

مساح با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان مجری طرح‌هایی است که به عنوان یک برند در اختیار مدیریت شهر است گفت: به عنوان مثال تحقق عنوان «شهر دوستدار کودک و سالمند» از آن شهرداری است که باید این برندها با نگاه به حوزه گردشگری تقویت شود.

وی با بیان اینکه شهر به ساخت جاذبه‌های جدید نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ساخت پارک ملل در شهر اصفهان مطرح شده است که باید از ظرفیت خواهرخوانده‌ها در این طرح استفاده شود.

کد خبر 548668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.