از تصمیم‌گیری برای رفع معضل موزاییک‌سازان تا اعتبار ۵۴ میلیارد تومانی محرومیت‌‎زدایی

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به منظور رسیدگی به مسائل و مشکلات شهروندان، ضمن بازدید از پروژه‌های منطقه دو شهرداری، به بررسی چالش‌های موجود در این منطقه پرداختند.

به گزارش خبرنگار، ایمنا جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان امروز _ پنجشنبه ۲۳ دی ماه _ در جمع اهالی منطقه دو حضور یافته و به بررسی مشکلات کسبه و اهالی این منطقه پرداختند.

اراضی کشاورزی منطقه ۲ بررسی می‌شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه بازدید از منطقه دو شهرداری اصفهان اظهار کرد: در این بازدید از نزدیک با مشکلات و معضلات منطقه دو آشنا شدیم، البته ما کمیته‌های نظارتی در شورای شهر داریم که هر هفته در یکی از مناطق شهرداری حضور یافته و مشکلات را حل و فصل می‌کنند.

وی افزود: درصدد هستیم مشکلات و چالش‌های منطقه را با کمک اعضای شورای شهر بررسی و در جهت رفع آنها گام برداریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اجرا نشدن کامل طرح تفصیلی همچون گذرگاه‌ها، خیابان و کندروها و پروژه‌های بزرگی که کاربری کشاورزی دارند و به صورت لاینحل در منطقه دو شهرداری باقی مانده و همچنین وجود بافت فرسوده از جمله معضلات و چالش‌های این منطقه محسوب می‌شود که در این بازدید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در سنوات گذشته، گروه مشاوری انتخاب کرده است که برای وضعیت اراضی کشاورزی در منطقه ۲، ۹ و ۱۱ شهرداری طرح‌هایی ارائه دهد، که در این جلسه امروز قرار شد در جلسه دیگر این طرح‌ها را بررسی و مشاهده کنیم که آیا این طرح‌ها ظرفیت سرمایه گذاری دارد یا خیر.

نورصالحی افزود: همچنین اراضی محله شمس آباد که در منطقه دو شهرداری اصفهان وجود دارد و از سال‌ها قبل طرح کاربری داشته است، را بررسی خواهیم کرد و پیرامون مشکلات موزائیک سازان و صافکاران در این منطقه تصمیم گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: این قبیل مشکلات در منطقه، از جمله معضلاتی است که شهرداری به تنهایی توانایی انجام آن را ندارد و حتماً باید نهادهای حاکمیتی در رأس آن استانداری،، جهاد کشاورزی و اداره راه و شهرسازی پای کار باشند، لذا قرار جلسه‌ای مشترک با مسئولان این نهادها تعیین شد تا با حضور آنها از حریم مشخص شده در منطقه دو شهرداری اصفهان بازدید به عمل آید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار امیدواری کرد: برای سال ۱۴۰۱ مجموعه اقدامات خوبی برای منطقه دو شهرداری اصفهان در راستای تحول رقم بخورد.

نگاه ویژه مدیریت شهری به مناطق کم برخوردار

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری باید نگاه ویژه‌ای به مناطق حاشیه‌ای همچون منطقه دو داشته باشد زیرا به طور حتم آورده خوبی برای مردم انقلابی و شهید پرور این منطقه به همراه دارد.

وی با تاکید بر رفع مشکلات کارکنان شهرداری منطقه دو اصفهان، افزود: تأمین نیازهای کارکنان در رضایت ارباب رجوع و بهبود عملکرد اثرگذار است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به حجم مسائل و نوع آنها در منطقه دو شهرداری اصفهان، هماهنگی‌هایی با معاون عمرانی شهرداری و استانداری برای ساماندهی امور تملکی و ساماندهی آنها باید شود.

ضرورت ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در منطقه ۲

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این بازدید گفت: نحوه ارائه برنامه‌ها و احصای مشکلات منطقه حکایت از نگاه خلاقانه و همت مدیریت منطقه دو برای رفع معضلات دارد.

وی تصریح کرد: ظرفیت درآمدی منطقه دو شهرداری اصفهان قطعاً مثل دیگر مناطق نیست، اما باید به دنبال کشف فرصت‌ها و زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان کرد: پر کردن شکاف درآمدی این منطقه نسبت به دیگر مناطق تلاش بیشتر ی می‌طلبد که در این راه اعضای شورای شهر از شهرداری و مردم منطقه حمایت خواهد کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: با همت و تلاش مضاعف، این تصور که این منطقه ضعیف است، تغییر کند و در آینده نزدیک به منطقه توانمند و شکیل تبدیل شود.

تشریح معضلات و چالش‌های منطقه ۲ اصفهان

محمد صیرفی نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان نیز در این بازدید اظهار کرد: منطقه دو شهرداری اصفهان دارای دو هزار و۱۴۶ هکتار مساحت است که یک هزار و ۳۱ هکتار آن در محدوده قانونی قرار دارد، این منطقه دارای ۹ محله و ۱۱۲ هکتار بافت فرسوده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت این منطقه طبق آخرین سرشماری در سال ۹۵؛ قریب به ۷۰ هزار نفر است که محله دهنو با ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیشترین تعداد و بختیار دشت با هزار نفر جمعیت کمترین تعداد جمعیت را در محلات این منطقه دارد.

صیرفی‌نژاد در ادامه به وضعیت بودجه منطقه اشاره و گفت: برای بودجه سال ۱۴۰۰ منطقه دو، ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این مقدار ۷۰ میلیارد تومان از بخش درآمد و ۳۰ میلیارد تومان از بخش محرومیت زدایی بیان شده است.

وی با بیان اینکه متوسط جذب درآمد منطقه دو شهرداری اصفهان در ۱۰ سال گذشته ۸۵ درصد و متوسط جذب درآمد امسال تا ۱۸ دی ماه ۶۶ درصد بوده عنوان کرد: بر اساس آمارها، منطقه دو شهرداری در بخش تحقق درآمد در بین سایر مناطق شهرداری، رتبه هفتم را در سال ۹۹ کسب کرده است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان تاکید کرد: برای پروژه محرومیت‌زدایی منطقه دو در بودجه سال آینده، ۵۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، همچنین برای پروژه‌های محله محور در سال آینده، ۱۳ میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره وضعیت ردیف‌های مهم منطقه‌ای و شاخص در بودجه ۱۴۰۱ گفت: پنج پروژه مهم تعریف شده است که فقط بودجه تملک پایانه صمدیه و خانه کودک پارک قلمستان و دسترسی آنها مصوب شد و برای تملک و احداث خیابان ۳۰ متری رسالت، تملک کندروی خیابان امام خمینی و تملک گسترده ویژه بین النهرین شمس آباد هیچ بودجه‌ای مصوب نشد و عملاً با بودجه اندک ۱۳ میلیاردی محله محوری در سال ۱۴۰۱ این سه پروژه عملیاتی نخواهد شد.

صیرفی‌نژاد در توضیح عناوین برتر منطقه دو شهرداری خاطرنشان کرد: کسب رتبه اول آموزش در بین مناطق پانزده‌گانه، اولین منطقه در اجرای میز خدمت و نخستین منطقه در پیاده سازی مدل تعالی سازمانی و کسب تقدیرنامه دو ستاره تعالی سازمانی با بالاترین رشد امتیازی در سال ۱۴۰۰ از آن جمله است.

وی در توضیح چالش‌های منطقه دو شهرداری به مثابه فرصت‌ها اظهار کرد: منفصل بودن شکل فیزیکی منطقه (سه تکه) و عدم انسجام در تعریف کاربری‌ها و مشکلات حفظ حریم شهر اصفهان در محل اتصال این حریم به حریم شاهین شهر و خمینی شهر از مهمترین چالش‌های منطقه به شمار می‌رود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان یکی از علت‌های پایین درآمد منطقه دو شهرداری را وجود مساحت بالای بافت فرسوده دانست و تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات و آمار، به صورت بالقوه امکان صدور پروانه فقط برای ۹۶ هکتار زمین در این منطقه وجود دارد.

صیرفی نژاد یادآور شد: یک سوم اراضی داخل محدوده منطقه دو، جز اراضی کشاورزی است که چندین سال است کشت و زراعتی در آنها نمی‌شود لذا تعیین تکلیف اراضی کشاورزی از اولویت‌های این منطقه محسوب می‌شود چرا که چنانچه تغییر کاربری این دسته از املاک صورت گیرد بسیاری از این املاک دارای پتانسیل بالا جهت ساخت و ساز و تأمین کننده اهداف توسعه‌ای شهر و منطقه است.

وی افزود: تبدیل به فرصت کردن زمین‌ها دایر و بایر کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده، افزایش بهره وری زمین‌های بایر از طریق ایجاد معابر جدید در راستای کاهش هزینه‌های تملک، تأمین سرانه‌های خدماتی و ایجاد کاربری‌های مسکونی و بهره ور کردن زمین‌های دایر از طریق ایجاد باغ ویلا، باغ رستوران، کشت گلخانه‌ای، بازار روز و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از جمله پیشنهادات و راهکارها برای توسعه این منطقه است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان به چالش دیگر منطقه اشاره کرد و ادامه داد: تداخل کاربری‌های ناسازگار با محیط مسکونی از جمله موزائیک سازی های موجود در سطح منطقه بختیار دشت (اراضی بین نهر شمس آباد و مادی پرتمان- بین النهرین) از جمله مشکلات این منطقه است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تملک اراضی بین النهرین شمس آباد به قیمت سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که رقم بسیار بالایی است، گفت: برای استقرار موزائیک‌سازان در این منطقه ۱۸ هکتاری و تجمیع آنها در یک منطقه صحبت‌ها و توافقاتی با شرکت شهرک‌ها صورت گرفته است.

وی در ادامه به بحث تملک پایانه سه راه صمدیه اشاره کرد و گفت: طبق پیش بینی‌ها برای تملک کامل این منطقه ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است، عقب ماندگی از جریان توسعه و عدم اجرای معابر مصوب در طرح تفصیلی به دلیل درآمد زا نبودن منطقه و ضعف ذخیره ملکی دیگر چالش منطقه دو به شمار می‌آید.

صیرفی نژاد افزود: بر اساس رویکرد جدید شهرداری مبنی بر محله محوری، ارتباطات خوبی با معتمدان محلات انجام شده و نیازها و مشکلات آنها احصا، دسته بندی و اولویت بندی شده است.

وی تاکید کرد: برای سال آینده محله دهنو و ولدان را در اولویت قرار داده‌ایم که این اولویت‌بندی ما بر اساس میزان نیازمندی و محرومیت مناطق تعیین شده است

کد خبر 548635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.