۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
بورس در تله‌ی برجام

ارزش معاملات پایین مدت‌هاست که گریبانگیر بازار بورس شده است. بازار مدت‌هاست که در تله برجام گیر کرده است و تکلیف خود را نمی‌داند و سرمایه گذار هم به جای خرید سهام صندوق درامد ثابت می‌خرید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۴۲۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۳۵۹ واحدی در سطح ۳۵۳ هزار ۷۷۱ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۰۳ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۰ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۴۸

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۳۸

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۶ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۱۰۱ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۲۰% افزایش یافت.
تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۴۹
تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۸۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۱ هزار ۵۰۷ و ۱۶ هزار ۱۲۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳ میلیارد ۸۰۹ و ۱ میلیارد ۳۶۱ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی یک بازار خنثی برای هفته آینده بین محدوده یک میلیون ۳۳۰ هزار واحد تا یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد را خواهیم داشت. کندل‌ها اصلاً از قدرت کافی برای رشد یا ریزش برخوردار نیستند.

بسته حمایتی ۱۰ بندی بورس با امضای رئیس جمهور به مجلس ارسال شد

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه کمیسیون‌های مجلس اظهار کرد: برای حمایت از بورس، اجزایی از ۱۰ بسته پیشنهادی بورسی دولت، که نیازمند درج در بودجه است، در یک مصوبه رسمی و با امضای رئیس جمهور به مجلس ابلاغ می‌شود

برجام و بورس

کاهش تحریم‌ها و احتمال انجام سرمایه‌گذاری بین‌المللی در زیر ساخت‌ها می‌تواند موانعی از جمله کمبود برق و گاز در فصل‌های مختلف را کاهش داده و تداوم تولید و سودآوری شرکت‌های تولیدی انرژی را در حوزه فولاد، آلومینیوم، سیمان و سایر صنایع را تضمین کند.

موفقیت تیم مذاکره کننده کشورمان می‌تواند باعث کاهش هزینه تبادلات مالی و ایجاد فرصت مناسب برای شرکت‌های صادراتی باشد. در این صورت سوددهی شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و فلزی که بخش قابل توجهی از سوددهی آنها معطوف به صادرات افزایش پیدا می‌کند.

کاهش احتمالی قیمت ارز در بازار آزاد نمی‌تواند تأثیری روی سوددهی شرکت‌های صادراتی بورسی داشته باشد چراکه نرخ ارز نیمایی معیار محاسبه آنهاست.بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار نیمایی نسبت به نوسانات کاهشی بازار آزاد واکنشی نشان نداده است. به عبارت دیگر کاهشی شدن قیمت ارز در بازار آزاد باعث کاهش قیمت ارز نیما نشده است.

اخبار شرکت‌ها

فزرین: شرکت زرین معدن آسیا در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱,۰۳۴ ریال سود محقق کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۷ درصد افزایش داشته است، «فرزین» با سرمایه ثبت شده ۱,۰۸۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۱۱۶,۸۱۵ میلیون ریال سود محقق کرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۱,۱۹۱,۲۲۲ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد رشد داشته است.

ورنا: شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۴۷% و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۱۴ ریال سود محقق کرده است.«ورنا» با سرمایه ثبت شده ۱۱,۶۷۵,۱۰۸ میلیون ریال طی عملکرد ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۶۰,۵۰۸ میلیون ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵,۱۲۲,۱۱۱% رشد داشته است.

فاراک: شرکت ماشین سازی اراک در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۸۰ ریال سود محقق کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸۱% افزایش داشته است «فاراک» با سرمایه ثبت شده ۱۴,۳۵۱,۱۷۹ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۱,۱۵۳,۰۹۶ میلیون ریال سود محقق کرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۱,۱۷۹,۰۴۰ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶۱% رشد داشته است.

وسپهر: شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۵۷۸ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸% افزایش داشته است.«وسپهر» با سرمایه ثبت شده ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۷,۳۳۷,۴۰۴ میلیون ریال سود محقق کرده است.

تپکو: شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۷ ریال زیان شناسایی کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد کاهش زیان داشته است.«تپکو» با سرمایه ثبت شده ۲۱,۱۲۱,۸۹۴ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۵۳,۶۲۷ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.️ شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۸۴۷,۳۴۱ میلیون ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد کاهش زیان داشته است.

گوهران: شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۶۲% و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۱,۱۲۰ ریال سود محقق کرده است.«گوهران» با سرمایه ثبت شده ۳,۸۸۸,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۴,۳۵۶,۲۷۲ میلیون ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶% رشد داشته است.

مرقام: شرکت ایران ارقام در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱,۱۹۷ ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳% کاهش زیان داشته است.️ «مرقام» با سرمایه ثبت شده ۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۵۹۸,۲۹۷ میلیون ریال شناسایی کرده است.

کازرو: شرکت پتروشیمی کازرون در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۲۴ ریال زیان شناسایی کرده است. این در حالیست که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۱۷ ریال زیان شناسایی کرده بود.«کازرو» با سرمایه ثبت شده ۱,۲۳۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۹,۵۳۶ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

خنصیر: شرکت مهندسی نصیر ماشین طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ معادل ۱۳۸,۶۹۲ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۴۹% کاهش داشته است.️ «خنصیر» با سرمایه ثبت شده ۱,۲۳۰,۵۲۴ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۱۸۸,۴۰۱ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰% رشد داشته است.

حفارس: حسب تفاهم نامه منعقده بین اتحادیه نانوایان شهرستان کرج، نظر آباد و اشتهارد در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به مدت ۱۲ ماه به عنوان متولی حمل و توزیع یکپارچه آرد یارانه‌ای نوع دوم استان البرز به میزان ۱۲۵ هزار کیسه در ماه به نرخ حمل کیسه‌ای ۵۰ هزار ریال انتخاب شده است. افزایش حمل آرد بر عملکرد شرکت از این محل معادل ۷۵،۰۰۰ میلیون ریال می‌باشد که ۱۲،۵۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ می‌باشد.

آئین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد

آئین معارفه عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل جدید و تکریم جعفر ربیعی، مدیرعامل پیشین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد.، این آئین با حضور مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عبدالحسین بیات رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و اعضای هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سالن نشست‌های خلیج فارس برگزار شد.️ علی‌عسگری از امروز کار خود را به‌عنوان چهارمین مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس آغاز کرد.

اخبار بازارهای جهانی

بوتادین: قیمت بوتادین در هفته منتهی به ۱۷ دی ماه نسبت به سه هفته گذشته ۸۰ دلار افزایش یافته و به ۶۸۰ دلار رسیده است که نسبت به سقف ۱,۶۵۰ دلاری در سال جاری بیش از ۵۸ درصد کاهش داشته است. قیمت بوتادین در بازار داخلی چین ۱۰۰ یوان (۱۶ دلار) در هر تن افزایش یافت و به ۴۴۰۰ یوان (۶۹۰ دلار) در هر تن رسید. با این حال، تقاضا بوتادین در چین به احتمال زیاد ضعیف باقی خواهد ماند. شرکت *پالایش و شیمیایی سینوپک ژنهای چین در نظر دارد کارخانه جدید بوتادین با ظرفیت تولید سالانه ۱۶۵,۰۰۰ تن در سال را در شهر *نینگبو تا هفته آینده راه اندازی کند. متوسط قیمت بوتادین در سال جاری در مقایسه با سال گذشته با ۴۹ درصد افزایش از ۷۰۷ دلار به ۱,۰۵۶ دلار رسیده است.

شرکت‌های تأثیرپذیر: پتروشیمی تبریز، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی قائدبصیر (۱۷ درصد)، پتروشیمی تخت جمشید (۷۲ درصد) و پتروشیمی جم (۵ درصد).

نرخ بهره افزایش می‌یابد

پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، گفت که بانک مرکزی احتمالاً نرخ بهره را در سال جاری افزایش خواهد داد، سهام ایالات متحده روز سه‌شنبه کاهشی شدند، اظهاراتی که تقاضا برای دارایی‌های پرریسک را کاهش داد و بازده اوراق قرضه را افزایش داد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰.۵۷ درصد افت کرد، S&P 500 نیز ۰.۵% کاهش یافت و نزدک ۰.۴۱ درصد کاهش یافت. پاول روز سه شنبه در سخنانی به قانونگذاران آمریکایی گفت که انتظار دارد فدرال رزرو امسال نرخ بهره را افزایش دهد و به خرید دارایی‌های خود پایان دهد، اما بانک مرکزی هیچ تصمیمی در مورد زمان بندی سیاست‌های پولی سختگیرانه نگرفته است.

پاول متعهد شد که از مجموعه کامل ابزارهای سیاستی بانک مرکزی برای جلوگیری از ریشه دار شدن تورم بالاتر استفاده کند، و گفت: ما می‌دانیم که تورم بالا عوارضی را به دنبال دارد.

داده‌های تورم مصرف‌کننده در دسامبر در ایالات متحده در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود که CPI سرفصل سال به سال به ۷ درصد برسد و احتمال افزایش زودتر نرخ‌ها را تقویت کند. فشارهای تورمی باعث شد فدرال رزرو در ماه دسامبر برنامه‌های خود را برای تشدید سیاست‌های تسهیل گر بیش از حد انتظار اعلام کند، احتمالاً حتی نرخ‌ها را در ماه مارس افزایش دهد. اقتصاددانان Nomura در گزارشی با اشاره به سیاست پولی ایالات متحده می‌گویند: "ما همچنان معتقدیم افزایش نرخ بهره در ماه مارس به طور فزاینده ای محتمل است. چگونگی حل و فصل این بحث‌ها احتمالاً پیامدهایی برای افزایش نرخ خواهد داشت."

بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری با توجه به اظهارات پاول، پس از رسیدن به بالاترین سطح تقریباً دو ساله، بالای ۱.۸ درصد در یک شب، به ۱.۷۷۶۴ درصد رسید.️ با این حال، چشم انداز افزایش نرخ‌های بهره آمریکا کمکی به دلار نکرد. با ۰.۲۷ درصد کاهش به ۹۵.۶۷۴ رسید. یورو با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۱.۱۳۵ دلار رسید. تغییر ریسک و کاهش ارزش دلار به نفع طلا بود. هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۸۱۱.۴۵ دلار رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳۹ درصد افزایش به ۱۸۰۵.۴۰ دلار رسید.

کد خبر 548390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.