باید فوتی‌ تصادفات به صفر برسد/‌نتیجه هر خطای راننده نباید مرگ باشد

رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: بیشتر تصادفات به علت بی‌توجهی راننده به جلو به دلایل متفاوت، اتفاق می‌افتد، نتیجه هر خطا از سمت راننده نباید مرگ باشد.

سرهنگ اصغر زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علت بیشتر تصادفات، اظهار کرد: بیشتر تصادفات به علت عدم توجه به جلو از سمت رانندگان به دلایل متفاوتی مانند خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه، صحبت با سایر سرنشینان خودرو، حواس‌پرتی راننده و … اتفاق می‌افتد.

وی افزود: راه‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته، تبدیل به بزرگراه و آزادراه شده و مسیر رفت و برگشت از یکدیگر جدا شده است. در گذشته رانندگان مهارت بیشتری داشته و در جاده‌های رفت و برگشت خوب رانندگی کرده و وضعیت بهتری داشتند اما در حال حاضر با توجه به تبدیل شدن راه‌ها به بزرگراه، مهارت رانندگان مقداری در راه‌های رفت و برگشت کاهش یافته و استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی به وفور دیده می‌شود که باعث وارد شدن صدمه بسیاری به رانندگان و سرنشینان می‌شود.

لزوم جا افتادن فرهنگ پرهیز از تخلف رانندگی / ضعف‬ در فرهنگ ترافیکی

رئیس پلیس راه استان اصفهان ادامه داد: افراد جامعه ایران به جای زشت دانستن تخلفات رانندگی، بعضاً خود به راننده متخلف کمک می‌کنند؛ به عنوان مثال هنگامی که یک ماشین پلیس در جاده‌ای ایستاده، سرعت و سبقت غیرمجاز را کنترل می‌کند، رانندگان به یکدیگر مستقر بودن پلیس را خبر می‌دهند و چه بسا همان راننده که به او کمک می‌شود تا از جریمه فرار کند در مرحله بعدی تردد و مسافرت خود جان فردی را به خطر بیندازد و این از مواردی است که در ترافیک ایران به وفور قابل مشاهده است در صورتی که مردم باید از تخلف رانندگی بیزار باشند.

وی با اشاره به کم بودن مشارکت سایر افراد جامعه در جلوگیری از تخلفات، تصریح می‌کند: علاوه بر کمک به رانندگان متخلف توسط مردم، مشارکت افراد در جلوگیری از تخلفات بسیار کم است. هنگامی که فردی تخلف می‌کند مردم باید به وی تذکر داده و در مواقع لزوم تخلف را به پلیس گزارش دهند اما متأسفانه این بعد از فرهنگ ترافیکی کشور مقداری ضعیف است.

ضرورت وجود سازمان متولی ایجاد فرهنگ رانندگی

سرهنگ زارع با اشاره به اهمیت اصولی برگزار شدن آموزش‌های پس از اخذ گواهینامه، ادامه می‌دهد: سازمان مشخصی باید متولی ایجاد فرهنگ رانندگی شده و آموزش‌های این بخش را اصولی‌تر برگزار کند. متولی آموزش باید قبل از گرفتن گواهینامه راهنمایی رانندگی فعالیت کند و فرد پس از گرفتن گواهینامه باید دوباره آموزش ببیند. آموزشی که پس از گرفتن گواهینامه باید انجام شود به صورت پراکنده است و باید به صورت متمرکز با مسئولی مشخص انجام شود.

وی با اشاره به کاهش آمار فوتی‌های تصادفات در سال‌های اخیر، اظهار می‌کند: آمار فوتی تصادفات از حدود ۲۷ هزار نفر در سال ۱۳۸۴ به حدود ۱۷ هزار فوتی در سال گذشته رسیده که کاهش در آن مشهود است. البته کاهش آمار به شرطی مثبت است که حفظ شود و بیشتر کاهش یابد. آمار تصادفات و فوتی‌ها نسبت به گذشته خوب، نسبت به آینده بد است و باید اقداماتی انجام گیرد تا آمار تصادفات به صفر برسد.

الزامات کاهش آمار تصادفات و فوتی‌ها

رئیس پلیس راه استان اصفهان می‌افزاید: برخی از کشورها مانند سوئد، آمار صفر کشته‌های تصادفات را ارائه داده، یعنی در راستای انجام اقداماتی قرار گرفته است که هیچ فردی در تصادفات کشته نشود. لازمه این موضوع افزایش ایمنی خودروها و ارتقای آنها، ارتقای ایمنی راه‌ها، اعمال مقررات و بهبود رفتار رانندگان است که باید در راستای کاهش آمار تصادفات و فوتی‌ها در دستور کار قرار گیرد. نتیجه هر خطا از سمت راننده نباید مرگ باشد زیرا خطاها همواره وجود داشته، دارند و خواهند داشت. نمی‌توان خطا را از رانندگان گرفت اما اگر راننده خطایی مرتکب شد، باید راه و خودرو به قدری ایمن باشد که منجر به مرگ راننده و سایر سرنشینان نشود.

وی با اشاره به تأثیر بیماری کرونا بر نظم ترافیکی کشور، ادامه می‌دهد: بیماری کرونا اگرچه نظم ترافیک کشور را بهم زد اما از مسافرت‌ها و ترددهای غیرضروری افراد مقداری جلوگیری کرد. سال جاری افراد بیشتری تمایل به سفر دارند و بعضاً هنگامی که مقداری زمان و فضا را مناسب می‌بینند اقدام به سفر می‌کنند. این حجم از تردد و تقاضای سفر ممکن است حوادثی نیز به دنبال داشته باشد.

استفاده از فضای مجازی در رانندگی، تخلفی مدرن / جریمه‌ها ‬بازدارندگی ندارد

سرهنگ زارع در خصوص تخلفات مدرن رانندگان، تصریح می‌کند: یکی از مصادیق تخلفات مدرن و جدید، استفاده از فضای مجازی هنگام رانندگی است. اخیراً افراد هنگام رانندگی به راحتی وارد فضای مجازی شده و از آن استفاده می‌کنند و از دیگر مصادیق این موضوع تخلفات انجام شده در کویرها است. در گذشته این حجم استقبال از کویر وجود نداشته اما در حال حاضر افراد استقبال زیادی از کویر دارند. کویر بخشی خصوصی و دور از منطقه عمومی است اما تخلفات صورت گرفته در آن بعضاً منتهی به مجروح و کشته شدن افراد می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: هزینه قانون گریزی در کشور باید بالاتر از مقداری که هست، باشد. مبالغ جریمه کافی نیست و اگر این مورد در کشور تقویت شود، بازدارندگی‌ها بالاتر می‌رود. جریمه‌های رانندگی تنها نقدی نیستند و جریمه‌های غیرنقدی مانند محدودیت اجتماعی (محدودیت فرد متخلف از بخشی از آزادی‌های اجتماعی) در کنار جریمه‌های نقدی برای راننده اعمال شود.

کد خبر 548345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.