تلفیق معماری با طبیعت برای نجات زمین از اثرات جزایر گرمایی

تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا از مهم‌ترین بحران‌های دنیای امروز به شمار می‌رود که مدیران را به اتخاذ استراتژی‌های متعدد برای پیشگیری از وقوع فاجعه سوق داده است؛ تلفیق معماری با طبیعت می‌تواند شهرهای نسل آینده را از پایداری هر چه بیشتر برخوردار کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب معماران شهری به این نتیجه رسیده‌اند که برای حفظ شهرها از اثرات جزایر گرمایی باید طراحی‌ها متفاوت با گذشته انجام شود تا پایداری بیشتری برای شهرهای نسل آینده به ارمغان آید. این افراد چنین استدلال می‌کنند که وجود فضاهای سبز می‌تواند به کاهش هر چه بیشتر دمای کره خاکی منجر شود ضمن اینکه در افزایش جذب دی اکسید کربن و در نتیجه به حداقل رسیدن آلودگی هوا نیز سهیم خواهد بود. تا کنون برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان در طراحی سازه‌های جدید خود، طبیعت را با معماری پیوند داده و از این طریق به کاهش دمای محیط داخل و اطراف آن‌ها کمک زیادی کرده‌اند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخته می‌شود که به عنوان الگویی برای بازطراحی سازه‌های پایدار در سراسر جهان عمل کرده است.

مرکز خرید Raffles City در سنگاپور

سنگاپور به عنوان یکی از شهرهای پایدار جهان نمونه سازه‌های پایدار بسیاری را در خود جای داده و بام‌باغ‌های بیشماری را فرا گرفته است. یکی از بزرگترین مراکز خرید شهر به نام Raffles City میزبان باغ بسیار عظیمی بر بام خود است که بیش از هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی را در خود پرورش می‌دهد. این گیاهان سبز از کاربری‌های مفیدی برخوردار است و به عنوان سبزیجات برای طبخ غذا یا داروهای درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه اخیراً فضای زیادی در سنگاپور برای پرورش محصولات کشاورزی وجود ندارد با این حال، مدیران شهر از تصمیم خود برای افزایش ۳۰ درصدی محصولات زراعی در آن تا یک دهه آینده خبر داده‌اند. بام باغ خوردنی مرکز خرید سنگاپور تنها نمونه بام سبز شهر به شمار نمی‌رود با این حال، یکی از موفق‌ترین پوشش‌های زراعی مرکز آن محسوب می‌شود که مدیران سایر نقاط را نیز به اعمال اقدامات مشابه بر فراز بام سازه‌های عظیم سوق داده است.

تلفیق معماری با طبیعت برای نجات زمین از اثرات جزایر گرمایی

مرکز نمایشی بامبویی چجیانگ در چین

گروهی از معماران خلاق اهل چین اقدام به ایجاد مرکزی از جنس بامبو برای اجرای تئاتر در استان چجیانگ کرده و به بهره‌برداری از آن در سال ۲۰۱۵ پرداخته‌اند. این سالن تئاتر به طور کامل از چوب بامبو درست شده است که معماران برای جمع‌آوری چوب‌های آن به دهکده چینی هنگ کنگ (HengKeng) مراجعه کردند. دوستداران هنر در این سالن بسیار منحصر به فرد به انجام فعالیت‌های مختلفی نظیر تئاتر، موسیقی و غیره می‌پردازند ضمن اینکه کنفرانس‌های هنری متعددی نیز در آنجا برگزار می‌کنند.

جالب است بدانید که گونه بامبوی به کار برده شده در سالن تئاتر چجیانگ از ریشه کافی در اعماق سطح زمین برخوردار است و قدرت رشد را دارد که به هنگام بزرگ شدن خم می‌شود و ساقه‌های جدید از آن رشد می‌کند.

تلفیق معماری با طبیعت برای نجات زمین از اثرات جزایر گرمایی

معبد ایسه در استان میه ژاپن

معماران اهل استان میه در ژاپن هر دو دهه یک بار چوب‌های جدیدی برای بازسازی معبد ایسه به کار می‌برند که این سنت ریشه در عقاید مذهبی آنان دارد و پیدایش آن به بیش از هزار و ۳۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در این اقدام، معبد بدون تغییر ظاهر و اندازه از نو با چوب‌های تازه مرمت می‌شود تا برای میزبانی عابدان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. دروازه اصلی معبد نیز که به طور کامل از چوب ساخته شده هر دو دهه یک بار با درب جدیدی جایگزین می‌شود که البته هیچ تغییری در اندازه آن نیز قابل مشاهده نیست.

چوب درخت‌هایی که کاشت آن‌ها به حدود ۱۰۰ سال پیش بر می‌گردد برای مرمت عبادتگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوسازی آن به پیروی از آئین قدیمی کمک زیادی می‌کند.

تلفیق معماری با طبیعت برای نجات زمین از اثرات جزایر گرمایی

مدرسه ابتدایی ایلیما در تشوپا، جمهوری دموکراتیک کنگو

مدرسه ابتدایی ایلیما در اعماق یکی از جنگل‌های جمهوری کنگو قرار دارد و در سکونتگاه‌های طبیعی و مزارع کشاورزی محصور شده است. معماران سازنده این مرکز بزرگ که در اصل اهل بوستون در ماساچوست آمریکا هستند از طریق ایجاد مدرسه ابتدایی ایلیما، ارتباط عمیقی بین سکونت‌گاه طبیعی و مزارع کشاورزی ایجاد کرده و بشر را با حیاط وحش اطراف پیوند داده‌اند. درخت‌های انگور و بوته‌های سبز، مرکز آموزشی ایلیما را در خود محصور کرده است که این ویژگی در خنک نگه داشتن فضاهای آموزشی و افزایش رفاه دانش‌آموزان و مدرسان نقش مهمی ایفا کرده است.

معماران اهل بوستون در احداث مدرسه ابتدایی ایلیما به طور کامل از مواد بومی در ۱۰ کیلومتری منطقه بهره گرفته و تلاش کرده‌اند از طریق افزایش فضاهای باز آن، نیاز به مصرف انرژی شهری را تقریباً به صفر برسانند. شواهد حاکی است که انتشار کربن و دیگر گازهای آلاینده از این مرکز در سطح بسیار پایینی قرار دارد که این امر خود در کاهش اثرات جزایر گرمایی و آلودگی هوا نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

تلفیق معماری با طبیعت برای نجات زمین از اثرات جزایر گرمایی

کد خبر 548337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.