پایگاه هشتم شکاری پیشگام در خودکفایی نیروی هوایی ارتش/آسمان اصفهان امن است

امروز در تاریخ پایگاه شهید بابایی اصفهان یادآور رویدادی مهم و تاثیرگذار در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷، پرسنل نیروی هوایی پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان زودتر از تهران با امام خمینی (ره) دیدار و به صفوف انقلابیون پیوستند. بعد از آن نیز این پایگاه در هشت سال دفاع مقدس رو در روی دشمن ایستاد و بارها هواپیماهای دشمن را برفراز اصفهان مورد اصابت قرار داد.

مشکلات فراوان ارتش جمهوری اسلامی ایران سبب شد تا فرماندهان وقت در ملاقات از امام خمینی (ره) از ایشان بخواهند که فرماندهی خود بر نیروهای مسلح را مجدداً اعلام کنند تا با استفاده از این حکم حکومتی، قوام و انضباط به این نیرو بازگردد. امام راحل نیز با صدور پیامی تاریخی در ۲۹ فروردین سال ۵۸ خطاب به ملت، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند.

به مناسبت سالروز پیوستن پرسنل پایگاه شهید بابایی اصفهان به صفوف انقلابیون با امیر سرتیپ دوم خلبان صمد نوری، جانشین فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

پایگاه هوایی شهید بابایی در خصوص شیوع بیماری کرونا چه اقداماتی انجام داده است؟

از اسفندماه سال ۹۸ که بیماری کرونا به صورت گسترده در کشور شیوع یافت، پایگاه شهید بابایی نیز به سرعت اقدامات لازم را جهت کنترل بیماری کرونا در بین پرسنل خود انجام داد. کنترل بیماری در پایگاه به علت حضور گروه‌های نظامی به صورت شبانه روزی و دیدار سربازان با خانواده‌های خود، کنترل کردن بیماری در پایگاه از اهمیت بالایی برخوردار بود و به همین منظور تمهیداتی جدی اندیشیده شد.

یگان جنگ نوین در این بخش بسیار فعالانه عمل کرده است. بیمارستان پایگاه نیز در این راستا فعالیت‌های خود را شروع کرده، ضد عفونی معابر، توزیع ماسک و خریداری ضدعفونی کننده دست و سطوح برای مردم به اندازه کافی در دستور کار قرار گرفته و میان خانواده‌ها توزیع شده است.

در حوزه واکسیناسیون کرونا، پایگاه شهید بابایی علاوه بر اینکه خود توانست پایگاهی مجزا برای واکسیناسیون پرسنل خود دایر کند، همچنین پرسنل پزشکی پایگاه شهید بابایی با دایر کردن پایگاهی کنار بیمارستان الزهرا و اعزام افرادی در جهت کمک برای تسریع واکسیناسیون، کمک کرده است. کمک‌های مومنانه‌ای نیز در داخل و اطراف پایگاه، برای پرسنل و غیرنظامی‌هایی که در آمد آنها تحت‌الشعاع بیماری کرونا قرار گرفته بود، انجام شد.

کمک‌های مومنانه در چند مرحله صورت گرفته است؟

پایگاه شهید بابایی در راستای مرحله اول کمک‌های مومنانه ابتدا افراد نیازمند و جامعه هدف خود را شناسایی و پس از آن بسته‌های حمایتی نقدی و غیر نقدی را به صورت ماهانه در چهار چوب طرح کمک‌های مومنانه به افرا نیازمند ارائه کند. جدیدترین اقدام صورت گرفته در پایگاه شهید بابایی در این راستا، افتتاح بخش مردم یاری به صورت خودجوش با حمایت‌های فرماندهی و عقیدتی-سیاسی است. این بخش تشکیل شده و در حال ثبت است. این بخش در راستای تجمیع کمک‌های مردمی و رسیدن به دست خانواده‌های نیازمند به صورت هدفمند، تشکیل شده است.

فلسفه تشکیل قرارگاه واکنش سریع چیست و تا چه میزان آمادگی دارد؟

با توجه به تهدیدات موجود که از جنگ مرزی به شهری رسیده است، نیاز بود پایگاه به عنوان یک یگان نظامی، در راستای استحکام خود، داشتن آمادگی لازم برای رو به رو شدن با تهدیدات و کمک به نیروی انتظامی در صورت لزوم، اقدامی انجام دهد و به همین علت نیروی واکنش سریع در یگان تشکیل شد. در طول چندسالی که از تشکیل شدن آن می‌گذرد، هر روز پربارتر شده، با تمرینات انجام شده و تجهیزاتی که در اختیار دارد، آمادگی لازم برای کمک در کارهای جهادی، کنار یگان انتظامات قرار گرفتن در مراسم‌ها و از همه مهم‌تر آماده‌باش بودن در صورت وجود تهدید شهری برای حفاظت از محیط پیرامونی، را دارا است.

پایگاه هشتم شکاری پیشگام در خودکفایی نیروی هوایی ارتش

آمادگی پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی تا چه میزان است؟

پرسنل نیروی هوایی از اوایل انقلاب در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته و در ادامه هشت سال دفاع مقدس آمادگی کامل خود برای حفظ و حراست از امنیت کشور را نشان داده‌اند. در حال حاضر نیز یکی از هواپیماهای استراتژیک (F14) برای دفاع از امنیت کشور و به خصوص دفاع از حریم هسته‌ای در استان اصفهان قرار گرفته است و این موضوع نشانگر آمادگی شبانه روزی این پایگاه است. این پایگاه هر روز بر توان رزمی خود افزوده و آن را ارتقا می‌دهد.

نیرو هوایی نیروی تجهیزات محور است و اگر رسیدگی به تجهیزات آن انجام نشود، احتمال زمین‌گیر شدن این نیرو وجود دارد. با توجه به پروازهای هواپیماها با سلاح‌های بومی که اخیراً که در طول چندسال اخیر روی هواپیماها نصب شده است آمادگی نیروی هوایی مشهود است. بومی شدن از زمان جنگ که از ساخت یک قطعه کوچک در جهاد خودکفایی شروع شد و افراد را برای خودکفایی‌های بیشتر مصمم کرد. خدا را شاکریم علاوه بر آنکه هواپیماهای که ۴۰، ۴۵ سال گذشته هنوز می‌پرند، به روز نگه داشته شده‌اند و هر روز سیستم‌ها ارتقا می‌یابند، هواپیماهای جدیدی نیز در کنار آنها ساخته شده که تمام این موارد حاکی از توانمندی‌های داخلی کشور خبر می‌دهد؛ از هواپیمای صاعقه و کوثر گرفته تا هواپیمای A90 که در پایگاه شهید بابایی پرواز می‌کنند و افتخار می‌کنیم که نیروی هوایی در مورد شعار "ما می‌توانیم" قدم‌های خوبی برداشته و علاوه بر تسلیحات بومی که به تولید انبوه رسیده‌اند و یکی پس از دیگری به ما واگذار می‌شود، در بحث ساخت هواپیماهای با سرنشین به نحوه احسنت عمل کرده و در راستای هواپیمای بی‌سرنشین نیز هم قدم‌های خوبی برداشته شده است.

پایگاه هشتم شکاری پیشگام در خودکفایی نیروی هوایی ارتش

شعار "ارتش فدای ملت" امروز تا چه میزان تحقق پیدا کرده است؟

ارتش از بدنه خود ملت تشکیل شده و با ملت هیچ فاصله‌ای ندارد بنابراین اگر کوچک‌ترین مشکلی برای مردم پیش آید، در واقع ارتش خود را مدیون ملت می‌داند و باید قدمی بردارد. ارتش اقداماتی را از آمادگی دفاعی و دفاع در برابر دشمن گرفته تا جلوگیری و حل هرگونه بحران در کشور انجام داده است. ما افتخار می‌کنیم که برای ملت و امینت کشور قدم بر می‌داریم و نیروهای ارتشی در کنار نیروهای بسیجی همیشه فعالانه وارد عرصه خدمت می‌شوند. این موضوع مایه افتخار است و امیدواریم خداوند این توفیق را به ما بدهد که شرمنده ملت نباشیم.

کد خبر 548159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.