مشکل ۳۰ ساله‌ آب را نمی‌توان ۳ ماهه رفع کرد/تونل سوم کوهرنگ آماده بهره‌برداری است

معاون هماهنگی امور استانداری اصفهان گفت: قطعاً مشکل ۳۰ ساله آب را نمی‌توان سه ماهه رفع کرد و مسائل باید با الویت‌بندی بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهران زینلیان امروز _سه‌شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰_ در نشست خبری با موضوع احیای زاینده رود، اظهار کرد: اقدامات انجام شده در خصوص احیای زاینده رود و رفع مسائل آب حقیقتی است که بدون همراهی رسانه‌ها شدنی نیست؛ همه در این زمان حساس نقش مهمی داریم و باید با دید مسئولانه به این موضوع بپردازیم.

وی ادامه داد: وقتی فضا درگیر هیاهو شود، حق برنده نخواهد شد، در خصوص رفع چالش‌های آب و احیای زاینده‌رود، بر مبنای اصل صداقت پاسخگوی مشکلات و سوالات خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: مسئله آب مسئله اول استانداری است و به همین دلیل بیشتر وقت خود را به این موضوع اختصاص داده‌ایم، در این خصوص چند صد جلسه در سطوح استانی و ملی و هیئت‌های اندیشه‌ورز و … برگزار شده تا نظرات تمام صاحب نظران را در این زمینه بدانیم.

وی افزود: موضوع آب علاوه‌بر کشاورزی به حیات تمدن اصفهان مربوط است، همچنین علاوه‌بر موضوع آب با چالش‌های مربوط به فرونشست، رشد فزاینده بیماری‌ها، آلودگی هوا و… مواجه هستیم و مشکلات مرتبط با آب باید در کنار سایر چالش‌ها به صورت عالمانه رفع شود.

زینلیان تصریح کرد: قطعاً مشکل ۳۰ ساله آب را نمی‌توان سه ماهه رفع کرد و مسائل باید با الویت‌بندی بررسی و حل شود و به همین دلیل تأمین آب شرب در الویت است. میزان حجم مخزن زاینده رود در ۵۰ سال گذشته به کمترین مقدار رسیده و حدود ۷۳ درصد مخزن خالی است و در این شرایط سخت باید تصمیمات صحیح اتخاذ شود. در این بین مطالبات کشاورزان نیز از اولویت‌های ما است، اما این مطالبات نباید تحت تأثیر هیجانات قرار گیرد.

وی افزود: هر روز مسئله آب تشدید می‌شود و باید با هوشیاری با این موضوع برخورد کنیم. اشتغال و معیشت کشاورزان و مباحث مرتبط با آب زاینده رود به شدت حائز اهمیت است و باید با رویکرد منطقی و علمی با آن برخورد شود تا بتوان این موضوع را حل کرد. در دوره‌های گذشته اقداماتی انجام شده اما هنوز راهکار مدونی وجود ندارد و درصدد حل چالش‌ها هستیم.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به بسته راهکارهای احیای زاینده رود، گفت: بر بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود، کار علمی و فنی شده و دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، ثمن‌ها و … بر روی این مجموعه راهکارها کار کردند و مسئولان با تمام توان درصدد اجرایی کردن این راهکارها هستند تا بتوانند چالش آب راه حل کنند. با مجموعه این راهکارهایی که محورهای مختلفی در آن در نظر گرفته شده به احیای حوضه زاینده رود و رودخانه خواهیم پرداخت که البته این موضوع یک مسئله فرا استانی است و ما مجدانه در تلاش برای حل مشکلات هستیم و از سایر استان‌های مرتبط و همجوار نیز مطالبه همکاری داریم.

نباید حوضه ورشکسته زاینده‌رود بیشتر از این تهدید شود

زینلیان با اشاره به اینکه بسته راهکارهای احیای زاینده رود چهار محور اصلی دارد، اضافه کرد: در بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود به منافع مذاکره برای چهار استان درگیر با این موضوع توجه شده و می‌دانیم که سایر استان‌ها نیز مشکلاتی دارند که باید به آن توجه شود. راهکار این نیست که حوضه ورشکسته زاینده رود بیشتر از این تهدید شود. بلکه باید بر مبنای علم، تعقل و دانش پیش برویم تا به راهکارهای پایدار در این زمینه برسیم.

وی تاکید کرد: کاهش مصارف مجاز، حذف مصارف غیرمجاز، تأمین منابع آب و مدیریت کیفیت آب از جمله محورهای اصلی بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود است که باید مورد توجه قرار گیرد. در استان با کمبود آب مواجه هستیم البته این موضوع کشوری و حتی جهانی است. بنابراین در نظر داریم تا مصارف مجاز را کاهش دهیم. مصارف آب باید با نُرم‌های هم‌تراز استان سازگار باشد و باید بازنگری‌های لازم در این زمینه انجام گیرد.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه کاهش مصارف مجاز یکی از اصلی‌ترین محورهای بسته راهکارهای احیای زاینده است، اظهار کرد: تثبیت و شفاف سازی حقوق آب، ساماندهی اطلاعات، شفاف سازی منابع و مصارف آب، عدم بارگذاری جدید بر منابع سطحی و زیرزمینی، بازنگری و اصلاح رشد صنعت کشاورزی و مهاجرت به استان بر اساس سند آمایش، مدیریت و جایگزینی پساب، بهینه‌سازی الگوی کشت، اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، بازخرید تخصیص‌های مازاد، باز طراحی فضای سبز شهری متناسب با اقلیم و منابع آب و پیگیری کاهش وابستگی یزد به منابع آب زاینده رود از جمله محورهایی است که باید در زمینه کاهش مصرف مجاز به آن توجه شود.

زینلیان ادامه داد: در زمینه حذف و مصارف غیر مجاز لازم است تا به ایجاد کمیته مشترک بین دو استان مجاور، ساماندهی رودخانه از سراب تا پایاب همراه با ملاحظات محیط زیستی و پایداری، اصلاح رویدادها و اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی، تعیین تکلیف صنایع متکی بر چاه‌های غیرمجاز، ایجاد مدیریت مشارکتی آب سطحی و زیرزمینی، تجهیز نقاط برداشت به ابزار کنترل اندازه گیری با اولویت نقاطی که بیش از پروانه برداشت می‌کنند و حذف بندهای آبخیزداری و تأثیرگذار بر رودخانه توجه شود.

وی گفت: در طول سال‌ها مصارف و بارگذاری‌های غیرمجاز را در حوضه زاینده‌رود داشتیم و همه باید پای کار بایستیم تا بارهای غیرمجاز حوضه زاینده‌رود به حوضه کوچک‌تر تبدیل و در نهایت نیز حذف شود. در خصوص تأمین منابع آبی جدید مذاکره برای تأمین منافع هر چهار استان، پیگیری مطالعات و اجرای طرح‌های انتقال آب با رعایت الزامات زیست محیطی مد نظر است. در محور تأمین منابع آبی جدید به دنبال زیاد خواهی و بیشتر از حق خود نیستیم، بلکه معتقدیم از حوضه زاینده‌رود برخلاف مصوبات، نه تنها آبی وارد نشده، بلکه از این حوضه خارج شده است.

به ملاحظات زیست محیطی توجه شود

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه در اجرایی کردن بسته راهکارهای احیای زاینده رود باید به ملاحظات زیست محیطی توجه شود تصریح کرد: برای مدیریت کیفیت آب لازم است تا آبی را که در دسترس داریم به نحوه مطلوب استفاده کنیم. البته در این محور که چهارمین محور راهکارهای احیای زاینده رود است، به مسائلی از جمله پیگیری قرار گیری رودخانه زاینده رود در فهرست رودخانه‌های حفاظت شده، پایش کیفیت آب و نظارت بر آلاینده‌ها، ارتقا و تکمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نیز توجه شده است.

زینلیان با اشاره به راهکارهای جانبی، گفت: برای تأمین معیشت کشاورزان توسعه طرح‌هایی کمتر وابسته به آب در حوضه زاینده رود، تسهیلگری ایجاد اشتغال و تسهیل کشت گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفته است. پروژه بن بروجن باید اجرا شود اما از منابع دیگر. درباره پروژه بن_بروجن نیز چالش‌ها و موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید بررسی و رفع شود. تونل سوم آماده است و نمی‌توانیم آب را به دلیل تنش‌های موجود به حوضه تشنه زاینده رود بیاوریم. آماده این کار هستیم اما باید چالش‌ها رفع شود.

وی تصریح کرد: پروژه گلاب یکی از پروژه‌هایی است که از نظر پدافند غیرعامل افتتاح شده و در آن آب شرب حدود پنج تا شش میلیون نفر تأمین می‌شود. کشاورزان نیز اعلام کردند مشکلی با تأمین آب شرب مردم ندارند. پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم فاز اضطرار به مدار بیاید. در این خصوص در دوره‌های قبل قول‌هایی به مردم داده شده اما محقق نشده است، امیدواریم در سال ۱۴۰۰ این اتفاق بیافتد. در بسته راهکارهای احیای زاینده رود به مصوبات بالادستی توجه شده تا تأمین منافع تمام استان‌ها در نظر گرفته شود. تونل سوم کوهرنگ آماده بهره‌برداری است اما مسائل اجتماعی در این پروژه وجود دارد که امید است توسط مسئولان کشوری در استان مجاور حل شود و بتوانیم آبرسانی سریع را انجام دهیم و مکاتباتی در این زمینه با وزیر کشور و وزیر نیرو انجام شده و امیدواریم که در اسرع وقت این موضوع حل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: استفاده از منابع موجود آب در خارج و داخل استان یک موضوع ملی است. آب‌های جاری در تمام استان‌های کشور ملی و وزارت نیرو سهمیه استان‌ها را بر اساس شرایط اقلیمی و پیشینه‌شان تخصیص می‌دهد و استان برای منابع آب اختیاری ندارد. البته در خصوص آب‌های تخصیص یافته مطالباتی داریم و تمام قد پیگیری این مطالبات خواهیم بود. در خصوص زمان محقق شدن موضوعات مربوط به آب و حوضه زاینده رود نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد، زیرا این چالش به مواردی بستگی دارد که تنها در سطح استان نیست و باید در سطح کشوری نیز بررسی شود، اما می‌توان گفت که مسیر ریل‌گذاری را تغییر می‌دهیم به گونه‌ای که قابل پیگیری باشد و بتوان به نتیجه‌ای مؤثر و در نهایت آرامش اذهان عمومی دست یابیم.

با بارگذاری جدید در حوضه زاینده‌رود به شدت مخالف هستیم

وی اضافه کرد: محیط زیست یکی از مظلوم‌ترین حقابه داران در حوضه زاینده رود است. شاه بیت احیای حوضه زاینده رود توجه به موضوعات محیط زیست است که در حال حاضر خط قرمز تأمین آب شرب اصفهان است و بعد از آن هر گونه منبعی که وجود دارد باید به حقابه‌داران که محیط زیست یکی از آنها است برسد و بعد از آن نیز به سایر موارد توجه می‌شود. با بارگذاری‌های جدید در حوضه زاینده‌رود به شدت مخالف هستیم، صنایع آب‌بری که محل تأمین آب آنها مشخص نباشد اجازه صدور پروانه به آنها داده نخواهد شد و منابع آب سایر صنایع نیز باید با پساب و یا خط لوله خلیج فارس که بسیار گران است تأمین شود و مسیر تأمین آب صنایع باید اصلاح شود.

زینلیان اظهار کرد: حوضه زاینده‌رود با کسری فراوان روبروست و بیش از چند میلیارد مکعب آماری است که می‌توان در خصوص این کسری ارائه داد. لازم است به تغذیه آبخوان‌ها بپردازیم تا بتوان مقداری از این کسری را تأمین کرد. باید بدانیم اصفهان در کشور در رتبه اول از نظر کم مصرفی در خصوص مصرف آب قرار دارد.

وی ادامه داد: در استانداری کارگروه قرارگاه آب از حوزه‌های مختلفی از جمله فنی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، رسانه و … تشکیل شده است و رسانه یکی از پایه‌های اصلی در قرارگاه آب است و باید با یاری‌گری به مسئولان کمک کنند تا مشکلات موجود حل شود و نباید به عقاید پوپولیستی توجه شود، چرا که در این صورت فضا هیجان زده خواهد شد و برخی افراد سودجو به مقاصد خود می‌رسند و چالش اصلی به حاشیه کشیده خواهد شد. مشکلات حوضه زاینده رود و آب باید با بحث‌های گفتمانی و مطالبه‌گری همه جانبه حل شود، اما نباید با افرادی که غیرمنطقی برخورد می‌کنند مقابله به مثل کرد و بحث باید به طور علمی بررسی شود و پیش برود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه حیات و ممات اصفهان در گرو احیای حوضه زاینده رود است، تصریح کرد: لازم است بدانیم احیای تالاب گاوخونی جدای از احیای زاینده‌رود نیست، اگر آب در حوضه زاینده رود و رودخانه جاری شود، قطعاً تالاب گاوخونی نیز احیا خواهد شد و به این مسئله توجه ویژه داریم. باید بدانیم که محیط زیست یکی از دغدغه‌های اصلی است و حتماً به آن پرداخته شده و می‌شود و احیای تالاب گاوخونی و حوضه زاینده‌رود و مسائل محیط زیستی با هم مترادف است.

وی افزود: اگر به زاینده رود و محیط زیست توجه شود چالش‌هایی از جمله آب شرب، ریزگردها، فرونشست، آلودگی هوا و … نیز حل خواهد شد و باید توجه کنیم که حل چالش‌ها در راستای یکدیگر است و باید مسیر را به درستی پیش برویم تا به نتایج مؤثر و کارآمد برسیم.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: پروژه آب‌های ژرف تنها یک ایده است که طی سال‌های اخیر مطرح شده و مسئولان در حال بررسی و تفکر در مورد آن هستند و اصلاً این پروژه عملیاتی نیست. در این میان هر مورد و پیشنهادی که مطرح شده که بتوان بر اساس آن یک قطره آب برای زاینده رود تأمین کرد، قطعاً آن را رها نخواهیم کرد و به هیچ وجه در معادلات ما پروژه آب‌های ژرف قرار ندارد و روی آن حساب نمی‌کنیم و تنها در حد مطالعه مطرح شده است. در این خصوص برخی متخصصان امر نیز نقدهای جدی به پروژه آب‌های ژرف دارند و افق روشنی برای آن دیده نمی‌شود. همچنین که این آب بسیار گران است و نمی‌توان از آن برای کشاورزی استفاده کرد.

زینلیان گفت: معیشت کشاورزان موضوع دردناکی است که قطعاً به آن توجه شده است. البته برای انجام اقدامات لازم آن طور که باید دستمان باز نیست و به دنبال فعال‌سازی طرح‌هایی در شهر و استان برای معیشت کشاورزان هستیم. در استان تمام کشاورزان دچار خسارت شده‌اند و از طریق صندوق سازگاری با کم آبی به دنبال تأمین معیشت کشاورزان خواهیم بود و علاوه بر آن از طریق تسهیل کشت گلخانه‌ای، ایجاد اشتغال و توسعه طرح‌های کمتر وابسته به آب در حوضه زاینده رود به دنبال تأمین معیشت کشاورزان استان هستیم.

کد خبر 548140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.