بورس امروز سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

بازار در ابتدا شاهد افزایش تقاضای شدید برای نمادهای گروه خودرویی و بانکی بود و برخی از آنها به صف خرید نیز نشستند اما از ساعت ۱۰ صبح به بعد کمی حجم عرضه‌ها افزایش یافت و برخی از آنها به تعادل رسیدند

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد هزار و ۹۲۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد هزار و ۲۸۵ واحدی در سطح ۳۵۳ هزار ۳۹۶ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۱۴ درصد و شاخص هم وزن رشد ۰.۳۷ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۸۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۰۲

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۷ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۶۵ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۲۷ درصد افزایش یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۴

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۰۳

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۳ هزار ۷۵۵ و ۳۱ هزار ۵۷۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۷۳ و یک میلیارد ۵۶ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

شاخص کل کندل خوبی را ثبت کرد و احتمال بازگشت به روند صعودی وجود دارد.

جبران توقف ۱۰ ساله صدور مجوز کارگزاری‌ها در ۳ ماه

تغییر مشهود سرعت صدور مجوز و موافقت اصولی تأسیس نهادهای مالی در دوره جدید مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از مصوبه پیشین سازمان با موضوع رفع موانع و تسهیل صدور مجوزها دیده می‌شود.

در پی تلاش برای توسعه و رشد نهادهای مالی و سهامداری غیر مستقیم، طی سه هفته اخیر موافقت اصولی چهار شرکت سبدگردان، دو شرکت مشاور سرمایه گذاری در هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب و به زودی ابلاغ خواهد شد، همچنین مجوز فعالیت ۱ شرکت سبدگردان و پردازش اطلاعات مالی نیز ابلاغ شده است.

همچنین پس توقف بیش از ۱۰ ساله صدور مجوز کارگزاری‌ها به دلایل نا معلوم، این رویه در سال جاری تغییر کرده و از آبان ماه سال جاری تا کنون موافقت اصولی سه کارگزاری ابلاغ و سه کارگزاری دیگر نیز در هیأت مدیره مصوب شده است

با حذف مقررات دست و پاگیر و استعلام‌های زمان بر شعار دکتر عشقی مبنی بر توسعه سهامداری غیر مستقیم و تسهیل صدور مجوزها به خوبی محقق شده به طوری که میانگین صدور مجوزهای ماهانه نسبت به دوره قبل، تقریباً سه برابر شده است.

اخبار شرکت‌ها

هزینه انرژی کویر: شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر جزئیات مربوط به هزینه انرژی مصرفی تا پایان آبان ماه را اعلام کرده است. در هشت ماه اخیر هزینه گاز سوخت با ۶۴ درصد و هزینه برق با ۳۵ درصد، مهم‌ترین اقلام در هزینه انرژی شرکت را تشکیل داده‌اند. نرخ گاز سوخت برای شرکت در ۸ ماهه اخیر ۷۴۶ تومان برای هر مترمکعب گزارش شده است. این شرکت اعلام نموده است آخرین قبض گاز سوخت فاکتور شده ۱،۶۸۰ تومان است. همچنین نرخ برق در ۸ ماهه ۴۱۹ هزار تومان به ازای هر مگاوات بوده و آخرین نرخ فاکتور شده آن ۴۲۰ هزار تومان است.

هزینه انرژی ساوه: شرکت سیمان ساوه جزئیات مربوط به هزینه انرژی مصرفی تا پایان آبان ماه را اعلام کرده است. در ۸ ماه اخیر هزینه گاز سوخت با ۷۵ درصد و هزینه برق با ۲۵ درصد، مهم‌ترین اقلام در هزینه انرژی شرکت را تشکیل داده‌اند. نرخ گاز سوخت برای شرکت در ۸ ماهه اخیر ۳۷۵ تومان برای هر مترمکعب گزارش شده است. این شرکت اعلام نموده است آخرین قبض گاز سوخت فاکتور شده ۵۰۹ تومان است. همچنین نرخ برق در هشت ماهه ۱۱۶ هزار تومان به ازای هر مگاوات بوده و آخرین نرخ فاکتور شده آن ۱۲۱ هزار تومان است.

هزینه انرژی شکربن: شرکت کربن ایران جزئیات مربوط به هزینه انرژی مصرفی تا پایان آبان ماه را اعلام کرده است. در هشت ماه اخیر هزینه گاز سوخت با ۷۵ درصد و هزینه برق با ۱۹ درصد، مهم‌ترین اقلام در هزینه انرژی شرکت را تشکیل داده‌اند. نرخ گاز سوخت برای شرکت در ۸ ماهه اخیر ۳۵۸ تومان برای هر مترمکعب گزارش شده است. این شرکت اعلام نموده است آخرین قبض گاز سوخت فاکتور شده ۵۸۰ تومان است. همچنین نرخ برق در ۸ ماهه ۱۲۱ هزار تومان به ازای هر مگاوات بوده و آخرین نرخ فاکتور شده آن ۱۲۰ هزار تومان است.

هزینه انرژی فولاد مبارکه: شرکت فولاد مبارکه اصفهان جزئیات مربوط به هزینه انرژی مصرفی تا پایان آبان ماه را اعلام کرده است. در ۸ ماه اخیر هزینه گاز مصرفی با ۴۶ درصد و هزینه برق خریداری شده با ۴۴ درصد، مهم‌ترین اقلام در هزینه انرژی شرکت را تشکیل داده‌اند. نرخ گاز مصرفی برای شرکت در ۸ ماهه اخیر ۹۶۳ تومان برای هر مترمکعب گزارش شده است. این شرکت اعلام نموده است آخرین قبض گاز مصرفی فاکتور شده ۱،۶۸۰ تومان است. همچنین نرخ برق خریداری شده در ۸ ماهه ۴۷۳ هزار تومان به ازای هر مگاوات بوده و آخرین نرخ فاکتور شده آن ۵۲۱ هزار تومان است.

نگاهی گزارش آذر ماه فلامی: سال مالی شرکت منتهی به شهریور است. فلامی در آذر ۹.۷ میلیون تیغ صورت تراشی و ۳۷۸ هزار تیغ یکبار مصرف تولید کرده است. متوسط تولید ۲ ماه گذشته این دو محصول به ترتیب ۷ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۲ ماه گذشته برای این دو محصول به ترتیب ۱۰ میلیون و ۵۱۳ هزار بوده است. این تولیدکننده انواع تیغ در آذر ۵.۳ میلیون تیغ صورت تراشی و ۵۱۸ هزار تیغ یکبار مصرف فروخته است. متوسط فروش دو ماه قبل این دو محصول به ترتیب ۶.۷ میلیون و ۴۴۳ هزار بوده است. مقدار فروش ۱۲ ماه سال مالی قبل این دو تیغ اعداد ۱۰ میلیون و ۵۱۲ هزار محصول گزارش شده است.

شرکت این ماه فروش ۶ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. فروش دو ماه قبل به طور متوسط ۵ میلیارد تومان و در سال قبل ۶ میلیارد تومان بوده است. فلامی در آذر تیغ صورت را با نرخ ۵،۸۷۰ ریال و تیغ یکبار مصرف را با نرخ ۲۴،۶۷۴ ریال فروخته است. متوسط نرخ مهر و آبان و سال قبل برای تیغ صورت ۵،۶۱۷ و ۵،۰۲۸ ریال و تیغ یکبار مصرف ۲۳،۴۳۱ و ۲۰،۶۴۵ ریال گزارش شده است.

ثتوسا: شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان اردبیل در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۴۰ ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷% کاهش زیان داشته است.«ثتوسا» با سرمایه ثبت شده ۹۶,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ مبلغ ۳,۸۸۶ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

اتکام: شرکت بیمه اتکایی امین در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۹۰۰ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد رشد داشته است. «اتکام» با سرمایه ثبت شده ۳,۹۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۳,۵۱۰,۳۰۱ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

مجمع ثپردیس: پروژه‌های ما دو دسته ملی دارند شهر جدید پردیس و تهران دو پروژه در حال اجرا است، پروژه مسکونی باران در پردیس در مرحله اجرا و اتمام اسکلت است.

سیاست گذاری شرکت بر این اساس است که هر بلوک را به سقف آخر رساندیم (۳۰ درصد پیشرفت) و پس از آن اقدام به واگذاری کنیم. برای انجام این ۳۰ درصد نیز می‌توان از تسهیلات بانکی استفاده کرد. پروژه باران از نظر جایگاه جز پروژه‌های خوب شرکت است وکل پروژه یک پلاک مسکونی است و قیمت گذاری آن توسط خود شرکت انجام می‌شود. شرکت مشتریان خاص خود را دارد که همواره با شرکت در تعامل بوده‌اند اما فارغ از اینها، پروژه آسمان می‌تواند پروژه خوبی برای تأمین منابع شرکت باشد آن هم با یک سود مناسب.

۹ پروژه با شهر جدید پردیس منعقد شده اما در چهار پروژه درآمدزایی حدود ۵۰ درصدی داریم. دو پروژه در تهران در دست داریم؛ پروژه هزار واحد مسکونی در منطقه هشت و نزدیک اتوبان شهید باقری که به صورت مشارکتی با شرکت تعاونی مترو است. این پروژه دارای ۱۷ بلوک و در مرحله خاکبرداری است. پروژه پردیس المپیک نیز غالب واحدهای آن واگذار شده است. این پروژه دارای دو برج ۳۰ طبقه است و به واسطه مطالبات شرکت برای فعالیت در منطقه ۲۲، از طرف شهرداری به شرکت واگذار شده است.

در شهر جدید پردیس سه پروژه داریم که به صورت شراکتی است. در سمنان نیز دو پروژه پیمانکاری وجود داشته که یکی از آن‌ها در بیمارستان سمنان بوده که تمام شده است. پروژه‌های در مرحله تعیین تکلیف نیز دو پروژه در مازندران و تهران است، پروژه رویان نیز شریک سازنده داشتیم اما به تعهداتش عمل نکرد. بعد از تذکر و مهلت، اعلام به فسخ قرارداد کردیم و مراحل حقوقی آن در حال پیگیری است.

اخبار بازارهای جهانی

فولاد در چین: حاشیه سود فولاد سازان چینی در هفته گذشته بازهم کاهش پیدا کرد. هزینه تولید میلگرد با ۱۴۴و احد افزایش به ۴,۶۷۷ واحد رسیده و سود تولید کنندگان با کاهش ۱۳۴ واحدی به ۳۳ واحد کاهش پیدا کرده است. حاشیه سود تولید میلگرد از ۶.۷ درصد به ۰.۷ درصد رسیده است. سطح فعالیت فولادسازان چینی کاهش پیدا کرده است. حاشیه سود ورق گرم نیز در هفته گذشته از ۴.۷ درصد به ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. هزینه تولید در ۴,۷۱۴ واحد بدون تغییر باقی مانده و سود تولید این محصول با کاهش ۷۴ واحدی به ۸۲ واحد رسیده است.

قیمت اوره نیز در نتیجه افت قیمت گاز، در هفته اخیر به شدت کاهش داشته است

بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با قیمت ۸۴۰ دلار معامله شده و کاهش ۶۰ دلاری نسبت به هفته قبل داشته است. همچنین نرخ اوره (فوب خلیج فارس، نت بک آمریکا) کاهش ۱۰۰ دلاری داشته و به ۶۸۲ دلار رسیده است. از طرفی نرخ اوره (فوب بالتیک) در هفته اخیر ۷۷۸ دلار ثبت شده و ۳۵ دلار کاهش نسبت به هفته گذشته داشته است.

کد خبر 548085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.