مسیر پر تنش جیمز وب برای ارائه تصویر هنوز ادامه دارد

یک کارشناس فضایی گفت: تلسکوپ فضایی جیمز وب حدود دو هفته دیگر به نقطه دو لاگرانژی خواهد رسید که طی این مسیر برخی از ابزارهای دیگر شروع به فعالیت می‌کند و در صورتی که این پروژه دچار مشکل نشود خردادماه الی تیرماه ۱۴۰۱ شاهد اولین تصویر گرفته شده توسط جیمز وب خواهیم بود.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب نیمی از مسیر خود را طی کرده است، اظهار کرد: اکنون ۱۶ الی ۱۷ روز از پرتاب این تلسکوپ گذشته و در فاصله ۷۰۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

مراحل پر تنش جیمز وب

وی افزود: در اولین مرحله پروژه، تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت پرتاب و پس از اینکه در مدار خود قرار گرفت با باز شدن پنل‌های خورشیدی سوخت مورد نیازش را تأمین کرد، سپس در مرحله دوم آنتن‌های آن باز و ارتباطش با زمین برقرار شد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: با گذشت مسیر و رسیدن به مرحله بعد سپرهای حرارتی جیمز وب نیز شروع به فعالیت کرده و با باز شدن سازه آن سطح پوشش محافظ نیز طی عملیات کشش سپرهای حرارتی با موفقیت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این سپر حرارتی دو حالت دمای مختلف شامل بیرونی و داخلی برای جیمز وب ایجاد می‌کند که دمای بیرونی مربوط به قسمت رو به خورشید، ماه و زمین تلسکوپ بوده و حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد گرما دارد و دمای داخلی نیز با توجه به پوشش حرارتی در یک فضای کاملاً سرد و تاریک تا منفی ۲۳۰ درجه برای عملکرد بهتر قطعات نگه داشته می‌شود.

بیات در رابطه با مراحل دیگر پروژه جیمز وب گفت: پس از گذشت مراحل ذکر شده، آینه ثانویه جیمز وب نیز با موفقیت باز شد؛ در واقع وظیفه آینه ثانویه این بود که نور جمع‌آوری شده توسط آینه اصلی را گرفته و به سایر نقاط تلسکوپ هدایت کند که اگر این مرحله از پروژه با موفقیت انجام نمی‌شد، کاربرد تلسکوپ از بین می‌رفت.

وی افزود: مرحله نهایی که در چند روز اخیر به اتمام رسیده است باز شدن آینه اصلی است؛ این بخش از تلسکوپ به دلیل اینکه بسیار بزرگ بوده و از ۱۸ قطعه ۶ ضلعی تشکیل شده است، نمی‌توانست به طور کامل در موشک جای بگیرد و منتقل شود به همین دلیل آینه اصلی جمع شده و فرایند باز شدن آن در فضا انجام شد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها اشاره کرد: آینه اصلی تلسکوپ از جنس برلیوم ساخته شده است؛ این ماده بسیار مقاوم بوده و دومین عنصر سبک جهان شناخته می‌شود، همچنین بر روی سطح آینه روکشی از جنس طلا نیز کشیده شده تا نور بهتر انعکاس پیدا کند.

آغاز رسمی فعالیت جیمز وب

وی خاطر نشان کرد: تلسکوپ فضایی جیمز وب حدود دو هفته دیگر به نقطه دو لاگرانژی خواهد رسید که طی این مسیر برخی از ابزارهای دیگر شروع به فعالیت می‌کند و در صورتی که این پروژه دچار مشکل نشود خردادماه الی تیرماه ۱۴۰۱ شاهد اولین تصویر گرفته شده توسط جیمز وب خواهیم بود.

کد خبر 547938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.