تکنسیم؛ عنصری که در معرض توجه نیست

یک دکترای شیمی آلی گفت: تکنسیم کاربردهای بسیاری در صنعت دارد که به دلیل مقرون به صرفه نبودن، گزینه‌های دیگری جایگزین آن شده است؛ اگر در این زمینه فعالیت‌ها گسترده و کاربردهای آن به سمت پزشکی هدایت شود، مشکل به صرفه نبودن آن نیز برطرف می‌شود.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه تکنسیم عنصر شماره ۴۳ جدول تناوبی و بسیار مهم است، اظهار کرد: تکنسیم از عناصر واسطه جدول تناوبی است که کشف و پیدایش آن توسط ایالات متحده به دهه ۱۹۳۰ باز می‌گردد.

وی افزود: این عنصر به صورت طبیعی وجود ندارد و تنها باید به دست بشر ساخته شود؛ تکنسیم بسیار پرتوزا است و رادیواکتیو محسوب می‌شود که به واسطه این مسئله عوارضی را به همراه دارد اما به دلیل اینکه در مهندسی پزشکی و هسته‌ای بسیار کاربرد دارد، حائز اهمیت است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: در چند سال اخیر ایران و سایر کشورها پیرامون این ماده تحقیق کرده و تلاش دارند آن را پایدار کنند تا بتوانند در صنایع پزشکی و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج از آن استفاده کنند زیرا تکنسیم می‌تواند در تابش پرتوهای گاما مؤثر و در تشخیص سرطان کمک کننده باشد.

وی اشاره کرد: هنگامی که این عنصر کشف شد، مورد استفاده زیاد قرار نمی‌گرفت و تنها حدود دو دهه است که در کانون توجه قرار گرفته است زیرا تولید و ساخت آن سخت و هزینه‌بر بود و با اینکه ویژگی‌ها، ساختار، آرایش الکترونی و دیگر مشخصات آن در بین پژوهشگران شناخته شده بود، اما نمی‌دانستند که چطور در جهت صلح‌آمیز و پزشکی از آن استفاده کنند.

یوسفی در رابطه با کاربرد این ماده در ایران گفت: یکی از پیشنهادات من به دانشجویان این است که تحقیقات خود را به سمت تشخیص زود هنگام سرطان معطوف کنند؛ این مسئله به دلیل اینکه در ایران شیمی درمانی انجام می‌شود باز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا امروزه کشورهای دیگر به سمت استفاده از کیت‌های تشخصی سرطان رفته‌اند و نیاز است ایران نیز به این سمت پیش رود.

وی تاکید کرد: اگر جوانان ایرانی پایان‌نامه و استارتاپ‌های خود را به سمت کیت‌های تشخیص زود هنگام سرطان هدایت کنند، تکنسیم نیز می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از ویژگی‌های مثبت آن در تصویربرداری‌های هسته‌ای یا پزشکی استفاده شود. همچنین با رفتن به سمت این کیت‌ها علاوه بر کسب درآمد مطلوب جان بسیاری از بیماران نیز نجات پیدا می‌کند.

این دکترای شیمی آلی خاطرنشان کرد: امروزه چند شرکت دانش‌بنیان در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند، اما درمان سرطان‌های مهمی مانند مغز و استخوان از این طریق همچنان نیاز به فعالیت و تحقیق دارد.

وی در رابطه با دیگر کاربرد تکنسیم گفت: این عنصر کاربرد بسیاری نیز در صنعت دارد که به دلیل مقرون به صرفه نبودن گزینه‌های دیگری جایگزین آن شده است؛ البته اگر در این زمینه فعالیت‌ها گسترده و کاربردهای آن به سمت پزشکی هدایت شود، مشکل به صرفه نبودن آن نیز برطرف می‌شود.

یوسفی به عوارض این عنصر اشاره کرد گفت: پرتو تکنسیم می‌تواند در تشخیص و درمان سرطان مؤثر واقع شود، اما همین عنصر با پرتوزایی می‌تواند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن و در نتیجه بروز سرطان شود؛ نحوه استفاده از عناصر در تأثیرات آن مؤثر است و باید هنگام استفاده از آن‌ها نکات ایمنی بسیار رعایت شود.

کد خبر 547934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.