چطور فرزندان حرمت والدین را حفظ کنند؟

احترام گذاشتن به والدین یعنی قدرت و توانایی آنها را بشناسید و این یعنی بدانید که آنها در مقامی بالاتر از شما قرار دارند و حق دارند برای شما قانون تعیین کنند و باید از این قوانین پیروی کرده و به آنها احترام بگذارید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احترام گذاشتن به معنای با ادب رفتار کردن است و معنایی عمیق‌تر از ادب به همراه خود دارد، احترام گذاشتن یعنی دیگران به اندازه شما ارزشمند و بزرگ هستند و آسیب به آنها به طور ذاتی اشتباه است. کودکان معمولاً یاد می‌گیرند به قوانین در خانه و مدرسه احترام بگذارند و دیگران را تمسخر نکنند و گفتار مؤدبانه داشته باشند، رفتار محترمانه در رسانه‌های جمعی نیز آموزش داده می‌شود و کودکان با مشاهده آن احترام را یاد می‌گیرند.

اگر شما بتوانید به فرزندانتان از کودکی آموزش احترام به والدین، احترام در خانواده خود و دیگران را بدهید، آنها این ارزش را با خود وقتی وارد دنیای واقعی می‌شوند به دوش می‌کشند و از آن برای موفق تر شدن و خوشحال‌تر شدن استفاده می‌کنند. همچنین وقتی کودکان به شما احترام می‌گذارند آنها یاد می‌گیرند به خودشان نیز احترام بگذارند.

کودکانی که به خودشان احترام نمی‌گذارند بیشتر احتمال دارد الکل بنوشند، مواد مخدر مصرف کنند، روابط غیراخلاقی داشته باشند و با دیگران بدرفتاری کنند. کودکانی که عزت نفس یا احترام به خود را ندارند به خودشان و دیگران احساس توجه و مراقبت ندارند. کودکانی که به خود احترام می‌گذارند به خوبی با خودشان نیز رفتار می‌کنند.

آنها کمتر احتمال دارد کارهای خطرناک انجام دهند، آنها انتخاب‌های خوبی در زندگی شأن می‌کنند و طبق علاقه شأن عمل می‌کنند، آموزش احترام در خانواده از کودکی به داشتن فرزندانی شادتر، موفق تر و دارای روابط سالم‌تر، خودخواه نبودن و بخشنده بودن کمک می‌کند. همینطور باعث می‌شود آنها به شما و سایرین احترام بگذارند و بیشتر احتمال دارد به شما اعتماد کنند.

حرمت شکنی‌های پنهان در خانواده

قطعاً هیچ پدر و مادری دوست ندارد پستی حرمت‌شکنی را در وجود فرزندش ببیند، لااقل هر کس راجع به امور خاصی حساسیت دارد و دوست دارد حرمت آنها را حفظ کند، اما کودکی که قباحت حرمت شکنی را درک نکرده باشد بین امور مختلف فرق نخواهد گذاشت.

برای پیشگیری از این مشکل باید نسبت به رعایت حرمت‌ها جدی و حساس بود، رعایت حرمت پدر در خانواده باید از همان ابتدا توسط مادر به کودکان آموزش داده شود و بالعکس. کودکی که شاهد بی‌حرمتی و ناسزا گفتن والدین است قباحت حرمت شکنی را درک نخواهد کرد، از او بعید نیست این حرمت شکنی‌ها را بعدها به همه چیز حتی به مقدسات دینی هم توسعه دهد.

کودکی که حرمت سالمندان را در رفتار بزرگترهای خود نمی‌بیند، مستعد حرمت شکنی هر سالمندی خواهد بود، پدری که با دیدن یک واعظ یا یک شخصیت خاص از شبکه تلویزیونی در حضور کودک کلماتی حاوی توهین به کار می‌برد، حرمت شکنی را به کودکش می‌آموزد. نه بد بودن آن واعظ یا شخصیت خاصی که تلویزیون نشان می‌داد، کودکان اصول اخلاقی را در رفتارهای ما می‌بینند نتیجه گیری می‌کنند و تعمیم می‌دهند البته نه آن طوری که ما می‌خواهیم همان طوری که می‌فهمند.

پدر یا مادری که هر چند ناآگاهانه نسبت به شنیدن آیات قرآن بی‌حوصلگی و کراهت نشان می‌دهد و با حالتی از اکراه، سریع کانال تلویزیون را عوض می‌کند، خواسته یا ناخواسته از حرمت قرآن در قلب و ذهن کودکش می کاهد، البته گوش ندادن به قرآن در اوقات مختلف زندگی ایرادی ندارد بلکه چگونگی برخورد ناگهانی با قرائت قرآن یا یک برنامه‌ی مذهبی دیگر اهمیت دارد.

بنابراین خیلی از رفتارهای ریز و درشتی که به آنها عادت داریم را باید زیر ذره بین ببریم تا بفهمیم کدام یک از رفتارهای ما اگر انجام نشود یا تقویت شود برای آموزش حرمت‌ها به کودکان بهتر است، به طور یقین باید حرمت چیزهایی که آنها را به شدت رد می‌کنیم یا از آنها نفرت داریم را هم نگه داریم تنها به جهت اینکه حرمت شکنی را مجاز ندانسته باشیم و آن را به کودکان یاد نداده باشیم.

بین حرمت شکنی و نفرت تفاوت وجود دارد

متأسفانه از بزرگترین اشتباهات ما بزرگترها این است که در بسیاری از موارد مسائل مختلف را با هم مخلوط می‌کنیم و اشتباه نتیجه‌گیری می‌کنیم. وقتی چیزی را قبول نداریم دلیل نمی‌شود حرمت آن را رعایت نکنیم. اما دلیلی هم ندارد که تظاهر کنیم آن را قبول داریم. بین حرمت شکنی و دشمنی با چیزی تفاوت وجود دارد. بین حرمتی شکنی و برائت و نفرت از چیزی تفاوت وجود دارد. کسانی که به مقدسات دینی و بزرگان دین توهین کردند و می‌کنند افراد بی اخلاق و پستی هستند حتی اگر از دانشمندان جهان باشند و برای کارشان هر دلیلی داشته باشند فرقی نمی‌کند.

قرآن که کتاب خداست راجع به بدترین دشمنان خدا کلامی جز لعن ندارد، نه تمسخر و نه هیچ نوع حرمت شکنی در هیچ جای دین ما و کتاب آسمانی ما وجود ندارد. آن هم راجع به بدترین افراد روی زمین. می‌شود دشمن بود و کینه و نفرت داشت و با تمام قدرت در نابودی دشمن کوشید، اما حرمت‌ها را باید حفظ کرد. می‌شود مخالف بود اما حرمت‌ها را باید حفظ کرد.

آموزش‌های گام به گام حفظ حرمت

برای آنکه شاهد حرمت‌شکنی در خانواده و جامعه نباشیم تنها یک راه حل وجود دارد، از کودکی حفظ آن را به فرزندانمان آموزش دهیم. آموزش‌های گام به گام برای حفظ جرمت و احترام به والدین وجود دارد که عبارتند از:.

فراموش نکنید

به یاد داشته باشید که والدین شما زمان بیشتری زندگی کردن و تجربیات زیادی در زندگی دارند که شما هنوز هیچکدام را تجربه نکرده اید. اگر والدین تان از شما می‌خواهند که بعضی از کارها را انجام ندهید، سعی کنید درباره ی این کارها و دلایلی که پدر و مادرتان دارند، فکر کنید. والدین اغلب دلایل منطقی و خوبی برای این گونه مسائل دارند که ممکن است شما در ابتدا متوجه این دلایل نشوید. اما به مرور و با کسب تجربه متوجه مخالفت یا موافقت شأن خواهید شد. پس بهتر است از این تجربیات بکر پدر و مادر استفاده کنید و این طوری احترام والدین خودتان رو حفظ کنید.

نقطه نظرات متفاوت

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ کسی در دنیا خالی از خطا نیست و گاهی ممکن است شما هم اشتباه کنید. به هیچ عنوان با پدر و مادرتان جروبحث نکنید. سعی کنید با آنها منطقی صحبت کنید، شاید یکی از شما پذیرفت که حق با دیگری است. حرف‌های منطقی، قابل بررسی و پذیرش است.

جروبحث نکنید

به جای جروبحث کردن با والدین‌تان، با حفظ آرامش به نقطه نظرات شأن گوش کنید. اگر آنها عصبانی شدند، اجازه ندهید گفتگوی شما به جنگ و فریاد تبدیل شود. اگر والدین تان می‌گویند که خودشان درست می‌گویند و شما اشتباه می‌کنید، به نظرشان احترام بگذارید. با این حال اگر موافق نیستید، خودتان را مجبور به انجام آن کار نکنید. این درست است که شما حق دارید نظرات خود را داشته باشید اما انجام دادن کار مدنظر والدین تان بسیار ارزشمند است.

بی احترامی ممنوع

تحت هیچ شرایطی به والدین تان بی‌احترامی نکنید. اگر والدین‌تان شما را مجبور می‌کنند که حتماً در زمان مشخصی بخوابید، حتماً این کار را بکنید. حتی اگر از شما می‌خواهند بعضی کارها را اصلاً انجام ندهید، حتماً به حرفشان عمل کنید. به یاد داشته باشید، مخالفت با آنها به قیمت از دست دادن اعتمادشان ارزش ندارد.

دوستان شما چگونه هستند؟

مراقب دوستانی که با پدر و مادرتان مخالف هستند، باشید. به رفتار این گونه دوستان دقت کنید. از شما می‌خواهند به نظرات والدین تان بی اهمیت باشید؟ آیا از شما می‌خواهند چیز خاصی مصرف کنید؟ یا دیگر به مدرسه نروید، آیا مطمئن هستید که آنها یک الگوی خوب برای شما هستند.

مهربان باشید و احترام بگذارید

همواره به خاطر داشته باشید که والدین شما هم انسان هستند و از فضا نیامده اند. آنها موجودات بدجنسی نیستند که بخواهند شما را از هرگونه تفریحی و لذتی دور کنند. آنها پدر و مادری هستند که عاطفه دارند و عاشق شما هستند. پدر و مادرها اغلب دلایل خوبی برای انجام دادن یا ندادن یک کار دارند. با آنها با مهر و محبت رفتار کنید. درست همانطور که دوست دارید در آینده فرزندانتان با شما رفتار کنند

اهمیت حفظ حرمت والدین مسن

سالمندی مرحله نهایی رشد برای بازنگری و روشن کردن و معنا بخشیدن به چگونگی گذران زندگی گذشته است. ادامه رشد فرد در این دوره وقتی میسر است که بتواند با واقع بینی و انعطاف پذیری خود را با تغییرات و فقدان‌ها سازگار سازد و این سال‌های عمر خود را با احساس ارزشمندی و مؤثر بودن بگذراند. آنچه از همه مهم‌تر است این است که فرد ماحصل و میوه زندگی خود در سال‌های گذشته را در این دوره زندگی، خواه در وجود فرزندان، خواه در روابط انسانی با دیگران و یا در آثار تولیدی و خدمات فرهنگی، اجتماعی یا اقتصادی احساس کند و زندگی خود را معنا دار ببیند.

چطور فرزندان حرمت والدین را حفظ کنند؟

- افراد کهنسال عموماً تصور می‌کنند نظر و فکرشان برای هیچکس مهم و جذاب نیست اما اگر شما به آنها اجازه حرف زدن داده به صحبت‌های آنها توجه کنید، باعث می‌شود که آنها از لحاظ خلق و خو آرام تر و نرم‌تر شوند.

راهکارهایی برای حفظ حرمت والدین مسن وجود که عبارتند از:

- صبور باشید و با سعه صدر از کنار غرولندهای والدین مسن بگذرید

. خودتان را کنترل کنید و اگر کنترل شرایط برایتان سخت است موقعیت را ترک کرده و به خودتان تنفس دهید تا آرامش قبلی‌تان را حفظ کنید، وقتی به آرامش لازم رسیدید، با انرژی بیشتری می‌توانید برگردید و کارتان را تکمیل کنید.

- زمانی که والدین سالمندتان بداخلاقی می‌کنند به آنها لبخند بزنید، اگر لبخند زدن برایتان دشوار است سریع بحث را عوض کنید و در نهایت اگر شرایط باز هم برای تان دشوار شد، موقعیت را ترک کنید، از این طریق کنار آمدن با شرایط سخت را به فرزندتان بیاموزید.

- عادت کنید که با کلیه اعضای خانواده اعم از والدین سالمند و فرزندان و همسرتان، زیاد صحبت کنید. در مورد همه چیز و همه شرایط (اعم از اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) صحبت کنید.

- صحبت کردن با اعضای خانواده در مورد موضوعات مختلف، باعث از بین رفتن احساس تندخویی و بی کسی در سالمندان نیز می‌شود. این موضوع باعث می‌شود به احساس خوبی دست یافته و حس کنند آنها نیز چیزهای خوبی برای سهیم شدن با گفتگوهای شما دارند.

- حفظ حرمت‌ها در همه شرایط را فراموش نکنید.، به خاطر داشته باشید که والدین شما همیشه نیازمند توجه و رسیدگی شما نبوده اند، بلکه سال‌های طولانی با تلاش‌های بی دریغ خود، شما را به این مرحله رساندند. بنابراین حفظ شأن و شخصیت آنها و رعایت احترامشان وظیفه شما است.

کد خبر 547734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.