ارز ترجیحی چند ماه مهلت گرفت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رویکرد مردمی دولت ادامه پیدا کند» به بررسی دیدار رهبر معظم انقلاب با مردم قم پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار تصویری با جمعی از اقشار مختلف مردم استان قم، قیام تاریخی ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم را نشان‌دهنده «عمق اعتقاد دینی» و «غیرت دینی همراه با عقلانیت» خواندند و با اشاره به کینه عمیق آمریکا به نظام برخاسته از اعتقادات ملت ایران گفتند: باید با درک وظیفه کنونی، با امید و وحدت و قدرت به سمت چشم‌انداز روشنِ آینده حرکت کنیم که در این مسیر مسئولان نیز باید با تقویت و تکمیل ابعاد مردمی، تلاش‌های مشهود خود را برای حل مشکلات گسترش دهند.

رهبر انقلاب حادثه ۱۹ دی ۱۳۵۶ را منشأ ایجاد حرکتی سلسله‌وار در شهرهای مختلف و در نهایت پیروزی انقلاب خواندند و افزودند: اینگونه حوادث که مضامین قوی و پیام‌های بزرگی برای نسل‌های آینده دارند، نباید در غبار فراموشی، کمرنگ شوند. ایشان در ادامه فرمودند: حادثه ۱۹ دی و دنباله‌های سیاسی- اجتماعی آن، نشان‌دهنده عمق اعتقادات دینی مردم بود زیرا اگر امام به‌عنوان یک مرجع تقلید و عالِم دینی در مرکزیت آن نبود، هیچ شخص و جریان دیگری نمی‌توانست ملت را شهر به شهر به خروش و قیام وادارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به محوریت علمای دینی شجاع و سیاست‌شناس در اغلب حوادث تاریخی و اجتماعی ۱۵۰ سال اخیر ایران از جمله قضیه تنباکو، نهضت مشروطه، حادثه گوهرشاد، قیام ۳۰ تیر و قیام ۱۵ خرداد گفتند: عناصر با نفوذ ممکن است شماری از مردم را به حرکت درآورند اما به موج درآوردن اقیانوس عظیم ملت در مقابل استعمار و استکبار و دنباله‌های آنها، فقط کار عالِم و مرجع دینی است و از همین جا می‌توان راز دشمنی عمیق مستکبران را با دین، علمای دینی، علمای سیاسی، فقه سیاسی و اسلام سیاسی درک کرد.

ایشان با اشاره به کسانی که شعار «مرگ بر آمریکا» را علت خصومت همیشگی استکبار با جمهوری اسلامی می‌دانند، افزودند: آمریکا از بُن دندان با نظام اسلامی دشمن است زیرا این نظام را برخاسته از دین و مظهر اعتقادات دینی ملت می‌داند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، غیرت دینی را از دیگر عوامل قیام ۱۹ دی برشمردند و گفتند: برخی تلاش و تبلیغ می‌کنند که غیرت دینی را «بی‌منطقی و خشونت» بنامند اما حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت نیز شعبه و مظهری از عقلانیت است ضمن اینکه در عمل نیز در اغلب موارد، غیرت دینی با عقلانیت همراه بوده است.

ارز ترجیحی چند ماه مهلت گرفت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ارز ترجیحی چند ماه مهلت گرفت» به بررسی اظهارات رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یک‌شنبه ۱۹ دی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با ۱۷۴ رأی موافق تصویب کردند. نکته حائز اهمیت، اما باقی ماندن پرداخت ارز ترجیحی برای چند ماه یا دست‌کم تا پایان سال ۰۰۴۱ است که خواست مجلس بوده و دولت نیز تبعیت کرده است.

در جلسه علنی روز یک‌شنبه ۱۹ دی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ به رأی نمایندگان گذاشته شد که بعد از سخنان موافقان و مخالفان لایحه بودجه سال آتی و ارائه دفاعیات دولتمردان نمایندگان با ۱۷۴ رأی موافق کلیات لایحه بودجه را تصویب کردند.

رئیس دولت سیزدهم روز گذشته اولین بودجه تنظیمی خود را برای سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این در حالی است که لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دخل و خرج دولت در سال آینده سه هزار و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان است. منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر ۱۵ میلیون و ۵۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون ریال است که شامل ۱۳ میلیون و ۷۲۰ هزار میلیارد ریال منابع عمومی، یک‌میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون ریال، درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی است، همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر ۲۲ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۹ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال می‌باشد.

ارز ترجیحی چند ماه مهلت گرفت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راهی جز «زور» برای خروج آمریکا از عراق وجود ندارد» نوشت :۳۱ دسامبر برابر با ۱۰ دی آخرین مهلت خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از عراق بود؛ اما نیروهای آمریکایی، چنانکه جریان مقاومت تأکید دارد، از عراق خارج نشده‌اند بلکه صرفاً نامشان از نیروهای رزمی به نیروهای مستشاری تغییر داده و در عراق مانده‌اند.

«سعد السعدی» عضو سیاسی «عصائب اهل الحق» روز یکشنبه، اظهارات «مایلز کاگینز»، سخنگوی سابق ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا در سوریه، مبنی بر تداوم حضور آمریکایی‌ها در عراق و سوریه را مهر تأییدی بر گفته‌های مقامات گروه‌های مقاومت عراق درباره عدم خروج واقعی نیروهای آمریکایی از عراق دانست. کاگینز در یک بیانیه مطبوعاتی گفته بود سیگنال‌هایی که از سوی مقامات واشنگتن دریافت می‌شود، «نشان دهنده این است که نیروهای آمریکایی از ادامه حضور خود در عراق و سوریه اطمینان دارند و هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی و خروج از عراق و سوریه مانند آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، دیده نمی‌شود.»

السعدی با تاکید بر اینکه «مقاومت عراق معتقد است هیچ راه‌حلی برای خروج آمریکایی‌ها از عراق جز با زور وجود ندارد» گفت: «نیروهای آمریکایی از طریق مذاکره از عراق خارج نمی‌شوند. هم جریان‌های سیاسی و هم مقاومت می‌دانند که هیچ راه‌حلی برای خروج ارتش آمریکا جز با زور وجود ندارد و جناح‌های مقاومت برای مبارزه با اشغالگری آمریکا مصمم هستند.»

گفتنی است، بر اساس توافق انجام شده میان دولت‌های آمریکا و عراق، نظامیان آمریکایی باید تا پایان سال میلادی (۲۰۲۱) خاک عراق را ترک می‌کردند. اما به رغم آغاز سال ۲۰۲۲ نظامیان آمریکایی تا حدودی حضور خود را در این کشور حفظ کرده و از خروج کامل خودداری می‌کنند. پارلمان عراق در سال ۹۸ پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و هم‌رزمان او در فرودگاه بغداد به دست آمریکایی‌ها، قانونی را تصویب کردند و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شدند.

ارز ترجیحی چند ماه مهلت گرفت

کد خبر 547721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.