گرفتاری‌های شهر اولین‌ها

محرومیت فعلی مسجدسلیمان و نبود حداقلی امکانات توسعه‌ای، مدیران را در این دوره مدیریت شهری به بازنگری برنامه‌ریزی‌ها و بررسی ضعف های مدیریتی ترغیب کرده تا شرایط زندگی شهروندان این شهر که نمایش پنهان زندگی تلخی را جلوه‌گر کرده، بهبود بخشیده و مهر محرومیت را از پیشانی این شهر بردارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسجد سلیمان شهر غرور و افتخار، نماد اولین‌ها در ایران است، اولین زمین گلف، اولین زمین فوتبال، اولین چاه گاز، اولین چاه نفت، اولین فرودگاه، اولین خط آهن، اولین بیمارستان، اولین کارخانه تولید برق، اولین استخر شنا، اولین تله کابین، اولین باشگاه اسکواش، اولین شهر صنعتی، اولین موزه زمین‌شناسی و بسیاری دیگر، در کشور و در برخی موارد اولین در خاورمیانه، می‌توان گفت با کشف اولین چاه نفت خاورمیانه، به خاورمیانه اهمیت استراتژیک داد، اما گذشته زمان سبب شده است این شهر هر روز نسب به گذشته خود عقب تر رود، به گونه‌ای که مردم شهر بیش از حال با گذشته خود زندگی و افتخار می‌کنند.

سال‌ها از اینکه اولین بار نام مسجد سلیمان توجه همگان را از چهار گوشه جهان به سمت خاورمیانه جلب کرد، می‌گذرد و اکنون این شهر بسیاری از همان اولین‌هایی که داشته را از دست داده و در ابتدایی‌ترین خدمات شهری خود مانده است.

با روی کار آمدن شورای شهر ششم و انتخاب سه شهردار منتخب، هنوز صلاحیت شهردار مسجدسلیمان تعیین نشده و این در حالی است که تنها شهربازی این شهر تعطیلی شده، سگ‌های ولگرد در معابر این شهر جولان می‌دهند و ترس را به جان مردم انداخته‌اند، وجود دکه‌ها سبب ایجاد سد معبر و اعتراض شهروندان شده و قطع غیرمجاز درختان مردم را به دردسر انداخته است.

به منظور بررسی و پیگیری مشکلات مطرح شده گفت و گویی را با «عزیزقلی زمان‌پور» رئیس شورای اسلامی شهر مسجد سلیمان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چرا وسایل تنها پارک شهربازی مسجد سلیمان جمع‌آوری و پارک آن تعطیل شده است؟

پارک پنج بنگله از دو بخش فضای سبز و شهربازی تشکیل شده که بیش از هفت سال از عمر استاندارد بعضی از وسایل پارک شهربازی آن می‌گذرد و غیر قابل استفاده شده زیرا جان و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند.

از آنجایی که سازمان استاندارد مجوزی برای استفاده از این وسایل صادر نکرده، نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام شده است، البته برنامه مدیریت شهری مسجد سلیمان این است که در دو سمت شهر علیرغم وجود پارک‌های ۱۱ و ۵۵ هکتاری با ارائه فراخوان و جذب سرمایه‌گذار، پارک و شهربازی احداث شود.

پارک پنج بنگله از بین نخواهد رفت و توسعه داده می‌شود، فقط بخشی از آن با طراحی انجام شده به عنوان پیست دوچرخه‌سواری استفاده و بخش دیگر آن را برای استفاده بانوان در نظر خواهیم گرفت.

ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در شهر به کجا رسید؟

وجود سگ‌های بلاصاحب مخصوص شهر مسجد سلیمان نیست و در سایر شهرهای استان و کشور نیز وجود دارد، البته برای ساماندهی این سگ‌ها شرکت نفت و شهرداری از گروه‌هایی دعوت کرده‌اند که در مرحله انجام کارهای قانونی و قرارداد مربوطه هستیم.

از آنجایی که در مسجد سلیمان پایگاهی برای مراقبت و نگهداری این سگ‌ها وجود ندارد، تیم‌های زنده‌گیری سگ‌ها آنها را جمع‌آوری و به شهرستان بهبهان منتقل می‌کنند.

برای ساماندهی دکه و غرفه‌هایی که در فضای عمومی باعث سد معبر شده‌، چه برنامه‌ای دارید؟

هیچ دکه‌ای نمی‌تواند بدون دریافت مجوز و جانمایی شهرداری مستقر شود، البته صدور مجوز برای این دکه‌ها هیچ منعی ندارد و یک منبع درآمدی نیز برای افراد محسوب می‌شود با این حال به جهت اینکه در بعضی مواقع جانمایی‌ها درست و اصولی نیست، در واگذاری مجوز محدودیت‌هایی وجود داشته است.

پیش از روی کار آمدن شورای ششم، مجوزهای زیادی در این زمینه صادر شده و با وجود اینکه این کار نیازی به هماهنگی با شورای شهر ندارد و شورا نیز در امور داخلی شهرداری دخالت نمی‌کند، نسبت به صدور این مجوزها اعتراضاتی داشته‌ایم که با هماهنگی انجام شده مقرر شد بررسی‌های بیشتر توسط سرپرست جدید شهرداری انجام شود تا در صورت جانمایی غیر اصولی اصلاحات لازم انجام شود.

با توجه به اینکه هیچ کجای قانون منع صدور مجوز برای دکه نداشته‌ایم با این حال باید جانمایی آنها به گونه‌ای باشد که سبب ایجاد سد معبر و مزاحمت برای شهروندان نشود و یا اینکه در مسیر و حوزه پروژه‌های عمرانی نباشند، اگر دکه‌ای بدون مجوز باشد واحد اجراییات شهرداری آن را رصد و بررسی کرده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌شود.

آیا تصاویر منتشر شده در فضای مجازی پیرامون قطع درختان شهر را تأیید می‌کنید؟ شهرداری چه اقدامی در این خصوص داشته است؟

واقعیت امر این است که دو ماه پیش، پس از مشاهده قطع شدن درختان از کف، سرپرست وقت شهرداری برای پاسخگویی به شورا دعوت شد و نتیجه این بود که بر اساس قرارداد منعقد شده، شرکت مورد نظر در ازای جمع‌آوری قسمت‌های هرس شده، به صورت رایگان درختان سطح شهر را هرس کند که این امر مورد اعتراض شورای شهر قرار گرفت زیرا وقتی در ازای هرس چوب درخت برداشته می‌شود، ممکن است برای سود بالاتر تعداد بیشتری درخت قطع شود؛ در نهایت با پیگیری‌های انجام شده با وجود اینکه با شهرداری قرارداد داشته از ادامه این روند جلوگیری شد.

چرا صلاحیت شهردار مسجد سلیمان هنوز تأیید نشده است؟

شورای شهر با توجه به معیارهای قانونی وظایفی دارد، شهردار پیشنهادی را انتخاب و به مراجع بالادستی معرفی می‌کند، بررسی صلاحیت‌ها در حوزه دسترسی شورای شهر نیست، زیرا مراجع تأیید صلاحیت کننده ممکن است مواردی را ببیند و نظر دهند که در حیطه شورای شهر نباشد.

اینکه چرا شهردارها رد صلاحیت می‌شود یا اینکه فرایند تأیید صلاحیت زمان‌بر شده، در اختیار شورای شهر نیست؛ شورای اسلامی شهر مسجد سلیمان تا کنون سه شهردار منتخب را معرفی کرده که صلاحیت دو نفر از آنها تأیید نشد، هر چند با وجود مدیریت شهرداری توسط سرپرست شهر کارها بر طبق روال انجام شده، اما امیدوارم هرچه سریع‌تر نتایج بررسی مثبت بوده و شهر از وضعیت بلا تکلیفی خارج شود.

کد خبر 547109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.