روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون خانه و استایل + تفاوت بنفش ویولت و ارغوانی

بنفش دارای انواع مختلفی است و بین طیف رنگی آبی و ارغوانی قرار دارد. این رنگ ترکیبی از آبی و قرمز است که در ایجاد آرامش و خلاقیت در افراد، افزایش امنیت، افزایش سلامتی، لطفات و زیبایی و افزایش جذبه انسان ها بسیار موثر است. استفاده از رنگ بنفش تاثیر زیادی در دکوراسیون دارد.

به گزارش ایمنا، بنفش (Purple) رنگ اسرارآمیز و نماد صبر است. این رنگ در دکوراسیون و زندگی انسان‌ها مؤثر عمل می‌کند بنابراین آگاهی از میزان تأثیرات رنگ‌ها بر عملکرد و زندگی انسان‌ها اهمیت زیادی دارد. اصولاً در بحث رنگ شناسی و روانشناسی رنگ‌ها میان رنگ بنفش و ارغوانی تفاوتی قائل نیستند.

تاریخچه رنگ بنفش

با اینکه رنگ بنفش را یک رنگ ترکیبی می‌دانند اما این رنگ از دیرباز به عنوان یک رنگ شناخته شده است و جز قدیمی ترین رنگ‌ها به شمار می‌رود. در قدیم این رنگ را از مخلوط چربی حیوانات با آب به دست آورده بودند و در نقاشی غارها از آن استفاده کرده‌اند بنابراین یک رنگ قدمتی به شمار می‌رود. همچنین در دوران باستان، رنگ بنفش به دلیل وجود در انواع توت‌ها همچون تمشک سیاه به جای ذغال بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون خانه و استایل + تفاوت بنفش ویولت و ارغوانی

رنگ بنفش چیست؟

رنگ بنفش یک رنگ میان سه رنگ ثانویه است که از ترکیب رنگ‌های اصلی آبی و قرمز به دست می‌آید، یک رنگ سرد و معتدل محسوب می‌شود و اولین رنگ ثانویه ساخته شده توسط انسان است. مکمل رنگ بنفش، زرد است که ترکیبی سلطنتی دارد. گل‌های زنبق، اطلسی، شیپوری و اسطوخودوس نمایش دهنده رنگ بنفش در طبیعت هستند. رنگ بنفش یک رنگ روحانی و معنوی است که سطح بالایی از آگاهی و تفکر را دارند. همچنین این رنگ قوی‌ترین طیف رنگی میان رنگ‌های رنگین کمان را داراست.

انواع رنگ بنفش

رنگ بنفش یک رنگ اسرارآمیز است که انواع مختلفی دارد. نیلی کمرنگ، بادمجانی روشن، یاسی، ارکیده، آبی فولادی، مخملی، آبی دودی، سرخابی روشن، ارغوانی، ارکیده سیر، آبی بنفش سیر و بنفش کدر از دسته رنگ‌های بنفش هستند که اصولاً با نام رنگ بنفش از آنها یاد می‌شود.

تأثیر رنگ بنفش در شخصیت انسان

رنگ محبوب افراد مغرور و مستقل، رنگ بنفش است. این رنگ به فرد احساس استقلال و برترین بودن را منتقل می‌کند به همین علت افرادی که رنگ بنفش را دوست دارند اصولاً انسان‌هایی هستند که از کالاهای لوکس بهره می‌گیرند و جذاب هستند. این افراد دارای تفکرات درونی‌اند و باورهای مخالف با باور خود را نمی‌پذیرند. خودکفا، خلاق و رومانتیک سه ویژگی اساسی شخصیت‌های بنفش است.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون خانه و استایل + تفاوت بنفش ویولت و ارغوانی

درمان بیماری‌های انسان با بهره گیری از رنگ بنفش

رنگ بنفش یک رنگ مفید در درمان اختلالات روحی و عصبی به شمار می‌رود. این رنگ جذاب یک مسکن قوی است که بی خوابی و اضطراب افراد را کاهش می‌دهد. اگرچه این رنگ اشتها را کاهش می‌دهد اما به قلب آرامش می بخشد. درمان یبوست شدید، افزایش فعالیت طحال، درمان بیماری‌های کلیه و مثانه، رفع شب ادراری‌ها، کاهش فشارخون و بهبود صرع از دیگر خواص درمانی رنگ بنفش برای انسان است.

رنگ بنفش، نماد سلطنت

رنگ بنفش یک رنگ ترکیبی محسوب می‌شود که هزینه تولید بسیار بالایی دارد بنابراین این رنگ یک رنگ تجملاتی محسوب می‌شود. رنگ بنفش در پرچم کشورهایی همچون دومینیکا و نیکاراگوئه وجود دارد و در سایر پرچم‌ها به دلیل گرانی تهیه این رنگ هرگز از رنگ بنفش استفاده نشد. این رنگ به دلیل مکمل بودن با رنگ زرد بیشتر رنگ جعبه‌های طلا را دارد تا رنگ طلایی را نمایان‌تر کند بنابراین بیشتر پادشاهان از لباس‌های بنفش استفاده می‌کنند تا تجملاتی خود را به رخ بکشند. اخیراً بسیاری از خانم‌ها و آقایان از رنگ بنفش بهره می‌گیرند چرا که به آنها احساس جذبه، ارزش، قدرت، شجاعت، اصالت، تقدس و عشق می‌دهد بنابراین زنان بسیار عاشق این رنگ هستند. رنگ بنفش نماد تخیل، غم زدایی، سلطنت، عشق، آرامش و ثروت است.

تأثیر بنفش در دکوراسیون خانه

رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی در دکوراسیون خانه است. استفاده از این رنگ خلاق برای محیط کار و آموزش بسیار اهمیت دارد. دخترها بیشتر از این رنگ برای اتاق خواب خود استفاده می‌کنند. پارچه‌های مبل و پرده‌های منازل را با ترکیب طلایی و بنفش ست کنید تا منازل شما شکل با شکوه به خود بگیرد. این رنگ به شرایط خانه احساس آرامش و ملایمت می‌دهد.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون خانه و استایل + تفاوت بنفش ویولت و ارغوانی

فرق بین رنگ بنفش و ارغوانی

رنگ بنفش یک رنگ میان طیف رنگی آبی و ارغوانی است اگرچه از ترکیب آبی و قرمز نیز تولید می‌شود اما اکثراً با رنگ ارغوانی اشتباه گرفته می‌شود. رنگ بنفش بیشتر به آبی نزدیک است که آن را رنگ بنفشِ ویولت می‌دانند اما یک دسته رنگ بنفش نیز وجود دارد که به قرمز نزدیک تر است بنابراین رنگ بنفشِ ارغوانی نام گرفته است. به رنگ یاسی، ویولت روشن گفته می‌شود.

کد خبر 546897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.