آغاز «دوازدهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه»/ تقویت ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آغاز «دوازدهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه» با شعار «تغذیه، کرونا، واکسیناسیون» از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه به منظور افزایش آگاهی‌های تغذیه‌ای جامعه رای افزایش کارایی سیستم ایمنی در زمان واکسیناسیون و تسریع بهبودی در نقاهت کروناخبر داد.

مرجان منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آغاز «دوازدهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه» اظهار کرد: این بسیج ملی با شعار «تغذیه، کرونا، واکسیناسیون» است و ۱۴ دی ماه یا روز ملی تغذیه و سلامتی همیشه یادآور فرهنگ غنی و صحیح تغذیه ایرانیان است، سابقه‌ای که به ایران باستان می‌رسد و جشنواره‌های غذایی که ایرانیان در آن زمان به نام «سیر سور» برگزار می‌کردند، در این جشن ایرانیان همراه با «سیر»، خوراکی‌هایی از «سبزی و گوشت» می‌خوردند تا اندوه و بیماری‌ها را از خود دور کنند و خود را شفا دهند.

وی اضافه کرد: قریب دو سال است که تمامی مجامع علمی درصدد یافتن راهکارهای اثربخش برای برون رفت از بحران پاندمی کووید ۱۹ هستند، نتایج تحقیقات علمی تقویت سیستم ایمنی از طریق تغذیه سالم همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون را از مهمترین ارکان پیشگیری و کنترل بیماری کرونا اعلام کردند.

افزایش آگاهی‌های تغذیه‌ای جامعه؛ اولویت نظام سلامت کشور

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تاکید می‌کند: بنابراین با توجه به اینکه افزایش آگاهی‌های تغذیه‌ای جامعه و فعالیت‌های گسترده آموزشی در این زمینه یکی از اولویت‌های نظام سلامت کشور محسوب می‌شود، در سال جاری «دوازدهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه» با شعار «تغذیه، کرونا، واکسیناسیون» از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه در سراسر کشور و همزمان در استان اصفهان با همکاری کلیه ذی‌نفعان، ادارات و ارگان‌های دخیل برگزار می‌شود.

منوچهری تصریح کرد: با توجه به اهمیت تغذیه در کاهش خطر ابتلاء به کرونا، افزایش کارایی سیستم ایمنی در زمان واکسیناسیون و تسریع بهبودی در زمان ابتلاء به بیماری کرونا و دوره نقاهت، می‌توان توصیه‌های تغذیه‌ای مرتبط با کرونا را در سه حیطه توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلاء به کرونا، رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه با استفاده روزانه از گروه‌های غذایی اصلی و دریافت پروتئین برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلاء به کرونا تقسیم بندی کرد.

نکات تغذیه‌ای برای افزایش کارایی سیستم ایمنی در زمان واکسیناسیون

وی در مورد نکات تغذیه‌ای برای افزایش کارایی سیستم ایمنی در زمان واکسیناسیون، خاطرنشان کرد: زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید، لازم است صبحانه یا میان وعده ساده‌ای میل کنید، قبل و بعد از واکسن، آب و مایعات فراوان بنوشید چون کم آبی بدن موجب اختلال در سیستم ایمنی و عدم پاسخ مناسب بدن به واکسن می‌شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: همچنین قبل و پس از واکسیناسیون مصرف روزانه مقادیر کافی از انواع سبزی‌ها و میوه‌ها، شیر و لبنیات کم چرب، تخم مرغ، حبوبات، گوشت‌ها، و نان و غلات سبوس دار به سیستم ایمنی بدن و پاسخ مناسب به واکسن کمک می‌کنند، مصرف حداقل پنج وعده در روز (سه وعده از انواع سبزی‌ها) و دو عدد متوسط از انواع میوه‌ها در میان وعده‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و پاسخ مناسب بدن به واکسن لازم است.

وی تاکید کرد: قبل و پس از واکسیناسیون مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D را براساس دستور عمل‌های وزارت بهداشت، ماهانه یک عدد برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف کنید، مادران باردار باید روزانه یک عدد مکمل هزار واحدی ویتامین D که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف فست‌فودها، غذاهای چرب، شیرین، پرنمک و تنقلات شور موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلاء به بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند باید از مصرف بی رویه آنها خودداری شود، از مصرف روغن‌های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری شود.

منوچهری تصریح کرد: تغذیه صحیح با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه به تأثیر بهتر واکسن در بدن کمک می‌کند، با پیروی از یک برنامه غذایی متعادل و متنوع نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامینی هنگام واکسیناسیون نیست.

تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبودی در زمان ابتلاء به بیماری کرونا

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: مصرف روزانه منابع غنی از پروتئین مثل تخم مرغ، حبوبات و یا انواع گوشت‌ها، مصرف روزانه صبحانه و دو تا سه میان وعده، استفاده از چهار تا شش وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف دو تا سه وعده غذایی حجیم، مصرف غذاهای ساده و سبک و زود هضم و استفاده از انواع سوپ و آش همراه با آب لیمو یا آب نارنج از نکات تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبودی در زمان ابتلاء به بیماری کرونا و دوره نقاهت است.

وی اضافه کرد: مصرف روزانه انواع سبزی‌ها و میوه‌های فصل، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب، مایعات برای رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی، محدود نمودن مصرف مواد قندی و شیرین، کاهش مصرف مواد غذایی نفاخ، کاهش مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد چربی و نمک برای تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبودی در زمان ابتلاء به بیماری کرونا مؤثر است.

منوچهری تصریح کرد: علاوه بر این محدود نمودن مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد نمک مانند انواع کنسروها، ترشی‌ها، شوری‌ها، سوسیس و کالباس و فست فودها نیز توصیه می‌شود و شهروندان می‌توانند رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای یادشده در کنار رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و تزریق سه دوز واکسن کرونا سلامتی افراد جامعه را حفظ نموده و پویایی و نشاط آنان را ارتقا دهند.

کد خبر 546628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.