آخرین جزئیات تدوین منشور شورای ششم شهر اصفهان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: منشور شورای ششم محور تدوین برنامه‌های راهبردی مدیریت شهری خواهد بود از این رو بودجه‌های سالیانه و لوایحی که شهرداری برای تصویب به شورا ارسال می‌کند همچنین طرح‌های پیشنهادی اعضای شورا باید همسو و سازگار با آن باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی نژاد در یک برنامه زنده رادیویی اظهار کرد: ابتدای فعالیت دوره ششم شورای شهر اصفهان و بعد از تقسیم وظایف، به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های شورا انتخاب شدم و در یک زنجیره باچرخه‌های مسئله شناسی و کمک به تدوین مصوبات و نظارت بر حسن اجرای آنها، این مأموریت‌ها داده شد تا مرکز پژوهش‌ها بتواند اتاق فکری برای کمیسیون‌های مختلف شورا باشد.

وی افزود: پس از مسئله شناسی به این نتیجه رسیدیم که باید سیاست‌های شورا به صورت صریح و شفاف با اجماع ذی‌نفعان (اعضای شورای اسلامی شهر) تبدیل به محصولی شود که در ادوار مختلف شورا مشمول سابقه به منشور راهبردی شورا باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: منشور راهبردی شورای شهر، سیاست‌های کلان شورا در این دوره را تعیین و نظام ارزشی حاکم بر شورا را تبیین کرده و راهبردهای اصلی مدنظر در ارکان سازمانی تعیین شده شورا را نشان می‌دهد؛ در واقع قالب و اتمسفر شورا در کتابچه منشور راهبردی شورا تدوین و تصریح می‌شود تا مأموریت خود را طی کنیم.

وی افزود: منشور شورای ششم محور تدوین برنامه‌های راهبردی مدیریت شهری خواهد بود از این رو بودجه‌های سالیانه و لوایحی که شهرداری برای تصویب به شورا ارسال می‌کند همچنین طرح‌های پیشنهادی اعضای شورا باید همسو و سازگار با آن باشد، البته برای تبیین منشور باید به سراغ کلیدی‌ترین ذی‌نفعان رفتیم و در مرحله اول به صورت یک مصاحبه کاملاً بدون ساختار، از همه اعضای شورا اولویت‌هایشان را پرسیدیم که بعد از این پرسش از اعضا در مرکز پژوهش‌ها مدل سازی‌ها انجام شد.

نباتی نژاد ادامه داد: در تعامل با بدنه شهرداری، معاونان، کارشناسان و سازمان‌های مختلف در شهرداری بازخورد خود را در رابطه با منشور بازگو کردند و ذی‌نفع محوری شورا که شهرداری است، پاسخ خود را داد و پس از آن یک فراخوان گسترده‌تر را در سایر نهادهای اجرایی شهر به دستگاه‌های اجرایی و سازمان مردم نهادها، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی و حوزوی، احزاب سیاسی تشکل‌های فرهنگی و همه آن‌هایی که کنشگری اجتماعی دارند، ارسال کردیم که بیش از ۱۰۰ پاسخ و بازخورد در پی داشت و در نهایت منشور طی این رفت و برگشت‌ها آماده شد.

وی افزود: در طول چهار ماه گذشته منشور راهبردی شورا هشت بار اصلاح شد، زیرا جز محصولات بشری بوده و در مسیر یادگیری اگر باز هم نیاز به ویرایش داشته باشد این اتفاق خواهد افتاد، اما امروز در جلسه کمیسیون تلفیق، منشور راهبردی خدمت اعضای شورا و مدیریت ارشد شهری توزیع شد.

تقویت تعاملات نهادهای مرتبط شهری و استانی

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: منشور راهبردی سه فصل عمده و اصلی دارد که فصل اول شامل مقدمه، هدف‌ها و ارزش‌هایی که در منشور تعریف شده، فصل دوم شامل اسناد فرادستی که منشور سعی کرده خود را با آن تطبیق دهد همچنین بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری انقلاب و برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی دوره ششم و فصل سوم شامل سیاست‌های موضوع محور منشور و متناسب با هفت کمیسیون و مرکز پژوهش‌های شورا است.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های کلی دوره ششم که می‌تواند چتر فراگیر همه حوزه‌ها باشد، نخستین سیاست و تاکید ما بر تقویت تعاملات نهادهای مرتبط شهری و استانی است که می‌تواند، علمی پژوهشی، قضائی و حقوقی باشد، ادامه داد: شعار محوری این دوره مدیریت شهری «اصفهانِ من، شهر زندگی» است و برای تحقق شهر همگرا نیز تلاش می‌کنیم.

نباتی نژاد اضافه کرد: در مدل شهر همگرا، در تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و در همه نهادها و اقشار سعی بر ایجاد یک همگرایی در جهت رسیدن به اهداف داریم که یکی از ابزارهای بسیار مهم تعاملات نهادی است و باید در یک دیپلماسی نهادی بسیار فعال تلاش شود و از مشارکت‌پذیری به سمت مشارکت‌جویی حرکت کرده و از ظرفیت‌های موجودی که می‌تواند در مسیر مشارکت با نهادهای شهری و شهرداری قرار بگیرد، استفاده مطلوب را داشته باشیم.

وی افزود: بعضی از سیاست‌ها هدف سو و بعضی دیگر مشکل سو است، زمانی که اعتماد عمومی مشکل پیدا کند باید توجه ویژه‌تری نسبت به آن داشته باشیم و شهرداری باید گلوگاه‌های بی‌اعتمادی را در شهر احصا و متناسب با آن برنامه‌های خود را تعریف کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: زمانی اعتماد عمومی بالا می‌رود که مردم احساس کنند تخصیص‌های منابع و انتصابات بر اساس یک فرایند منطقی و عقلایی پیش می‌رود و مردم باید آن را به طور شفاف لمس کنند.

توسعه شهر مبتنی بر فناوری‌های نوین

وی با بیان اینکه دیپلماسی برای شورای ششم به مثابه ابزار یادگیری و توسعه شهر است، گفت: در دیپلماسی شهری شاخص‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، وجود چند کنسولگری در سطح شهر اصفهان، برگزاری چند رویداد فرهنگی در شهرهای خواهرخوانده و عضو بودن شهر اصفهان در چند سازمان جهانی، توسعه کمّی و کیفی پیدا کند.

نباتی نژاد با تاکید بر اینکه توسعه شهر مبتنی بر فناوری‌های نوین است، البته می‌توان تجارب را احصا و بومی‌سازی کنیم، افزود: یکی دیگر از مأموریت‌های مرکز پژوهش‌های شورا، اهتمام ویژه مطالعات ارزیابی و تحقق‌پذیری مصوبات قبلی است.

وی اظهار امیدواری کرد: در این دوره مدیریت شهری، یک متن‌کاوی نسبت به مصوبات قبل انجام شود، سال ۱۳۷۸ شورای اسلامی شهرها و روستا در کشور ما شکل گرفت و در این ۲۲ سال که پنج دوره از آن گذشته، پنج هزار مصوبه شورا در اصفهان داشتیم که باید در مرکز پژوهش‌ها یک بار متن‌کاوی انجام و موضوعات را بررسی کنیم تا بدانیم چند مصوبه اجرایی شده و چه مصوباتی به دلیل چه موانعی اجرایی نشده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این یک مدل مطالعه ارزیابی و تحقق‌پذیری است، متأسفانه در خصوص طرح تفصیلی که ابتدای دهه ۹۰ برای شهر اصفهان تدوین شده همچنین برنامه‌های پنج‌ساله، تاکنون مطالعات تحقق پذیری انجام نشده است.

وی با اشاره به باشگاه شهر اندیشان، اظهار کرد: باشگاه شهر اندیشان مبتنی به نهادسازی درون سازمانی است و هر شهروند اصفهانی می‌تواند عضوی از این باشگاه شده و با ما در تعامل مستقیم باشد سعی می‌کنیم نوآوری سازمانی را مبتنی بر پلتفرم ارائه کنیم که ساده‌ترین راه صفحه اجتماعی اینستاگرام مرکز پژوهش‌های شورای شهر است.

تلاش برای ارائه روایت حکمرانی مطلوب انقلاب اسلامی در عرصه مدیریت شهری

نباتی نژاد افزود: چشم‌انداز بنده برای تعداد اعضای باشگاه شهر اندیشان دو میلیون نفر است زیرا هر شهروند حق اظهار نظر، ارائه پیشنهاد و پیش‌بینی‌های خود از مسئله و پیام سنجی را دارد و پس از بیان مسئله، راهکار کار خود را مطرح می‌کند که یا ظرفیت اجرایی آن وجود دارد و یا نیاز به مصوبه دارد، بنابراین ساز و کاری تعریف کرده تا پیشنهاد شهروند تبدیل به یک مصوبه شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در باشگاه شهر اندیشان پذیرای ایده‌های مردم هستیم زیرا ادعا داریم اصفهان شهر زندگی و شهر خلاق است که به شبکه جهانی پیوسته و شهروندان باید تفکر خلاق خود را به‌کمک مدیریت شهری بیاورند.

وی با بیان اینکه مردم از مدیران شهری انتظار کارآمدی، جهادی کار کردن، تحول، ساده زیستی، فساد ستیزی و مردمی بودن را دارند، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های کلان مندرج در منشور شورای ششم، تلاش در جهت ارائه روایت حکمرانی مطلوب انقلاب اسلامی در عرصه مدیریت شهری با تاکید بر کار جهادی، مبتنی بر تحول و کارآمدی، فساد ستیزی، ساده زیستی و مردمی بودن است.

نباتی نژاد ادامه داد: شورا سامانه ارتباطات مردمی مستقل از شهرداری دارد و اگر سامانه ۱۳۷ پاسخگوی شهروندان نبود، می‌توانند به سامانه ارتباطات مردمی شورا تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه در توسعه متوازن از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مبتنی بر کاربری‌ها و سیاست‌گذاری ها استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: بافت شهر می‌تواند سیاست‌گذاری‌های ما را در جهت توسعه بافت شهری بین توده‌های مختلف شکاف یا اتصال ایجاد کند.

کد خبر 546604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.