کاردانو چیست؟ معرفی ارز دیجیتال قاتل اتریوم!

بلاک چین کاردانو ارز دیجیتال آدا(ADA) را معرفی کرده که جزو رمز ارزهای نسل سوم محسوب می‌شود. قیمت ارز دیجیتال کاردانو دائما رشد کرده است.

در صنعت ارزهای دیجیتال، از کاردانو به عنوان پلتفرمی که یکی از سریع‌ترین رشدها را داشته یاد می‌شود. ارز دیجیتال اصلی این شبکه ADA است که از زمان عرضه اولیه در سال ۲۰۱۵ تا کنون، همچنان یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار سرمایه محسوب شده و مقبولیت قابل توجهی به دست آورده است.

تکنولوژی این بلاک چین با شتاب فوق‌العاده‌ای در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد در زمینه ساخت یک اکوسیستم بلاک چینی عظیم، گوی سبقت را از شبکه‌های بزرگی همچون اتریوم نیز ربوده است. جالب است بدانید بر اساس آماری که در ابتدای سال ۲۰۲۱ منتشر شد، از نظر میزان مشارکت توسعه‌دهندگان در توسعه یک پروژه بلاک چینی در Github کاردانو با اختلاف زیاد از سایر رقبا جلوتر بوده است. این اتفاق بدون دلیل نیست!

کاردانو چیست؟ معرفی ارز دیجیتال قاتل اتریوم!

چیزی که این پلتفرم را از سایر بلاک چین‌های رقیب متمایز می‌کند استفاده از اصول ریاضی در مکانیزم اجماع و معماری چند لایه و منحصرfi فرد آن است. با بهره‌گیری از تیمی که نقش مهمی در ایجاد اتریوم داشته، بسیاری متقاعد شده‌اند که این اکوسیستم نسل بعدی ارزهای دیجیتال و پروژه‌های بلاک چینی را به وجود خواهد آورد. از زمان ظهور شبکه اتریوم تا سال ۲۰۱۵ پروژه‌های متعددی برای رقابت با آن و گرفتن سهمی از بازار قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز، دیفای، ان اف تی و دیگر حوزه‌ها ظهور کرده‌اند، اما هیچ پروژه‌ای نتوانسته به اندازه Cardano و همچنین Solana آن را تهدید کند!

در ادامه نگاهی به این بلاک چین و تکنولوژی‌ مورد استفاده در آن خواهیم داشت چه چیزی کاردانو را تا این اندازه محبوب کرده است؟ آینده این شبکه و مخصوصا ارز دیجیتال آن یعنی ADA چه خواهد شد؟

کاردانو چه تفاوتی با سایر بلاک چین‌ها دارد؟

نسل اول ارزهای دیجیتال با بیت کوین آغاز گردید. بیت کوین برای انتقال و ذخیره پول مجازی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما یک مشکل اساسی داشت؛ مقیاس‌پذیری در بیت کوین هنوز یک معضل اساسی است و سرعت رشد آن را کم کرده است. تحقیقات و بررسی‌های محققین و توسعه‌دهندگان بلاک چین در جهت رفع این مشکل، پای نسل دوم رمز ارزها را به دنیای بلاک چین باز کرد.

نسل دوم ارزهای دیجیتال با شروع خرید و فروش اتریوم آغاز شد، اکوسیستمی که اکنون توسط کاردانو تهدید می‌شود. اتریوم قراردادهای هوشمند را وارد این حوزه کرد و موفق شد تا حدودی مشکل مقیاس‌ پذیری را برطرف کند. اما نتیجه آنقدر چشمگیر نبود که اتریوم را به یک ارز جهانی همه‌گیر تبدیل کند. در حال حاضر کاردانو به عنوان نسل سوم ارزهای دیجیتال آماده است تا با رفع محدودیت‌ها و مشکلات دو نسل قبلی، آنها را پشت سر گذاشته و باب جدیدی را در حوزه ارزهای دیجیتال باز کند. هدف این پلتفرم رفع سه مشکل اساسی دو نسل پیش از خود یعنی مقیاس‌پذیری، تعامل‌پذیری و پایداری است.

مقیاس پذیری ضعیف مهمترین مشکل (فنی) است که تا امروز سرعت رشد، مقبولیت و همه‌گیر شدن مهمترین رمز ارزها یعنی بیت کوین و اتریوم را کاهش داده است. منظور از آن عدم توانایی پاسخ دادن به درخواست کاربران در زمان افزایش درخواست‌ها است. به همین دلیل با زیاد شدن ترافیک در شبکه زمان تایید تراکنش‌ها کاهش و مخصوصا کارمزد افزایش پیدا می‌کند. در اوج شلوغی شبکه گهگاه کارمزدها در بیت کوین به حدود ۱ میلیون تومان و در اتریوم به حدود ۴ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند! کاردانو آمده تا این معضل اساسی را بدون زیر پا گذاشتن اصل اساسی و بنیادی «عدم تمرکز» در شبکه‌های بلاک چینی از بین ببرد. حین خرید کاردانو کارمزدی در حد چند ده هزار تومان پرداخت می‌کنید.

مقیاس‌پذیری خود ناشی از وجود سه مشکل حیاتی دیگر است: تعداد تراکنش در ثانیه، پهنای باند شبکه و فضای ذخیره‌سازی داده‌ها.

لازمه جهانی شدن یک سیستم مبادلاتی این است که بتواند در هر ثانیه تعداد زیادی تراکنش را مدیریت کند. سیستم اوروبروس کاردانو این مشکل را با اتخاذ مکانیزم اثبات سهام به جای اثبات کار، برطرف نموده است. اوروبروس نمادی باستانی از یک مار است که دم خود را می‌خورد. این نماد نشان‌دهنده یک چرخه ابدی است. همانطور که می‌دانید بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده کرده و به همه کاربران اجازه استخراج بلوک‌های جدید را اعطا می‌کند. بنابراین فرایند استخراج با سرعت بسیار کندی پیش می‌رود، قدرت پردازش بسیار بالایی را می‌طلبد و از همه مهم‌تر اینکه برق زیادی مصرف می‌کند.

اسلات لیدرها

این بلاک چین جهت رفع این مشکلات، راهکار مقرون به صرفه‌تری را پیش پای فعالین حوزه رمز ارزها گذاشته است. این بلاک چین به همه کاربران اجازه استخراج بلوک‌های جدید را نمی‌دهد. در عوض نودهای خاصی را بدین منظور در شبکه انتخاب می‌کند. به نودهای منتخب این بلاک چین، اسلات لیدرها (Slot Leader) گفته می‌شود.

برای این منظور، کاردانو چند بازه زمانی تعیین می‌نماید. هر بازه زمانی نیز به چند اسلات تقسیم شده و به ازای هر اسلات یک بلوک جدید به وجود می‌آید. این بلاک چین برای هر گروه از اسلات‌ها یک لیدر یا رهبر تعیین می‌کند و تنها اسلات لیدر می‌تواتد بلوک جدید را استخراج نماید. لیدرها منتظر تراکنش‌های جدید می‌مانند، آنها را تایید کرده و سپس داخل یک بلوک قرار می‌دهند. در صورتی که یکی از لیدرها وظایف خود را در زمان مقرر انجام ندهد، حق ایجاد بلوک جدید را از دست خواهد داد و باید منتظر بماند تا پلتفرم دوباره او را به عنوان لیدر انتخاب نماید. این همان راهکاری است که این بلاک چین را به یک پلتفرم کاملا مقیاس‌پذیر تبدیل کرده است. زیرا به واسطه آن، تعداد اسلات‌ها در هر بازه‌ زمانی بیشتر شده و هر اسلات قادر خواهد بود به طور موازی چند بازه‌ زمانی دیگر را نیز اجرا کند.

پهنای باند شبکه

مشکل دیگر مقیاس‌پذیری، پهنای باند شبکه است. بلاک چین‌ها شبکه‌های همتا به همتا هستند. هر نود در این شبکه یک کپی از تمام تراکنش‌های جدید را دریافت می‌کند. حالا تصور کنید هزاران تراکنش در هر ثانیه انجام گیرد. نودها برای اینکه پیوسته این تراکنش‌های جدید را دانلود و ذخیره کنند به پهنای باند گسترده‌ای نیاز خواهند داشت، کاری که اصلاً مقیاس‌پذیر نیست.

کاردانو برای رفع این مشکل با استفاده از تکنیک رینا (RINA) چند زیر شبکه در پلتفرم خود ایجاد می‌کند. هر نود بخشی از یک زیرشبکه‌ بخصوص خواهد بود و این امکان را نیز دارد که در صورت لزوم با زیرشبکه‌های دیگر هم ارتباط برقرار کند. چیزی شبیه به پروتکل TCPIP در شبکه اینترنت.

ذخیره‌سازی داده‌ها

آخرین مشکل مقیاس‌پذیری، ذخیره‌سازی داده‌ها است. بلاک چین سابقه تراکنش‌هایی که تاکنون انجام شده را ذخیره می‌کند. افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و به موجب آن افزایش روزافزون تراکنش‌ها منجر به بروز مشکلاتی در ذخیره‌سازی داده‌ها گردیده است.

تیم توسعه کاردانو در نظر دارد با تکنیک‌هایی از قبیل اصلاح یا غربالگری (Pruning) ، فشرده‌سازی (Compression)، و جزءبندی (Partitioning) مشکل ذخیره‌سازی داده‌ها را برطرف نماید.

تعامل‌پذیری

دومین مشکل نسل‌های اول و دوم ارزهای دیجیتال تعامل ناپذیری آنها است. تعامل ناپذیری خود منجر به بروز دو مشکل دیگر در بلاک چین‌ها می‌گردد. محبوبیت رمز ارزها منجر به پدید آمدن انواع بی‌شماری از ارزهای دیجیتال شده است. به موجب آن توسعه‌دهندگان همواره در جستجوی راهکاری هستند که امکان مبادله ارزهای دیجیتال متفاوت را فراهم نماید. به عنوان مثال در حال حاضر امکان مبادله بیت کوین با اتریوم بدون بهره‌گیری از یک واسطه امکان‌ پذیر نیست. علاوه بر این بانک‌ها و دولت‌ها نیز هنوز روی خوشی نسبت به ارزهای دیجیتال نشان نداده‌اند. هدف کاردانو این است که به اینترنت بلاک چین‌ها تبدیل شود. به عبارت دیگر، این پلتفرم سعی دارد آنچه در سایر بلاکچین‌ها می‌گذرد را رصد نماید.

این بدان معناست که با استفاده از این بلاک چین امکان انتقال یکپارچه دارایی‌ها در زنجیره‌های متعدد فراهم خواهد بود. همچنین گفتیم که دولت‌ها و بانک‌ها روی خوشی نسبت به ارزهای دیجیتال نشان نمی‌دهند. آنها علاقمند هستند تمامی اطلاعات مربوط به یک تراکنش از جمله مبدأ، مقصد و دلیل انجام تراکنش را داشته باشند. حال آنکه یکی از مزایا و اهداف اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال عدم امکان افشای هویت کاربران بوده‌ است. با این وجود کاردانو حتی سعی دارد پای بانک‌ها را نیز به پروژه ارزهای دیجیتال باز کند و در این زمینه امکانی را فراهم آورده تا کاربران این اطلاعات را در تراکنش خود نمایش دهند. این امکان می‌تواند موجب سازگاری ارزهای دیجیتال با بانک‌ها گردد.

پایداری

محبوبیت روزافزون رمز ارزها بسیاری از شرکت‌ها را بر آن داشته تا پروژه شخصی خود را در این حوزه راه‌اندازی کنند. این دسته از افراد به منظور جذب سرمایه برای پروزه خود به ICO یا عرضه اولیه نیاز دارند. عرضه اولیه سرمایه لازم برای راه‌اندازی پروژه را فراهم می‌کند. اما شرکت‌ها برای پیشرفت پروژه و توسعه فناوری خود به سرمایه‌های بیشتری نیاز خواهند داشت. کاردانو این مشکل را با ایجاد نوعی "خزانه" رفع می‌کند. این مجموعه از هر تراکنشی که داخل شبکه انجام گیرد، درصد کوچکی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند. خزانه نوع ویژه‌ای از کیف پول به حساب می‌آید که توسط هیچ کس کنترل نمی‌شود.

خزانه همچنین نوعی قرارداد هوشمند است که می‌تواند بخشی از سرمایه را برای توسعه‌دهندگانی که قصد دارند روی این بلاک چین کار کنند آزاد می‌کند. برای دریافت این سرمایه، لازم است که توسعه‌دهندگان براورد بودجه و تغییراتی که قرار است روی شبکه اعمال نمایند را اعلام کنند. سپس جامعه در خصوص ایده‌هایی که از سوی توسعه‌دهندگان مطرح می‌شود رای گیری کرده و در نهایت سرمایه مورد نیاز برای ایده‌هایی که بیشترین رای را کسب کرده‌اند توسط خزانه پرداخت می‌گردد. بدین ترتیب سرمایه مورد نیاز برای توسعه فناوری فراهم بوده و این راهکار، بلاک چین را همواره در حالت پایدار نگه خوهد داشت.

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال ADA مانند سایر رمز ارزها یک پول دیجیتالی است که می‌تواند به منظور ذخیره دارایی یا ارسال و دریافت وجه مورد استفاده قرار گیرد. رمز ارز ADA بر روی بلاک چین کاردانو قرار دارد که اولین بلاک چین غیرمتمرکز از نوع خود محسوب می‌شود. این بلاک چین کاملاً مبتنی بر اصول علمی و ریاضی بوده و توسط متخصصان در زمینه‌های رمزنگاری و مهندسی طراحی شده است. این پلتفرم می‌تواند برای ساخت قراردادهای هوشمند و حتی به منظور ایجاد برنامه‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز نیز مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، این بلاک چین امکان ارسال و دریافت آنی وجوه، با حداقل هزینه را برای کاربران فراهم آورده که کاربردهای زیادی در دنیای تجارت و امور مالی دارد.

کاردانو به جای تلاش برای خنثی کردن مقررات جهانی، در حال ساخت یک بلاک چین با قوانین منحصر به فرد است تا بتواند خدمات مالی خود را به همگان عرضه نماید.

این بلاک چین با راهکارهایی مثل موارد زیر به دنبال حل بسیاری از مشکلات فعلی صنعت بلاک چین است:

  • استفاده از ریاضیات برای ارائه یک بلاک چین مطمئن و ایمن که کمتر مستعد حملات سایبری باشد.
  • جداسازی لایه‌های حسابداری و محاسباتی
  • ایجاد مکانیزم رای گیری امن برای دارندگان ارز دیجیتال
  • مکانیزم اجماع که بی‌نهایت مقیاس‌پذیر است

ساختار بلاک چین کاردانو چگونه است؟

بلاک چین کاردانو از دو جزء اصلی تشکیل شده است.

  • لایه تسویه کاردانو (CSL)؛ که به عنوان یک واحد حساب عمل می‌کند و مکانی است که دارندگان توکن می‌توانند به صورت آنی ADA را با حداقل هزینه تراکنش ارسال و دریافت نمایند.
  • لایه محاسباتی کاردانو (CCL)؛ که مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که ستون فقرات بلاک چین به حساب آمده و به اجرای قراردادهای هوشمند، اطمینان از امنیت و انطباق شبکه و عملکردهای پیشرفته مانند لیست سیاه و شناسایی هویت کمک می‌کند.

کد منبع باز این بلاک چین با استفاده از یک زبان برنامه نویسی ایمن و شناخته شده جهانی به نام هسکل (Haskell) نوشته شده است.

کاردانو چیست؟ معرفی ارز دیجیتال قاتل اتریوم!

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کاردانو روی مدل ویژه‌ای از پروتکل اثبات سهام به نام اوروبروس کار می‌کند. این مکانیزم اجماع به ارز اصلی بلاک چین اجازه می‌دهد که همواره با ایمنی بالا و به آسانی ارسال و دریافت شود. این مکانیزم همچنین ایمنی قراردادهای هوشمند را نیز در بلاک چین کاردانو تضمین می‌کند.

فرآیند اوروبروس به شرح زیر است:

  • شبکه به طور تصادفی چند نود را انتخاب می‌کند تا فرصت استخراج بلوک‌های جدید را داشته باشند. همانطور که گفتیم این نودها به عنوان اسلات لیدرها شناخته میشوند.
  • بلاک چین به تعدادی اسلات تقسیم می‌شود. به هر کدام از این اسلات‌ها، «بازه زمانی» گفته میشود.
  • اسلات لیدرها این امکان را به دست می‌آورند که دوره خاص خود یا بخشی از آن را استخراج کنند. هر شرکت‌کننده‌ای که به استخراج یک دوره یا بخشی از آن کمک کرده باشد، برای خدمات خود پاداشی دریافت می‌نماید.
  • هر یک دوره را می‌توان به تعداد نامحدودی بخش‌بندی نمود. این بدان معناست که بلاک چین کاردانو، از نظر تئوری، کاملا مقیاس‌پذیر بوده و اجرای هر تعداد تراکنش مورد نیاز را بدون هیچ محدودیتی ممکن می‌سازد.

بزرگترین مزیت اوروبروس امنیت ریاضیاتی آن در انتخاب تأییدکننده‌های بلاک چین است. سایر بلاک چین‌ها مدعی هستند که تاییدکنندگان بلوک را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنند، اما این قبیل ادعاها نمی‌توانند قابل تأیید باشند. از سوی دیگر، اوروبروس یک راه قابل اثبات نیز برای انتخاب تصادفی تأییدکننده‌های بلوک ارائه می‌نماید. این مکانیزم اطمینان حاصل می‌کند همه کسانی که ارز دیجیتال ADA را در بلاک چین کاردانو به اشتراک گذاشته باشند، شانس مناسبی برای استخراج یک بلوک و دریافت پاداش مربوطه خواهند داشت.

بدین وسیله دیگر نیازی به دستگاه‌های محاسباتی قدرتمند مورد استفاده در بلاک چین‌هایی که با مکانیزم اثبات کار اجرا می‌شوند، نخواهد بود. از همین روی اوروبروس یک مدل سهامداری منصفانه را نیز تضمین می‌کند که در هیچ پروتکل بلاک چین اثبات سهام دیگری یافت نمی‌شود.

کیف پول ددالوس Daedalus

برخلاف سایر ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین و اتریوم، کاردانو کیف پول مخصوص به خود را نیز برای ارز دیجیتال ADA در نظر گرفته است. با استفاده کیف پول ددالوس، کاربران نه تنها یک کیف پول دیجیتال دریافت خواهند کرد، بلکه با اجرای یک نود کامل در بلاک چین، این امکان را به دست می‌آورند تا ضمن کنترل همه‌جانبه بر وجوه خود، نسبت به شفافیت این بلاک چین نیز اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، دارندگان ADA تنها از طریق کیف پول دیجیتال ددالوس می‌توانند در سیستم سهامداری این پلتفرم مشارکت نمایند.

کاربردهای ارز دیجیتال ADA

ارز دیجیتال کاردانو می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای انتقال وجه، مانند پول نقد، استفاده گردد. در این مورد این بلاک چین تفاوت چندانی با سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و بیت کوین ندارد، اما ADA کاربردهای دیگری نیز دارد.

یکی از اصول بنیادین این بلاک چین، پروتکل بلاک چینی اثبات سهام است. جایی که سهام ارز دیجیتال ADA روی بلاک چین به جریان می‌افتد تا به «اپراتورهای استخر سهام» کمک کند که تراکنش‌های روی بلاک چین را با موفقیت تأیید کنند. کسانی که ارز ADA خود را در بلاک چین به جریان می‌اندازند، در ازای تلاش‌های‌شان به عنوان پاداش مقدار بیشتری از این رمز ارز را کسب می‌نمایند. این سیستم استیکینگ، به حفظ امنیت در سراسر بلاک چین کمک شایانی می‌کند.

کاربرد دیگر ارز دیجیتال ADA در هنگام رای‌گیری است. برخلاف دیگر پروژه‌های بلاک چین که فقط ماینرها می‌توانند رأی بدهند و در مورد تغییرات پروتکل تصمیم بگیرند، در کاردانو، این دارندگان رمز ارزها هستند که از امکان رای دادن بهره‌مند می‌شوند.

بنابراین، هنگامی که یک تغییر یا توسعه جدید برای این بلاک چین پیشنهاد می‌شود، دارندگان ارز دیجیتال ADA، از ارز خود برای رای دادن به این پیشنهادات استفاده می‌کنند. به این ترتیب، هر کسی که این رمز ارز را در اختیار داشته باشد، در فرایند توسعه آن سهیم خواهد بود.

در آینده، ADA همچنین برای تقویت پلتفرم قرارداد هوشمند در بلاک چین نیز استفاده خواهد شد. توسعه‌دهندگان از ADA برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌هایی که بر روی این بلاک چین امن و غیرمتمرکز اجرا می‌شوند استفاده خواهند کرد. بدون ارز دیجیتال ADA، هیچ راهی برای اجرای این قراردادها وجود نخواهد داشت.

خالق کاردانو چه کسی است؟

در روزهای اولیه اتریوم، یکی از بنیان‌گذاران آن، آقای چارلز هاسکینسون، نیاز به ایجاد یک بلاک چین استانداردتر و مقیاس‌پذیر را احساس کرد. هاسکینسون با پیشینه ریاضیاتی خود، در مورد راه‌های علمی‌تر برای ساخت یک بلاک چین شروع به فکر کردن نمود. در این بین، هاسکینسون با جرمی وود، همکار سابق خود در اتریوم، که او نیز به دنبال ایجاد یک بلاک چین و پلتفرم قراردادهای هوشمند بهتر بود، ارتباط برقرار کرد. بدین ترتیب این دو تلاش بر روی کاردانو را آغاز کرده و به آنچه امروز تحت این عنوان شناخته می‌شود دست یافتند.

اگرچه هاسکینسون و وود مغز متفکر اصول بنیادین و پلتفرم قراردادهای هوشمندی هستند که این بلاک چین را تشکیل داده است، اما آنها مالک این بلاک چین نیستند و آن را اداره نمی‌کنند. در واقع، ذی‌نفعان مختلفی در پروژه دخیل هستند.

  • بنیاد کاردانو: به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی حفظ و صیانت برای کل پروژه عمل می‌کند تا به تقویت بازار و تضمین امنیت بلاک چین کمک کند.
  • IOHK: این شرکت تحقیق و توسعه که در سال ۲۰۱۵ توسط چارلز هاسکینسون و جرمی وود تأسیس شد، طراحی و مهندسی این بلاک چین را انجام داده است.
  • Embargo: به عنوان یک نهاد سرمایه گذاری بزرگ، در جهت حمایت مالی از این بلاک چین و کمک به توسعه آن عمل میکند.

آیا کاردانو بهتر از اتریوم است؟

کاردانو و اتریوم اهداف و آرزوهای مشابهی دارند، زیرا هر کدام می‌خواهند اصلی‌ترین بلاک چین غیرمتمرکز جهان برای ساخت ابزارها و پروتکل‌های جدید باشند.

زمانی که هاسکینسون اتریوم را ترک کرد، نیاز به نوع دیگری از بلاک چین را تشخیص داد که مقیاس پذیر و ایمن باشد، دو ویژگی‌ مهمی که او می‌ترسید اتریوم هرگز بدان نائل نگردد.

در حال حاضر، اتریوم مشکلات خاص خود را با مقوله مقیاس‌پذیری دارد. طراحان آن در آستانه ارائه دومین ورژن از بلاک چین اتریوم، به منظور افزایش مقیاس‌پذیری قرار دارند. با وجود اینکه سهم اتریوم در بازار سرمایه ده برابر کاردانو است، اما باید در نظر داشته باشیم که این بلاک چین تازه شکل گرفته و شروع قابل توجهی نیز داشته است.

برخی از تفاوت‌های بین این دو پروژه به ترتیب زیر است. برای کاردانو:

  1. تاریخ آغاز به‌ کار: سپتامبر ۲۰۱۷
  2. مؤسس: چارلز هاسکینسون
  3. مکانیزم اجماع: اثبات سهم
  4. زبان برنامه‌نویسی: هکسل
  5. ساختار معماری: ۲ لایه (لایه تسویه کاردانو و لایه محاسباتی کاردانو)

برای اتریوم:

  1. تاریخ آغاز به کار: ژانویه ۲۰۱۴
  2. مؤسس: ویتالیک بوترین
  3. مکانیزم اجماع: اثبات کار (در حال تغییر به اثبات سهم)
  4. زبان برنامه‌نویسی: سالیدیتی
  5. ساختار معماری: یک لایه

نقشه راه

برخلاف سایر بلاک چین‌ها، کاردانو هنوز شبکه نسبتا جدیدی به حساب می‌آید. این پلتفرم در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده و چند سال اول را نیز صرف امور مربوط به توسعه کرده است.

این بلاک چین پنج فاز مجزا را برای توسعه خود در نظر گرفته است. در حال حاضر مرحله Shelley را پشت سر گذاشته و در حال کار برای به پایان رساندن فازهای باقی‌مانده است:

  1. Byron: معماری پایه شبکه را ایجاد کرده و عملکرد اولیه را آزمایش میکند تا شبکه به درستی اجرا شود.
  2. Shelley: شبکه اصلی این پلتفرم را راه‌اندازی کرده و تمرکززدایی شبکه بلاک چین را آغاز می‌کند.
  3. Goguen: یک پلت فرم قرارداد هوشمند را پیاده‌سازی کرده که امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی بلاک چین را فراهم می‌آورد.
  4. Basho: در این فاز راه‌حل‌های مقیاس ‌بندی باید پیاده‌سازی شوند که امکان بهینه ‌سازی بلاک چین و بهبود عملکرد را فراهم می‌کند.
  5. Voltaire: سیستم‌های خزانه‌داری و رای‌گیری را برای ایجاد یک شبکه خودپایدار معرفی میکند.

اگرچه این‌ها پنج فاز مجزا هستند، اما بسیاری از بخش‌های هر فاز به موازات یکدیگر اجرا می‌شوند. هر فاز قبل از اینکه در بلاک چین اجرایی شود، فرآیندهای مختلفی را طی می‌کند. هر کدام از فرایندها بر مبنای تحقیقات آکادمیک سنگینی طراحی شده‌اند. همچنین نمونه‌سازی نیز بخش مهمی از این فرآیند است. هر قطعه از کد منبع باز، پیش از پیاده‌سازی به دقت آزمایش می‌شود تا مشخصات فنی مورد انتظار را برآورده کند.

اگرچه اجرای فازهای مورد اشاره اغلب به تعویق افتاده است، اما به باور کارشناسان حوزه رمز ارز، چارلز هاسکینسون و سایر توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال کاملاً به توانایی خود در اجرای نقشه راه همانطور که وعده داده بودند اطمینان داشته و آمده‌اند تا نسل بعدی پروتکل‌های بلاک چینی اثبات سهام را به جهانیان ارائه نمایند.

عرضه و قیمت ارز دیجیتال کاردانو

طی سال‌های گذشته این رمز ارز با بسیاری از ارزهای دیجیتال مبادله شده است. طی بازار صعودی اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸، قیمت ADA از ۰.۰۳ دلار به ۱.۲۰ دلار افزایش یافت و ارزش پروژه را به حدود ۳۲ میلیارد دلار ارتقا داد. به طوری که سرمایه گذاران اولیه ظرف مدت کوتاهی به سودآوری ۳۹۰۰ درصدی دست یافتند. اما این همه ماجرا نبوده و قیمت این رمز ارز طی چند سال آینده به طور پیوسته کاهش یافت.

به طوری که هم اکنون قیمت ارز دیجیتال ADA به زیر ۱ دلار کاهش یافته است. برخی بر این باورند که اگر پروژه بتواند به روشی که وعده داده است دست یابد، روند قیمتی ADA مجددا صعودی خواهد شد. علاوه بر قیمت، توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که کاردانو یک سیاست پولی ثابت دارد، به این معنی که تنها ۴۵ میلیارد ارز دیجیتال ADA ایجاد خواهد شد. پس از رسیدن به این عدد، این بلاک چین هیچ ارز ADA دیگری تولید نخواهد کرد. این بلاک چین ۲۵,۹۲۷,۰۷۰,۵۳۸ رمزارز خود را در طول فروش اولیه‌اش عرضه کرد و اکنون حدودا ۱۹ میلیارد ADA باقیمانده است که قرار است از طریق بلوک‌های جدید به عنوان پاداش در این بلاک چین توزیع گردد.

از آنجایی که قرار است تنها تعداد معینی از ارز ADA وجود داشته باشد، از منظر تئوریک انتظار می‌رود در آینده تقاضای فزاینده‌ای برای این ارز دیجیتال به وجود آید.

چگونه ارز دیجیتال کاردانو بخریم؟

در حال حاضر تمامی صرافی‌های دیجیتال معتبر جهان رمز ارز ADA را ارائه می‌کنند. متأسفانه به دلیل تحریم‌ها این امکان برای کاربران ایرانی وجود ندارد. به همین دلیل برای خرید می‌توانید از صرافی‌های داخلی نظیر بیت ۲۴ یا اکسچینو استفاده کنید.

در پایان خاطر نشان میکنیم که این اطلاعات فقط برای اهداف آموزشی تهیه گردیده و نمیتواند به عنوان مشاوره سرمایه گذاری، توصیه شخصی، پیشنهاد و یا درخواست خرید یا فروش هر ابزار مالی تلقی شود. بنابراین پیش از سرمایه‌گذاری حتما تحقیقات خودتان را مفصلاً انجام دهید و از مشاوران معتبر کمک بگیرید. مطمئن شوید که قبل از سرمایه‌گذاری همه ریسک‌های موجود را درک کرده‌اید. اکسچینو سرمایه‌گذاری امن و سودآوری را برای شما آرزو می‌کند.

کد خبر 546552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.