میم کوین از شیبا تا دوج + معرفی بهترین ارزهای انفجاری، لیست سرمایه گذاری و قیمت شت کوین

میم کوین و توکن های میم(شت کوین ها) با الهام از جریان‌های فضای مجازی و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد شکل گرفته است. اینترنت میم (Internet Meme) اصطلاحی است که برای توصیف عقاید و موضوعاتی که به وسیله اینترنت گسترش پیدا می‌کند به‌کار برده می‌شود.

به گزارش ایمنا، فلسفه وجودی ارزهای دیجیتال شناسایی مشکلات یا چالش‌های عرصه فناوری‌های دیجیتال و سپس ارائه راه حل‌های اساسی برای حل این مشکلات است اما میم کوین‌ها معمولاً ارزش ذاتی یا کاربرد خاص ندارند.

میم کوین Meme Coin

معمولاً میم کوین‌ها ارزش ذاتی و کاربردی ندارند و همان‌طور که از نامشان مشخص است، این ارزهای دیجیتال اغلب از نظر تم با میم‌های اینترنتی از جمله "جوک‌ها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند"؛ در ارتباط هستند:

اولین میم کوینٰ دوج کوین (DOGE) است که بر اساس یک دوج میم با قدمت طولانی ساخته شده است و از تصویر یک سگ نژاد شیبا اینو گرفته شده است. این کوین بر روی بلاک چین خود اجرا می‌شود و به همین ترتیب با سایر Meme Coin هایی که مبتنی بر بلاک چین‌های موجود هستند متفاوت است. دو مورد از مشهورترین توکن های Meme، شیبا اینو با توکن شیب (Shib) که یک توکن با استاندارد ERC-۲۰ ساخته شده مبتنی بر اتریوم (Ethereum) و دیگری سیف مون (SafeMoon) است که با زنجیره هوشمند بایننس اجرا می‌شود.

میم کوین از شیبا تا دوج + معرفی بهترین ارزهای انفجاری، لیست سرمایه گذاری و قیمت شت کوین

فرق میم کوین و شت کوین

شت کوین نوعی ارز دیجیتال بی‌هویت است که از اساس هیچ هدف و پشتوانه مشخصی در طراحی آن وجود ندارد. این دسته از ارزهای دیجیتال نه تنها وایت پیپر (توضیح درباره کاربری و پیشرفت) ندارند، بلکه حتی در خصوص نقشه راه خود نیز هیچ توضیحی به فعالان بازار نمی‌دهند. در نتیجه فاقد هر گونه ارزش بنیادین هستند. دلیل رشد اکثر میم کوین و شت کوین‌ها این است که چند چهره مشهور و در واقع اینفلوئنسر بازار رمزارزها از آنها حمایت می‌کنند و رمزارز در کانون توجه فعالان و کاربران بازار رمزارزها قرار می‌گیرد. در نتیجه حجم نقدینگی بالایی صرف خرید می‌شود و رشد سنگینی را تجربه می‌کنند.

میم کوین از شیبا تا دوج + معرفی بهترین ارزهای انفجاری، لیست سرمایه گذاری و قیمت شت کوین

علت محبوبیت میم کوین‌ها

با وجود اینکه بیان یک دلیل خاص برای محبوبیت میم کوین‌ها در سال ۲۰۲۱ دشوار است، اما برخی اعتقاد دارند که در طول فراگیری بیماری کرونا، سرمایه گذاران خرد جهت در امان ماندن از تورم به بازار ارزهای دیجیتال روی آوردند و رشد این بازار را رقم زدند. از همین رو، میم کوین‌ها نیز در میان رشد چشمگیر بازار رمز ارزها، رونق گرفتند و جهش در ارزش بازار و همچنین تنوع تعداد را تجربه کردند.

در اواخر سال ۲۰۲۰ (سال ۱۳۹۹)، قیمت سهام گیم استاپ (GameStop) و ای ام سی (AMC Entertainment) به ترتیب با نمادهای GME و AMC توسط جامعه ردیت (Reddit) پامپ (دارای رشد ناگهانی) شدند و تنها در عرض چند ماه قیمت این سهام ۱۰۰ برابر افزایش یافت.

در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ (دی ماه سال ۱۳۹۹)، یک گروه در ردیت درباره افزایش قیمت دوج کوین مانند سهام گیم استاپ شروع به شوخی کردند. این روند با توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، همراه شد و افزایش قیمت رمز ارز دوج (DOGE) را رقم زد. دوج کوین با جهشی بالغ بر ۲,۰۰۰ درصد طی پنج روز به بالاترین قیمت تاریخی (ATH) یعنی ۰.۷۳ دلار رسید.

با اینکه ایلان ماسک در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ماه)، به طور علنی در تلویزیون درباره رمز ارز DOGE مزاح کرد، اما بسیاری از افراد علت سقوط قیمتی ارز دیجیتال DOGE را به این موضوع ارتباط می‌دهند. بسیاری از معامله‌گران پس از سقوط سهمگین دوج کوین به سایر میم کوین‌های موجود در بازار، مانند شیبا اینو یا به عبارتی «قاتل دوج کوین» روی آوردند. در همان روزها سرمایه‌گذاران خرد به امید یک شبه میلیونر شدن، دچار فومو (ترس و هیجان) شدند و با هدف به راه انداختن یک رالی صعودی برای یک میم کوین دیگر به دنبال سرمایه گذاری در میم کوین‌های جدید رفتند.

دلیل دیگری که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران خرد به میم کوین‌ها جذب شوند، قیمت بسیار پایین این رمز ارزها است؛ معمولاً میم کوین‌ها تنها چند سنت یا گاهاً حتی کمتر از یک سنت قیمت دارند. در واقع، قیمت پایین میم کوین‌ها به دلیل عرضه بسیار زیاد این ارزهای دیجیتال است. در حقیقت، احساس هولد میلیون‌ها واحد از یک میم کوین خاص با هولد کردن بخش کوچکی از ارز دیجیتال ETH یا رمز ارز BTC بسیار متفاوت است. معامله گران بازار کریپتوکارنسی می‌توانند تنها با خرج کردن چند دلار، هزاران و یا حتی میلیون‌ها واحد از توکن دوج کوین، شیبا اینو یا آکیتو اینو (AKITA) را دریافت کنند.

جدای از سودهای بالقوه میم کوین‌ها، قیمت و هیجانات حول این رمز ارزها ناشی از احساسات جامعه مربوطه آن است. همانطور که پیش‌تر گفته شد، میم کوین‌ها برگرفته از شوخی‌های محبوب اینترنتی هستند که برای سرگرمی و گاهاً تحت عنوان یک مزاح و شوخی داخلی برای یک جامعه رمز ارزی در نظر گرفته شده‌اند. خرید میم کوین، به نوعی نشان دهنده حمایت از جامعه آن رمز ارز است. پامپ قیمت سهام GME توسط گروه ردیت موجب شد تا معامله‌گران میم کوین با الهام از گروه ساتوشی استریت بتز (SatoshiStreetBets) در شبکه اجتماعی ردیت، (نبرد دیوید (David) علیه جالوت (Goliath) داستانی مربوط به کتاب مقدس) را برای نبرد علیه ارزهای دیجیتال شناخته شده و اصلی آغاز کنند. از همین رو، بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ مملو از میم کوین‌های جامعه محور شد.

میم کوین از شیبا تا دوج + معرفی بهترین ارزهای انفجاری، لیست سرمایه گذاری و قیمت شت کوین

محبوب ترین میم کوین‌ها

دوج کوین Doge

دوج کوین توسط دو توسعه‌دهنده به نام‌های جکسون پالمر و بیلی مارکوس اختراع شد. این کار به عنوان یک شوخی آغاز شد، اما از زمانی که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۹ از آن پشتیبانی کرد، به یک موضوع جدی تبدیل شده است. دوج در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و در اوج خود در ژانویه ۲۰۲۱ به سقف ۹ میلیارد دلار رسیده است. ایلان ماسک در حال حاضر در حال همکاری با توسعه‌دهندگان دوج برای بهبود سیستم عامل، بهینه‌سازی آن به عنوان وسیله پرداخت کالاها و خدمات و کاهش اثر کربن آن است.

شیبا اینو Shiba

شبکه شیبا اینو با توکن SHIB در آوریل ۲۰۲۱ به‌عنوان «آزمایشی در ساخت جامعه خودجوش غیرمتمرکز» راه‌اندازی شد و ارزش آن به سرعت، به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید. این توکن از توجهی که به Dogecoin شده بود بهره گرفت. شیبا SHIB در کل یک کادریلیون (یک عدد با ۱۵ صفر) عرضه شده است و به‌گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران امکان می‌دهد میلیاردها یا حتی تریلیون کوین داشته باشند. همچنان، تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که برای رسیدن به هدف جادویی خود یعنی یک دلار، باید ۱۲ میلیون درصد صعود کند. اکنون سوال این است که آیا شیبا اینو، قاتل DOGE است؟

در چین، هشتگ #Shib در بازار صعودی به موضوعی پرطرفدار در Weibo، (پلتفرم میکرو وبلاگ مانند توئیتر در چین) تبدیل شد. حدود ۵۵ میلیون نفر این بحث‌ها را خواندند و در طی یک روز ۳۴۶۵ بحث در مورد آن انجام دادند، با نظرات بسیاری که به طور مثال می‌پرسیدند: «از کجا آن را خریدید؟» همین موضوع هدف یک پروژه میم کوین است. تقاضا برای معامله (SHIB) حتی باعث تأخیر در ثبت حساب‌های جدید برای Binance و OKEx به‌دلیل هجوم کاربران شد.

اما این علاقه ناگهانی به خرید و فروش میم کوین‌ها از جای خاصی به‌وجود نیامده است. به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران که از رویدادهای GameStop (GME) در اوایل سال جاری ناامید شده‌اند، به بازار ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند و از تأثیر و پتانسیل رشد یک دارایی پس از تبدیل شدن به یک Meme آگاهی دارند. کارشناسان می‌گویند، این امر بر پویایی ارزهای دیجیتال دیگر نیز تأثیر می‌گذارد. با بالغ شدن بیت کوین در کنار بلوغ این حوزه، نقش آن به عنوان یک رهبر کمرنگ می‌شود و سرمایه‌گذارانی که ممکن است به همین دلیل در ابتدا به سمت آن جذب شده باشند، به‌دنبال گزینه‌های دیگری می‌گردند.

البته ایده‌آل‌گرایی صرفاً محرک این افزایش سرمایه‌گذاری نیست. با قیمت ده‌ها هزار دلاری بیت کوین، سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتالی به ارزش کسری از یک سنت جذابیت زیادی دارد، با این امیدواری که در نهایت ارزش آن نیز افزایش یابد. صرف نظر از انگیزه، بسیاری از افراد در این صنعت اعتقاد ندارند که این روند Memecoin یک روند مثبت است. سام بانکمن فرید، معامله‌گر میلیاردر رمزارز و مدیرعامل FTX، صرافی مشتقات رمزارز، معتقد است که سرمایه‌گذاری خودسرانه در میم کوین‌ها به امید افزایش ارزش آن‌ها برای این صنعت مفید نیست، هرچند او درک می‌کند چرا مردم به این صنعت گرایش دارند.

میم کوین از شیبا تا دوج + معرفی بهترین ارزهای انفجاری، لیست سرمایه گذاری و قیمت شت کوین

سیف مون SafeMoon

سیف مون به‌دنبال بهبود مدل توکنومیک دوج کوین است. برخلاف بیت کوین، که ۲۱ میلیون کوین محدود عرضه کرده است، به‌طور بالقوه، یک عرضه بی‌حد و حصر برای دوج کوین وجود دارد که به آن مدل توکنومیک تورمی می‌گویند؛ برای رفع این مشکل، SafeMoon از یک مدل توکنومیک زد تورمی استفاده می‌کند. این بدان معناست که هر بار که معامله Safemoon انجام می‌شود، ۵٪ از آن سوزانده می‌شود و ۵٪ دیگر بین دارندگان توکن باقیمانده توزیع می‌شود. بنابراین، میزان کل توکن به گونه‌ای طراحی شده است که به طور مداوم کاهش می‌یابد، سودهای «ایمن» می‌دهد و احتمال حباب را به‌شدت پایین می‌آورد. در بهار ۲۰۲۱، توکن آن بیش از ۱۵۰۰٪ افزایش یافت و فقط ۷۳٪ سقوط کرد. سرمایه بازار آن در ژوئن ۲۰۲۱، ۲ میلیارد دلار بود.

ساموید کوین SAMO

ساموید کوین یک میم کوین با مضمون سگ بود که روی بلاک چین سولانا (Solana) راه اندازی شده است. ۱۳ درصد از عرضه رمز ارز SAMO در زمان راه‌اندازی این پروژه به اعضای جامعه آن داده شد. با استناد بر وب سایت رسمی ساموید کوین، رودمپ (نقشه راه) رمز ارز SAMO شامل رویدادهایی از جمله توکن سوزی، ایردراپ (Airdrop)، راه اندازی صرافی غیرمتمرکز (DEX) و ایجاد کلکسیون NFT است. ارز دیجیتال SAMO اخیراً پیرو افزایش ناگهانی قیمت، محبوبیت پیدا کرده است. رمز ارز SAMO در عرض یک ماه، بیش از ۴,۳۰۰ درصد رشد کرد. قیمت این ارز دیجیتال در ماه اکتبر ۲۰۲۱ و تنها در حدود ۳۰ روز، از ۰.۰۰۵ دلار به بیش از ۰.۲۲ دلار رسید.

میم کوین کیشو اینو KISHU

کیشو اینو (KISHU)، یکی دیگر از میم کوین‌های با مضمون سگ است که از زمان راه اندازی در ماه آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ماه ۱۴۰۰)، رشد چشمگیری داشته است.

رمز ارز KISHU شامل جوایزی برای کاربران فعال این میم کوین، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و یک DEX به نام کیشو سواپ (Kishu Swap) است. محبوبیت کیشو اینو هر روزه در حال افزایش است تا جایی که این رمز ارز موفق شد تنها ظرف یک ماه پس از راه اندازی، بیش از صد هزار هولدر (سرمایه گذار طولانی مدت) پیدا کند و مارکت کپ ۲ میلیارد دلاری برای خود به ثبت برساند.

میم کوین از شیبا تا دوج + معرفی بهترین ارزهای انفجاری، لیست سرمایه گذاری و قیمت شت کوین

خطرات سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها

ناظران تایلندی در ژوئن ۲۰۲۱ دستور حذف میم کوین‌ها، NFT ها و توکن‌های طرفداری (Fan Token) را به صرافی‌های این کشور ابلاغ کردند.

از دیگر خطراتی که سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها ممکن است داشته باشد این است که توسعه‌دهندگان آن‌ها پروژه بعد از ترغیب مردم به خرید، آن را به حال خود رها و با سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران آن پروژه فرار می‌کنند. این نوع کلاه‌برداری راگ پول (Rug Pull) یا تخلیه نقدینگی نام دارد. یکی از راه‌های کاهش خطر کلاهبرداری Rug Pull، خرید کوین‌ها و توکن‌هایی است که بررسی و ممیزی روی آن‌ها صورت گرفته یا تا حدودی نظارت شخص ثالثی روی آن‌ها وجود دارد.

کد خبر 546487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.