کم‌رنگ شدن نقش برنامه‌ریزان شهری چه آفتی دارد؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: برنامه‌ریزان شهر، خود بخشی از نظام مدیریت و برنامه‌ریزی هستند که ضرورت دارد در تمام فرآیندها و روندها حضور داشته باشند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه‌ریزی شهری تخصصی همه جانبه‌گرا است که تمامی ابعاد شهر و مسائل آن را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهد و برنامه‌ریز شهر به عنوان متخصص نقش تسهیل‌گر را در روندها و فرآیندهای شهری دارد.

وی افزود: نیاز است برنامه‌ریز شهر هرچند اندک اما در تمامی حوزه‌های شهری سر رشته داشته باشد و بتواند مسائل را به صورت یک مجموعه کامل ببیند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که امروزه کیفیت زندگی در شهرها را تحت تأثیر قرار داده است، نگاه تک بعدی به مسائل شهر و به تبع آن عملکرد جانبه‌گرایانه است، به علاوه نقش برنامه‌ریزی در مدیریت، تهیه و اجرای طرح‌های شهری بسیار کمرنگ بوده و جایگاه برنامه‌ریز مشخص نیست.

مؤمنی تاکید کرد: تغییر نقش برنامه‌ریز موجب می‌شود درک درستی از مسائل شهری به وجود آید تا برنامه‌ریز شهر بتواند روندهای موجود را تسریع، تسهیل و متوقف کند و بازنگری خوبی بر طرح‌ها و برنامه‌های شهری داشته باشد.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریز شهر بیرون از طرح‌ها و برنامه‌ها حضور ندارد و جدای از روندها و مناسبات شهری نیست بلکه بخشی از شهر است و در درون فرآیندها، روندها و مناسبات شهری قرار دارد در حالی که چنین سازوکاری در شهرهای ما نیست و نقش برنامه‌ریزان بسیار کمرنگ است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه تغییر در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری دشوار است، گفت: نظام مدیریتی کشور نظام بالا به پایین دارد و نیاز است به منظور اصلاح، آگاهی‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده و بسترهای متناسب و زیرساخت‌های موردنیاز فراهم شود تا جایگاه برنامه‌ریزی و برنامه‌ریز به خوبی درک و ضرورت آن برای همه تفهیم شود.

مؤمنی افزود: برنامه‌ریزان شهر خود بخشی از نظام مدیریت و برنامه‌ریزی هستند که ضرورت دارد در تمامی فرآیندها و روندها حضور داشته باشند.

کد خبر 546427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.