بورس امروز دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۷۸ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار و ۲۴۱ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۲۲ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۰۸ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۲۹۷۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۷۸ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار و ۲۴۱ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۲۲ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۰.۰۸ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۶۵ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۵۹۵ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۶۵% کاهش یافت.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۹ هزار ۶۱۳ و ۱.۲۳۹ هزار ۴۸۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب سه میلیارد و ۳۸۲ و دو میلیارد ۶۹۶ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

الگوی تکنیکالی شاخص کل وضعیت مناسبی را ندارد و پشت دو مقاومت قرار گرفته و ارزش معاملات هم به شدت کاهش یافته است.

سود سهام بیش از ۲۳۰ شرکت از طریق سجام واریز شد

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اظهار کرد: سود سهام بیش از ۲۳۰ شرکت بورسی و فرابورسی از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به حساب سهامداران واریز شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا روز دهم دی ماه جاری، سود سهام ۲۳۶ شرکت به حساب ۳۸ میلیون و ۴۹۸ هزار سهامدار از طریق سامانه سجام واریز شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۳ شرکت سود سهام خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند، اظهار کرد: بیش از ۴۰ شرکت نیز در مراحل تکمیل مدارک و فرایندهای اجرایی پرداخت توزیع سود خود از طریق شرکت سپرده گذاری هستند که با تحقق این امر، امسال شاهد رشد ۲ برابری توزیع سود از طریق سامانه سجام خواهیم بود.

باغستانی تصریح کرد: هم اکنون ٢٠ شرکت در صف تکمیل مدارک خود برای توزیع سود از طریق سامانه سجام هستند و حدود ۲۰ شرکت نیز از طریق سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) آمادگی خود را برای پرداخت سود از طریق این سامانه اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های فنی و بانکی برای پرداخت سود تمامی شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شده است، گفت: امیدواریم با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی، از سال آینده شاهد توزیع سود سهام تمام شرکت‌ها از طریق سامانه سجام باشیم.

ضرورت جمع‌آوری نظرات فعالان بورسی از طریق کانون‌ها

دبیر کل کانون کارگزاران در مورد «پیش‌نویس قانون بازار سرمایه»، اظهار کرد: این پیش‌نویس فعلاً توسط کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر شده و قاعدتاً تا رسیدن به یک قانون مسیر نسبتاً قابل توجهی را در پیش دارد. اکنون نیاز است مسئولان مربوطه یک فرصت کافی را در اختیار نهادهای مالی و سرمایه گذاری به منظور بررسی بیشتر بندهای این پیش‌نویس قرار دهند تا آنها نیز بتوانند نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود بخشیدن به پیش‌نویس قانون بازار بیان کنند.

افزایش «تیک قیمتی» چه تأثیری بر بورس دارد؟

فدایی سرپرست فرابورس:‏افزایش تیک قیمتی باعث خلاصه‌تر شدن دفتر سفارشات (order book)، مشاهده با کیفیت عمق معاملات و کاهش سفارشات مخل بازار خواهد شد، امیدواریم این اقدامات باعث بهبود کیفیت اطلاعات ارائه شده در سیستم معاملات گردد.

اخبار شرکت‌ها

وساپا: شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۵۲۹ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱۹% افزایش داشته است.«وساپا» با سرمایه ثبت شده ۱۰,۶۷۵,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۵,۶۴۹,۶۴۶ میلیون ریال سود محقق کرده است.

شرنگی: شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ معادل ۱۴۱,۰۱۱ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه ماه قبل ۱۹۹% افزایش داشته است.«شرنگی» با سرمایه ثبت شده ۱۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۴ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۳۱۶,۴۸۸ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۸۰% رشد داشته است.

صبا: شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ از معاملات واگذاری سهام ۷۷,۵۳۸ میلیون ریال سود کسب نموده است صبا با سرمایه ثبت شده ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۷ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ از محل سود سهام محقق شده ۲,۵۶۳,۷۸۰ میلیون ریال درآمد داشته است شرکت در انتهای آذر ماه چندین شرکت با بهای تمام شده ۱۰۶,۱۲۴,۸۱۳ میلیون ریال در پرتفوی بورسی خود داشته که با رشد ۲۲۴ درصد به مبلغ ۳۴۴,۱۷۲,۹۲۶ میلیون ریال رسیده است.

کرمان: تعلیق نماد معاملاتی ناشر به استناد ماده ۱۹ مکرر ۱/ ۱۲ مکرر چهار دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات به استناد به اطلاع می‌رساند، با توجه به عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان طی نامه شماره مورخ از ناشر درخواست شد علت تأخیر در انتشار اطلاعات با اهمیت را تشریح نماید (پیوست ۱). لذا به منظور بررسی علت عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ تعلیق می‌گردد. به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ تعلیق می‌گردد.

وآیند: آخرین وضعیت افزایش سرمایه بانک آینده: به استحضار می‌رساند؛ درخواست تعیین ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها، در ۲۳ فقره به کانون محترم کارشناسان رسمی دادگستری ارسال گردید که کانون مزبور، هیأت‌های کارشناسی هر فقره را کتباً تعیین و تشریفات ارزیابی در دست اقدام است. بدیهی است؛ مطابق مقررات، برنامه این بانک برای افزایش سرمایه، با رعایت کلیه قوانین و مقررات و جهت اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار و هم‌چنین پوشش ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌باشد.

قیمت کالاها در بازار آتی در چین

قیمت سنگ آهن و زغال سنگ در نتیجه کاهش سطح فعالیت و سطح تقاضا در بازار نقدی و آتی چین کاهش پیدا کرد. کاهش قیمت سوخت و خوراک، کاهش قیمت محصولات فولادی را نیز به همراه داشت. قیمت استایرن با افزایش قیمت نفت افزایش پیدا کرد اما تعداد زیادی از محصولات پتروشیمی، افت قیمت را ثبت کردند. در بازار فلزات فضای باثباتی حاکم بود.

گزارش رویترز در روز یکشنبه نشان داد که اوپک پلاس انتظار دارد تأثیر نوع ویروس کرونای Omicron بر بازار نفت خفیف و موقت باشد و درها را برای افزایش بیشتر تولید باز نگه دارد. رویترز بر اساس نامه‌ای گفته، سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز دوشنبه ساعت ۱۳:۰۰ برای بحث در مورد انتصاب دبیرکل جدید به عنوان جانشین محمد بارکیندو از نیجریه تشکیل جلسه خواهند داد. به دنبال آن نشست ا اوپک پلاس، در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود تا در مورد ادامه افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در روز در ماه فوریه بحث کنند. همچنین JTC روز دوشنبه در ساعت ۱۰:۰۰ برای بحث در مورد اصول بازار تشکیل جلسه خواهد داد.

در سناریوی پایه این گزارش، ذخایر نفت تجاری OECD در سال ۲۰۲۲ کمتر از میانگین ۲۰۱۵-۲۰۱۹ در سه فصل اول باقی خواهد ماند و در سه ماهه چهارم ۲۴ میلیون بشکه بالاتر از میانگین خواهد بود. این سناریو فرض می‌کند که ۴۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت در نیمه اول سال آزاد می‌شود و ۱۳.۳ میلیون بشکه در سه ماهه سوم سال به ذخایر استراتژیک ایالات متحده بازگردانده می‌شود، این گزارش پیش بینی‌ها را برای رشد تقاضای نفت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بدون تغییر به ترتیب ۵.۷ میلیون بشکه و ۴.۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

آهن اسفنجی در بورس کالا بالاتر از نرخ‌های صادراتی معامله شد!

در عرضه‌های امروز بورس کالا، آهن اسفنجی با قیمت میانگین موزون ۹,۰۳۹ تومان به ازای هر کیلو معامله شد که این قیمت به مراتب بالاتر از قیمت‌های آهن اسفنجی صادراتی ایران است. بورس کالا اصرار دارد حداکثر قیمت شمش فولادی در معاملات تالار صنعتی بورس کالا، ۹۵ درصد قیمت‌های صادراتی باشد، اما حالا چند ماهی است که در معاملات بورس کالا، آهن اسفنجی که ماده اولیه فولادسازان است، بالاتر از نرخ‌های صادراتی قیمت می‌خورد!

بنا بر قیمت‌های اعلامی متال اکسپرت، آخرین قیمت بریکت صادراتی ایران ۳۷۶ دلار به ازای هر تن بوده است. بنا به برآوردهای کارشناسی، این قیمت بریکت، معادل قیمت ۳۶۱ دلاری برای آهن اسفنجی صادراتی کشور است. آخرین نرخ دلار نیمایی که مبنای معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا است، ۲۴,۴۷۹ تومان است. بر این اساس، آخرین نرخ صادراتی آهن اسفنجی ایران ۸,۸۳۷ تومان به ازای هر کیلو بوده است.

محاسبات چیلان نشان می‌دهد که امروز ۱۲ دی‌ماه، آهن اسفنجی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۹,۰۳۹ تومان به ازای هر کیلو معامله شده که این قیمت ۲.۳ درصد بالاتر از قیمت‌های صادراتی ایران است. اگر بورس کالا می‌خواست به قواعد خود پایبند باشد، حداکثر قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا باید ۹۵ درصد نرخ صادراتی یعنی ۸,۳۹۵ تومان به ازای هر کیلو می‌بود. اگر این قیمت حداکثری را ملاک بگیریم، آهن اسفنجی در بورس کالا امروز ۷.۷ درصد بالاتر از سقف تعیین‌شده توسط خود بورس کالا معامله شده است!

به نظر می‌رسد بورس کالا باید در رابطه با این شیوه عجیب قیمت‌گذاری و معاملات شفاف‌سازی کند و توضیح دهد که چگونه آهن اسفنجی به مراتب بالاتر از نرخ‌های صادراتی معامله می‌شود، در حالی که محصول ساخته‌شده از آهن اسفنجی، یعنی شمش، باید حداکثر ۹۵ درصد قیمت‌های صادراتی در بورس کالا معامله شود. ضریب کنسانتره در معاملات بورس کالا مشخص شد: امروز در معاملات بورس کالا، کنسانتره سنگ آهن با قیمت میانگین موزون ۲,۶۱۹ تومان به ازای هر کیلو معامله شد. قیمت کدال شمش فولاد خوزستان در دوره سه ماهه پاییز امسال ۱۴۹۹۹ تومان به ازای هر کیلو بوده است. بدین ترتیب، کنسانتره در بورس کالا ۱۷ درصد قیمت کدال شمش فولاد خوزستان معامله شده است.

کد خبر 546268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.