بکارگیری امکانات شهری در خدمت توسعه شهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه سهم استان ها از امکانات و درآمدهای استانی ناچیز است گفت: برای توسعه شهری لازم است امکانات هر شهر برای همان منطقه هزینه شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، علیرضا قاری‌قرآن در خصوص مسائل و مشکلات توسعه‌ای شهرهای استان اظهار کرد: یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهری، مفهوم توسعه پایدار شهری است که توسعه‌ای مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیری‌های عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی محسوب می‌شود.

وی افزود: پایداری شهری که با معیارهایی نظیر عدالت اجتماعی، مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی، افزایش کارآمدی نهادهای اجتماعی، ارتقا فرهنگ شهروندی و کارآمدی سیاست‌ها و برنامه‌های سیاست‌گذاری در حوزه کلان شهری و بهینه سازی مناسبات مدنی قوام می‌یابد، آرمانی برای کیفیت پویایی زندگی شهری و سبک جدید زیستن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه شناخت منابع شهری و بکارگیری آن در زمینه توسعه و آبادانی شهر موضوعی بسیار مهم است گفت: توسعه شهری فرایندی جامع و کلی است که همه ابعاد شهری را در بر می‌گیرد و این بدان معنا است که توسعه باید همه جانبه و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود شهری و توانمندی‌های تخصصی صورت پذیرد.

قاری قرآن اضافه کرد: امروزه مدیریت شهری به مدیریتی پرریسک تبدیل شده است و محدودیت در منابع شهری، این حوزه را با چالش مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: در راستای رشد و توسعه متوازن و همه جانبه شهرها، نیل به آینده مطلوب، بهبود کیفیت زندگی شهری و ارتقا وضعیت، لازم است امکانات و درآمدهای شهری در اختیار توسعه همان شهر قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: شهرها به عنوان سیستم‌های باز به ناچار در جهت تداوم و بقا، نیازمند گسترش ارتباطات با سطوح منطقه‌ای، ملی و جهانی هستند لذا در جهت حفظ شرایط پایداری شهر در طول زمان از نظر اقتصادی شهرها نیاز دارند که در تدوین راهکارهای توسعه خود و زیرساخت‌های اقتصادی خود به گونه‌ای عمل نمایند که بتوانند بیشینه استفاده را از موقعیت‌ها و پتانسیل‌های خود در ابعاد مختلف و در جهت حفظ و تداوم کیفیت بیشتر زندگی ساکنانشان ببرند.

قاری قرآن ادامه داد: منظور از پتانسیل‌های زیرساختی، تأسیسات و تجهیزاتی است که شهر را با بقیه نقاط جهان در ارتباط قرار می‌دهد، مانند سیستم‌های حمل و نقل (ریلی، هوایی، جاده‌ای، دریایی) و ارتباطات این زیرساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه سالانه حجم زیادی از اعتبارات صرف احداث یا تکمیل طرح‌های عمرانی می‌شود اذعان داشت: مهم‌ترین شاخص موفقیت در پروژه‌های عمرانی علاوه بر دستیابی به اهداف مورد نظر و مقرون به صرفه بودن، اتمام آن در زمان پیش‌بینی شده است لیکن همواره عدم تأمین منابع مالی یکی از دلایل اصلی افزایش مدت اجرای پروژه‌ها بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان راه حل مشکلات اعتباری پروژه‌ها را تهاتر با منابع غیرنقدی و پتانسیل‌های موجود در ادارات دانست و گفت: لازم است این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شود تا این اقدام به لحاظ قانونی در جهت تسریع و تکمیل پروژه‌ها صورت پذیرد.

قاری قرآن با اشاره به اینکه این اقدام موجب سرعت بخشی به اجرای پروژه‌ها می‌شود اظهار کرد: به عنوان مثال ادارات راه و شهرسازی در سطح شهرها املاکی را در اختیار دارد که می‌تواند آن را برای توسعه همان شهر هزینه کنند اما در حال حاضر بنا بر دلایل مختلف و قوانین موجود امکان این کار وجود ندارد.

کد خبر 546237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.