مزیت رونق کسب و کارهای محلی برای شهرداری‌‎ها چیست؟

شهر همانند یک موجود زنده با سلسله مراتب پیچیده است، در این راستا فعالیت‌های شهری بر همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تاثیر می گذارد. بی شک اقتصاد شهری و به تبع آن مدیریت شهری، نقش بسزایی در تحقق یا تحقق نیافتن هر برنامه‌ای در سطح ملی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد روزافزون جمعیت شهرها، مسائل و مشکلات بسیاری ازجمله آلودگی هوا، بیکاری، توسعه ناموزون و … را برای شهرها به وجود آورده است؛ در این راستا با توجه به مشکلاتی که امروزه شهرها با آن رو به رو هستند، اساس راهکار مدیریتی برای انجام پروژه‌های عمرانی را می‌توان این طور بیان کرد که هر پروژه شهری که در سطح شهر اجرا می‌شود باید پیوست اشتغالزایی، محیط زیستی و فرهنگی داشته باشد.

البته در سال‌های اخیر ورود مدیریت شهری به فضای کسب و کار و درآمدزایی اهمیت بیشتری یافته تا جایی که یکی از رویه‌های نوین در مدیریت شهری، نقش آفرینی شهرداری‌ها در توسعه اقتصادی جامعه است چرا که با تحقق آن علاوه بر تأمین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها، شاهد بهبود معیشت مردم و اقتصاد شهروندی خواهیم بود.

مزیت رونق کسب و کار برای مدیریت شهرها

مهدی مسعودی آشتیانی، یک کارشناس اقتصاد شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ارائه خدمات رفاهی به شهروندان و بهبود زندگی آنان از جمله وظایفی است که برای مدیریت شهری تعریف شده و می‌توان گفت یکی از مؤثرترین موارد در بهبود کیفیت زندگی مردم و ایجاد انگیزه در زندگی شهری توسعه کسب و کارها است.

وی ادامه می‌دهد: مدیریت شهری می‌تواند با ایجاد و ارائه مجموعه‌ای از امکانات به رونق فضای کسب و کار در شهر کمک کند. برای نمونه می‌توان فضایی را برای برپایی بازارچه‌های سنتی در نظر گرفت تا مردم شهرهای کوچک بتوانند در این بازارچه‌های کالاهای سنتی، صنایع دستی و آثار هنری خود را ارائه دهند.

این کارشناس شهری خاطرنشان می‌کند: حال جای این پرسش مطرح می‌شود که مزیت این کار برای مدیریت شهری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با بهبود فضای کسب و کار و شرایط اقتصادی خانواده‌ها، شهروندان با دغدغه کمتری عوارض شهرداری را پرداخت خواهند کرد و در نتیجه با افزایش درآمدها شهرداری هم خدمات با کیفیت تری را در شهر ارائه خواهد داد، در واقع یک سیکل ارتباطی ایجاد خواهد شد که شهروندان و شهرداری‌ها به شکل توأمان از آن منتفع خواهند شد.

مسعودی آشتیانی اظهار می‌کند: از نظر قانونی شهرداری این اختیار را دارد که برای کسب درآمد سرمایه‌گذاری کند، بنابراین شهرداری می‌تواند مستقلاً متولی یک کسب و کار در شهر باشد. بر اساس فضای ذهنی برخی مدیران شهری و تعاریف سنتی در شهرداری‌ها، تنها آن بخش از خدمات شهری که در منظر بیرونی شهر و در مقابل دید مردم قرار دارد مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که شهرداری‌ها با تغییر رویکرد در سیاست‌گذاری‌های خود می‌توانند تحولاتی اساسی در فضای جامعه شهری ایجاد کنند.

این کارشناس شهری تاکید می‌کند: با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی در کشور شهرداری‌ها راهی جز این ندارند که وارد عرصه درآمدزایی شوند و در این راستا ارزش‌گذاری بر روی کسب و کارهای خرد یکی از راه‌های کسب درآمد برای شهرداری‌ها است.

وی تصریح می‌کند: آنچه که در حوزه کسب و کار و درآمدزایی نباید به فراموشی سپرده شود، مکان‌سنجی و توجه به مشخصه‌های فرهنگی، جغرافیایی و.. هر شهر برای درآمدزایی و کسب کار در آن است، برای نمونه در شهری چون محلات شهرداری‌ها می‌توانند با از استفاده از ظرفیت‌های شاخص این شهر در حوزه گل و گیاه علاوه بر درآمدزایی به رونق بیشتر بازار گل در این شهر نیز بپردازند.

آشتیانی خاطرنشان می‌کند: توجه به استارت‌آپ‌ها یکی از موضوعاتی است که آن چنان که باید در اقتصاد شهری مورد توجه قرار نگرفته است. برای نمونه شهرداری‌ها می‌توانستند سرمایه گذاران خوبی برای اجرای طرح‌های تاکسی اینترنتی موجود باشند، چرا که مجموعه تاکسیرانی در اختیار شهرداری‌ها است و در این زمینه مدیریت شهری می‌توانست با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و استارت‌آپ ها علاوه بر بهبود خدمات رفاهی در شهر به درآمدزایی بپردازد.

پروژه‌های شهری، اشتغال‌زایی می‌کند

علیرضا کریمی، شهردار اراک نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری شرح وظایف کلانی دارد، تمام پروژه‌های شهری به نوعی یک کارآفرینی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود چرا که در هر کار عمرانی تعداد زیادی از کارشناسان متخصص در زمینه‌های مختلف عمرانی، ماشین آلات و.. مشغول به کار خواهند بود، گذشته از آن در طرح‌های مختلف شهری از جمله طرح‌هایی که در حوزه‌های پسماند و فضای سبز اجرا می‌شود نیز از پتانسیل نیروهای بومی شهر استفاده می‌شود.

وی افزود: همچنین با بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف شهری از جمله پروژه دره گردو اراک، فضاهای گردشگری در شهر گسترش یافته و افراد توانمند می‌توانند با استفاده از ظرفیت این فضاها به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در حوزه‌های مختلف توریستی بپردازند.

فضای کسب و کار در محلات شهر را رونق می‌دهیم

سید وحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به طور کلی اشتغال و کارآفرینی از وظایف مدیریت شهری نیست، اما مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک در راستای بهبود فضای کسب و کار در شهر از طرح و ایده‌های خلاق حمایت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین مدیریت شهری می‌تواند در قالب ارائه خدمات به محله‌ها بسترهایی را برای رونق در فضای کسب و کار شهری فراهم سازد، زمانی که محله محوری اساس توسعه شهر را شکل دهد، بهبود فضای کسب و کار نیز از نتایج آن خواهد بود، چرا که تشکیل بازارچه‌های محلی اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: شهر اراک به ۵۵ محله تقسیم می‌شود که هر یک از این محله‌ها باید از امکانات رفاهی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی برخوردار باشد. قطعاً ششمین دوره از شورای اسلامی شهر اراک در طی چهار سال فعالیت خود نمی‌تواند تمام این امکانات را فراهم آورد چرا که در این شرایط سخت اقتصادی باید انبوهی از طرح‌ها و برنامه‌های شهری را با بودجه اندکی به ثمر رساند، اما با الگو قرار دادن شهرهایی چون تهران، اصفهان و مشهد که الگوهای موفقی در محله محوری محسوب می‌شود قصد داریم در جهت استغنا محلات حرکت کرده و از رفت و آمدهای مردم به هسته مرکزی شهر بکاهیم و همان طور که اشاره شد فضای کسب و کار شهری نیز از این رویکرد متأثر شده و رونق خواهد یافت.

کد خبر 546143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.