نقش مشارکت مردم در چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۱ اصفهان چیست؟

مشارکت به عنوان اساسی‌ترین عنصر برای دست‌یابی به اهداف توسعه به ویژه توسعه اقتصاد شهری از اهمیت خاصی برخوردار است؛ هر چه مردم  مشارکت بیشتری در امور خود داشته باشند، امکان دستیابی به موفقیت بیشتر نیز فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «بودجه» آئینه تمام نمای اقدامات شهرداری‌ها است و هر آنچه در یک سال برای شهر و شهروندان رقم می‌خورد در لایحه بودجه قید شده و اولویت‌ها، درآمدها و هزینه‌های شهرداری با ارزیابی و تصویب شورای شهر مشخص می‌شود.

در این میان حرکت به سوی بودجه‌ریزی مشارکتی حائز اهمیت بوده و امروزه بسیاری از شهرهای جهان به سمت تدوین قوانین شهری از پایین به بالا هستند تا بتوانند بیشترین نیاز مردم را در لایحه بودجه بگنجانند؛ بدین سبب هر چه مشارکت مردم در تدوین بودجه بیشتر باشد توسعه و رشد اقتصادی شهر نیز بیشتر خواهد بود.

ارتقای کیفی ۲۲۰ محله اصفهان اساس چشم‌انداز آینده شهر

«محسن رنجبر» معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص چشم‌انداز ۱۴۰۱ و تأمین منابع مالی شهرداری، اظهار می‌کند: شهر موجود زنده‌ای است که مردم آن را می‌سازند، البته اقتصاد شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در صورت پویایی شرایط اقتصادی شهرداری به خوبی توان اداره شهر را دارد و می‌تواند خدمت بهتری به مردم ارائه کند.

وی با بیان اینکه «اصفهانِ من، شهر زندگی» شعار دوره جدید مدیریت شهری است، تصریح می‌کند: شهر خوب برای زندگی در ابعاد مختلف قابل تعریف است که یکی از شاخص‌های شهر خوب زندگی، جریان اقتصاد مشارکتی است تا مردم بتوانند با خیال راحت در معیشت و نگهداری امور شهر و اداره کالبد و زیربنای زندگی خوب همچنین ایجاد بستر مناسب در کسب و کارشان، نقش داشته باشند.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: مدیریت شهری در این دوره به دنبال استفاده مشارکتی در کلیه زمینه‌ها و تلاش برای گسترش اقتصاد شهر است تا مردم بتوانند از این پتانسیل در جای جای شهر استفاده کنند، البته تعامل مدیریت شهری در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد.

وی با بیان اینکه مدیران شهری به عنوان خادمان مردم، در سایه همدلی و همگرایی برای پیشرفت و تعالی شهر می‌کوشند تا شهروندان زندگی با شرایط بهتری را در شهر تجربه کنند، می‌افزاید: بودجه شهرداری و مناطق در سال جاری بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان است که این بودجه با مشارکت مردم محقق و در بخش هزینه‌های جاری و نگهداری شهر و هزینه توسعه و عمران شهر هزینه می‌شود.

رنجبر با اشاره به تحقق بودجه درآمدی و هزینه‌ای، اظهار می‌کند: تکمیل خط یک و راه‌اندازی خط دو متروی اصفهان در زیر زمین و در ابعاد مختلف از جمله حمل و نقل و ترافیک، عمران شهری، فضای سبز و گسترش خدمات سازمان‌ها بر روی زمین با جدیت در حال انجام است تا زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل شهری شهروندان فراهم شود.

وی با بیان اینکه شهرداری محافظ ثروت شهر و باید برای افزایش آن تلاش کند، می‌گوید: ما امانت‌دار مردم در ثروتی هستیم که در شهر ایجاد شده و شهرداری باید برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر از این ثروت استفاده کند، البته می‌توان با مشارکت مردم به این ثروت افزود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: می‌توان در مناطق پانزده‌گانه و ۲۲۰ محله شهر، مشارکت مردم را در ابعاد مختلف داشته باشیم زیرا مردم هر محله اشرافیت بیشتری به محیط محل سکونت خود دارند، همچنین به دنبال تدوین ارتقای کیفی هر محله بر اساس چشم‌انداز آینده شهر هستیم.

وی با بیان اینکه گروه‌های محلی باید تشکیل شود تا پتانسیل محلات را در ابعاد مختلف از جمله ابعاد زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شناسایی کند، تاکید می‌کند: بودجه شهرداری در سال‌جاری هفت هزار میلیارد و بودجه سازمان‌ها سه هزار میلیارد تومان است که در سال آینده این میزان افزایش خواهد یافت؛ اگر شهرداری به عنوان محرک اقتصادی در محلات عمل کند، می‌تواند با مشارکت مردم، اقتصاد شهر را پویاتر کند.

رنجبر با تاکید بر اینکه مردم در محلات خود می‌توانند زمین‌های خالی از سکنه و ساختمان‌های قدیمی واقع در بافت فرسوده را احیا کنند، زیرا بروز شدن کالبد محلات، زمینه ظهور و بروز کیفیت بیشتر زندگی را فراهم می‌کند؛ اگر شهرداری با مشارکت مردم نقشه راهی در این مسیر ایجاد کند، تنها نیاز به بازسازی یا نوسازی وجود دارد که با شناسایی ظرفیت‌ها توسط شهرداری، مردم می‌توانند با بازسازی یا نوسازی در رشد و پویایی اقتصاد محله مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه با مشارکت مردم، اشتغال نیز ایجاد می‌شود و این چرخه به افزایش رشد اقتصادی کمک می‌کند، افزود: شهرداری نقش تسهیلگری دارد تا چنانچه مالکی توان سرمایه‌گذاری در بازسازی ملک خود ندارد، از منابع دیگر استفاده کند و این منافع هم شامل رونق ملک مالک و هم شامل کالبد شهر شود.

توسعه پایدار با مشارکت مردم در اداره شهر

حمیدرضا نیلی، کارشناس شهرسازی و معماری در این باره اظهار می‌کند: شهرسازی مشارکتی یکی از موضوعات روز جهانی است به طوری که در دنیا به این نتیجه رسیدند اگر در تمامی طول فرایند اقدامات توسعه شهر، مردم مداخله و مشارکت نداشته باشند، در انتها و اجرای طرح همراهی مردم با مدیریت شهر نیز وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند اگر در شهر تصمیم‌سازی می‌کنند، در تمام مراحل تصمیم‌گیری نیز باید حضور داشته باشند، تصریح می‌کند: در سطح جهان، مدیریت شهر زمانی موفق می‌شود که مردم در تمام فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند، البته برای جلب مشارکت نیز باید از ابتدا مردم را در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مشارکت داد.

این کارشناس شهرسازی و معماری ادامه می‌دهد: تکنیک‌های فراوانی برای تصمیم‌سازی مردم وجود دارد که می‌توان از این تجارب استفاده کرد تا همزمان با تهیه برنامه پهنه شهر تا انتهای طرح‌ریزی بافت‌های شهری، خود مردم بهره‌بردار و ساکن در پهنه، پا به پای تیم‌های مشاور، متخصصان و مدیران شهری ایفای نقش کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر مدیریت شهری بتواند از این تکنیک‌ها استفاده کند و تمامی فرآیند را به گونه‌ای پیش ببرد که مردم از ابتدا تا انتهای تصمیم‌گیری پهنه، بافت، محله و شهر خود حضور مؤثر و جدی داشته باشند، هم‌افزایی ایجاد شده و در این مشارکت شهرداری و شورای شهر از تمامی سرمایه اجتماعی بهره خواهد برد.

نیلی تصریح می‌کند: در این راستا کیفیت بافت شهری روزبه‌روز به سوی بهبودی پیش می‌رود و برای نگهداشت شهر نیز مردم دلسوزانه‌تر عمل می‌کنند، زیرا زمانی که هر شخصی خود در برنامه نویسی و اقدامات اجرایی برای توسعه کیفیت بافت پیرامون خود، نقشی داشته، دلسوزانه‌تر برای حفظ و نگهداری آن عمل و هزینه نگهداشت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه انجام تمام این مراحل، پایداری را به دنبال دارد، خاطرنشان می‌کند: مردم نیز در حوزه‌های مختلف نشان دادند که در اقدامات مشارکتی همچون بحران‌ها به صحنه می‌آیند و نقش ایفا می‌کنند، همچنین در مسائل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی نیز نمونه‌های بسیاری وجود دارد به طور مثال در جشن‌های عظیم نیمه شعبان یا سیاه‌پوش کردن شهر در ایام ماه محرم، اقدامات لازم توسط مردم و به صورت خودجوش انجام می‌شود.

این کارشناس شهرسازی و معماری می‌گوید: مشارکت خودجوش مردم نشان دهنده تجربه مشارکتی است و هنر مدیریت شهری این است که بتواند این مشارکت مردم را جهت دهد و در حوزه مدیریت در شهر از آن کمک بگیرد.

کد خبر 546130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.