بخش خصوصی را در پروسه بازآفرینی شهری وارد کنیم

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: به منظور نوسازی بافت فرسوده در کنار نقش‌آفرینی دولت، شهرداری و شورای اسلامی شهر، باید بخش خصوصی را نیز در پروسه بازآفرینی شهری با استفاده از بسته‌های تشویقی وارد کنیم.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ادامه سلسله نشست‌های راهبردی شهرسازی و معماری، دو نشست تخصصی برگزار شد که خروجی آن کاربست دو پروژه کاربردی در معاونت شهرسازی و معماری بوده است.

وی ادامه داد: در یکی از این نشست‌ها مربوط تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان‌های شهر اصفهان بررسی و تمام جنبه‌های تأثیرگذار بر مصرف انرژی در ساختمان‌ها شامل طراحی معماری، طراحی شهری، مصالح ساختمانی، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و جنبه‌های معماری سبز و پایدار همچون استفاده از آب‌های خاکستری ارائه شد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان‌ها و اجرای آن در توسعه شهر اصفهان، می‌تواند سبب کاهش مصرف عمده انرژی و اثرات مخرب زیست‌محیطی ساختمان‌ها شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله خروجی این پروژه استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در راستای بهره گیری از انرژی‌های تجدید پذیر که مصوبات کمیسیون ماده پنج در رابطه با گروه‌های ساختمانی (جیم و دال) دریافت و ابلاغ شده و در پروانه‌ها لحاظ می‌شود.

پرهیز تصریح کرد: از دیگر خروجی این نشست تهیه سند بازچرخانی آب‌های خاکستری با همکاری سازمان نظام مهندسی و شرکت آب و فاضلاب است، این طرح در شورای شهر به تصویب رسیده و باید به کمیسیون ماده پنج ارسال شود تا در زمان صدور پروانه ساختمانی این مهم لحاظ شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: نشست دیگر مربوط به بازآفرینی شهری پایدار بود که در این نشست رویکردهای مداخله در بافت‌های ناکارآمد که از دهه ۱۹۷۰ میلادی به بعد مطرح شده همچون جنبه‌های نوسازی، بهسازی، باز زنده‌سازی، بازآفرینی و بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این نشست روند استفاده از این رویکردها آسیب‌شناسی شد تاکید کرد: در رویکرد نوسازی، بهسازی و باز زنده‌سازی تنها جنبه‌های کالبدی توسعه بافت‌های ناکارآمد مدنظر قرار می‌گیرد که علاوه بر بازآفرینی کالبدی، بازآفرینی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

پرهیز یادآور شد: نوع مداخله در بافت‌های ناکارآمد متناسب با ویژگی‌های آن متفاوت است، به عنوان مثال در رابطه با مسائل اجتماعی شهروندانی که در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند، تنوع قومی و قبیله‌ای تنوع زیادی دارند و ملک‌های آنها اکثراً قولنامه‌ای است که هر کدام رویکرد خاص خود را می‌طلبد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: در این راستا باید به ارکان بازآفرینی شهری پایدار پرداخته شود، زیرا در کنار نقش‌آفرینی دولت، شهرداری و شورای اسلامی شهر، باید بخش خصوصی را نیز در پروسه بازآفرینی شهری با استفاده از بسته‌های تشویقی وارد کنیم در واقع باید به مردم به عنوان بستر اصلی بافت توجه ویژه‌ای کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد اقدامات اجرایی در ارتباط با نوسازی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری تعریف شود تا مانند پروژه موفق همت‌آباد به راندمان کافی برسد.

کد خبر 546044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.