فقر عامل سلب مسئولیت والدین در مورد نگهداری از فرزندان نیست

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: فقر نمی‌تواند عاملی برای سلب مسئولیت والدین در سرپرستی فرزندان‌شان باشد، گاهی اوقات والدینی به علت عدم مسئولیت‌پذیری برای واگذاری فرزند خود به بهزیستی مراجعه می‌کنند اما با این شرایط کودکی تحت سرپرستی بهزیستی قرار نمی‌گیرد.

افسانه میرزاییان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عدم سلب مسئولیت از والدین با فقر، اظهار کرد: والدین موظف به نگهداری فرزندان خود بوده و این مسئولیتی عرفی، شرعی و اخلاقی است و هیچ موضوعی از جمله فقر این مسئولیت را سلب نمی‌کند.

وی افزود: فقر نمی‌تواند عاملی برای سلب مسئولیت والدین در سرپرستی فرزندان‌شان باشد، گاهی اوقات والدینی به علت عدم مسئولیت‌پذیری برای واگذاری فرزند خود به بهزیستی مراجعه می‌کنند، اما با این شرایط کودکی تحت سرپرستی بهزیستی قرار نمی‌گیرد.

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در مورد مادرانی که سرپرست خانوار هستند و بضاعت مالی ندارند پس از بررسی در صورت واجد شرایط بودن کمک هزینه مالی برای نگهداری فرزند دریافت می‌کنند.

وی در خصوص شرایط تحت پوشش قرار گرفتن کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست افزود: بهزیستی فرزندی را تحت پوشش قرار می‌دهد که بی‌سرپرست یا بدسرپرست باشد کودکان دارای والدین متواری یا زندانی جزو این گروه هستند همچنین اگر فرزند در خانواده امنیت جانی نداشته یا والدین صلاحیت نگهداری از او را نداشته باشند و یا فرزند مورد آزار و سوءاستفاده‌های مختلف قرار بگیرد با مداخلات تیم مددکاری و اورژانس اجتماعی بهزیستی وضعیت خانواده، امنیت فرزند و سلامت والدین بررسی می‌شود.

میرزاییان خاطرنشان کرد: در چنین مواردی با گزارش‌های ارائه شده به مقامات قضائی، در صورت لزوم کودک به صورت موقت از خانواده جداسازی می‌شود تا بررسی‌ها برای امکان بازگشت فرزند به خانواده خود انجام شود. اگر واقعاً فرزندی فاقد سرپرست مؤثر باشد نگهداری موقت او به دائم تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به خدمات مددکاری و روانشناسی بهزیستی، خاطرنشان کرد: بهزیستی به والدینی که به علت عدم آگاهی یا فقر فرهنگی، رفتار و ارتباط مؤثری با فرزند خود نداشته و نیاز به آموزش و راهنمایی دارند خدمات مددکاری و روانشناسی ارائه می‌دهد و این خانواده‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف اجتماعی و پیشگیری از این خدمات بهره‌مند شوند.

کد خبر 546011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.