توسعه پایدار با راهبرد یکسان برای تمام شهرها محقق نمی‌شود

یک دکترای شهرسازی گفت: طرح‌های راهبردی سعی دارد تا نواقص موجود در طرح‌های رایج شهری از جمله طرح جامع و تفصیلی را برطرف کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح‌های راهبردی از جمله طرح‌های شهری است که تمام ابعاد و حوزه‌های مرتبط با شهر را در سطوح مختلف مورد توجه قرار می‌دهد و هدف از مطرح کردن آن رفع نواقص مربوط به طرح‌های جامع و تفصیلی بوده است.

وی افزود: طرح‌های راهبردی در نظر دارد تا ابعاد کلان حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری را مورد توجه قرار دهد و اصول و مبانی را به نحوی تنظیم کند که در نهایت توسعه پایدار شهری به واقع اتفاق بیفتد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: به منظور تدوین راهبردها و سیاست‌های این طرح‌ها باید شناخت کاملی از شهر و منطقه شهری، همین طور مسائلی که شهر با آن دست به گریبان است، وجود داشته باشد و اولویت‌های توسعه مورد توجه قرار بگیرد.

اخگر با بیان اینکه سایر طرح‌ها و برنامه‌ها باید بر اساس طرح‌های راهبردی تهیه شود، تاکید کرد: این طرح‌ها اگر به درستی تهیه شود، باید ویژگی‌ها و راهکارهای بومی را مورد توجه قرار دهد، لذا طرح راهبردی برای هر شهر اختصاصی تهیه می‌شود و با طرح راهبردی شهر دیگر حتی اگر در همجواری یا حوزه نفوذ شهری بزرگ‌تر باشد، متفاوت است.

وی اضافه کرد: طرح‌های جامع شهر چنین ویژگی را ندارد و برای تمامی شهرها سیاست‌ها و راهبردهای یکسانی را مدنظر قرار می‌دهد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: هر شهری ویژگی‌ها و ساختارهای جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مختص به خود را دارد که باید در روند تهیه برنامه‌ها و طرح‌های شهری مدنظر باشد و چنانچه همانند طرح‌های رایج امروزی راهبردهای یکسانی برای تمام شهرها مدنظر باشد، دستیابی به توسعه پایدار شهری و حل معضلات شهری امکان پذیر نیست.

اخگر افزود: چنانچه ضوابط و راهبردهای مدنظر در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری واقع‌بینانه باشد، می‌توان انتظار داشت سایر برنامه‌ها که بر این اساس تهیه می‌شود بتواند مسائل شهری را حل کند.

کد خبر 545911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.