چه زمانی باید نگران ریزش موها باشیم؟

ریزش مو مشکلات مردان و زنان، علت‌های ریزش مو در بین جوانان، طبیعی بودن ریزش ۱۰۰ تار مو در روز، روش‌های دارویی درمان ریزش مو، مقدار شیوع ریزش مو در بین زنان و درمان‌های خانگی ریزش شدید موی سر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ریزش مو مشکل بزرگی نیست که نتوان آن را درمان کرد، البته برای درمان مناسب، ابتدا نیاز به شناخت صحیح علت ریزش مو دارید. از دست‌دادن مو و ریزش آن تا حدودی طبیعی است. کافی است دست خود را در موهایتان ببرید و با فشار کم یک دسته از آن‌ها را بکشید. همیشه تعدادی مو در دستان شما می‌ماند.

بر اساس مطالعات علمی ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو به صورت روزانه طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. ریزش موی روزانه در واقع کمک بزرگی به پوست سر شما برای ایجاد یک چرخه سالم رشد مو است تا موهای جدید جایگزین موهای قدیمی شوند

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که وقوع آن در مردان معمول‌تر بوده و معمولاً از ابتدای میان‌سالی آغاز می‌شود اما می‌توان آن را در خانم‌ها نیز مشاهده کرد، برای افرادی که پا به سن گذاشته‌اند و منتظر بازنشستگی هستند، ریزش مو امری طبیعی است اما زمانی که هنوز جوان باشید و جویای نام، ریختن حتی یک تار مو نیز می‌تواند برای شما نگران‌کننده باشد.

ریزش مو در زنان چیست؟

ریزش مو در زنان معمولاً زمانی مشخص می‌شود که فرد به طور غیرمنتظره‌ای، مقدار زیادی مو از دست می‌دهد. به طور طبیعی همه‌ی ما روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهیم. ریزش موها بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است؛ موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای موهای جدیدتر باز شود. وقتی تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، با مشکل ریزش مو یا طاسی مواجه می‌شویم. به ریزش موی بیش از حد در علم پزشکی، آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود.

چرخه‌ رشد موهای بدن و سر به طور طبیعی سه مرحله دارد:

- مرحله آناژن (فاز رشد) این مرحله بین ۲ تا ۸ سال طول می‌کشد. به طور طبیعی ۸۵ تا ۹۰ درصد از موهای سر ما در این مرحله به سر می‌برند.

- مرحله کاتاژن (فاز گذرا): این مرحله ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد و در آن فولیکول‌ها تحلیل می‌روند.

- مرحله تلوژن (فاز استراحت): این مرحله ۲ تا ۴ ماه طول می‌کشد و در انتهای آن مو می‌ریزد.

ریزش مو در زنان چقدر شایع است؟

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که طاسی و ریزش مو تنها مربوط به مردان است. البته که این طور نیست. حدود نیمی از خانم‌ها، در طول زندگی خود دچار ریزش مویی چشمگیر می‌شوند. شایع‌ترین مورد از دلایل ریزش مو در زنان، یعنی ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنی، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها را درگیر می‌کند.

دلایل ریزش مو در زنان

دلایل ریزش مو در زنان و مردان متنوع‌اند. برای راحتی کار ما این دلایل را در ۴ دسته قرار دادیم: آلوپسی‌ها، سبک زندگی، دلایل بالینی و تغییرات هورمونی. این دلایل ریزش مو در زنان ممکن است به تنهایی یا در کنار یکدیگر دیده شوند. به دلیل این که ریزش مو می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای خطرناک باشد، توصیه می‌کنیم که اگر دچار این مشکل شده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید.

۱. آلوپسی‌ها

آلوپسی یا طاسی به شکلی از ریزش مو گفته می‌شود که واگیردار نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از علل ژنتیکی گرفته تا بستن سفت موها یا هر چیزی که باعث تحریک بیش از حد سیستم ایمنی شما شود.

آلوپسی آندروژنی

ریزش با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنی شایع‌ترین دلایل ریزش مو در زنان بوده که ژنتیکی یا ارثی است. یعنی اگر در خانواده شما، شخصی با آلوپسی آندروژنی وجود دارد، احتمال ابتلای شما به آن بیشتر است.

چه زمانی باید نگران ریزش موها باشیم؟

طبیعی بودن ریزش ۱۰۰ تار مو در روز

ریزش موها در همه افراد یک امر طبیعی است، به طور کلی در صورتی که در طول روز ۵۰ تا ۱۰۰ تار از موهای خود را از دست می‌دهید؛ یعنی حجم موهای ریخته شده آن‌قدر نیست که شما را شگفت‌زده کند، جای نگرانی نیست. اما اگر هر بار که در موهای خود دست می‌کشید بخشی از موهایتان می‌ریزد، موهایتان کم‌پشت یا نازک شده یا پوست سرتان مشخص شده است باید برای درمان ریزش مو اقدام کنید. بهتر است پیش از آنکه حجم موهایتان آن‌قدر کم شود که پوست سرتان مشخص شود چاره‌ای بیندیشید، چرا که پس از آن درمان آن خیلی سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد شد،

مهم‌ترین دلایل ریزش مو در جوانان

اما مهم‌ترین دلیل ریزش مو در جوانان عبارتند از:

۱ - مشکلات هورمونی، علتی شایع در زنان

به دلیل اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، قاعدگی، استفاده از داروهای ضد بارداری، یائسگی و… هستند، ریزش مو ناشی از مشکلات هورمونی در آن‌ها شایع‌تر است. البته در برخی از این شرایط ریزش مو برای خانم‌ها کاملاً طبیعی بوده و اصلاً نگران‌کننده نیست. به‌عنوان مثال اگر در حین بارداری یا مدتی پس از زایمان دچار ریزش مو شده‌اید جای نگرانی نیست اما اگر این مشکل تا مدت‌ها پس از زایمان با شما همراه بود باید برای حل مشکل به پزشک مراجعه کنید.

۲ - استرس اصلی‌ترین دلیل ریزش مو در جوانان

ریزش مو در اثر استرس مرد و زن و سن و سال نمی‌شناسد، در هر سنی و با هر شرایطی بدنی که باشید، در صورتی که تحت فشار شدید استرس قرار بگیرید موهایتان را از دست خواهید داد. در شرایطی که استرس شدیدی دارید، هورمون‌های مختلف در بدن شما برای عادی‌سازی شرایط ترشح می‌شوند و این امر باعث به هم ریختن تعادل هورمونی بدنتان می‌شود.

اگر شرایط استرس‌زا طولانی شود یا به طور مداوم در آن قرار بگیرید، موها شروع به نازک‌تر شدن کرده و ریزش آن‌ها آغاز می‌شود. البته این مشکل معمولاً بعد از عادی شدن شرایط برطرف می‌شود اما برای جوانانی که مدام در معرض استرس ناشی از تحصیل و شغل و شرایط خانوادگی هستند می‌تواند ادامه‌دار باشد.

۳ - رژیم‌های خودسرانه، عاملی برای کچلی زودرس

مواد غذایی که مصرف می‌کنید، منبع اصلی تأمین ویتامین‌ها و پروتئین‌های موردنیاز برای رشد و استحکام موها هستند. در صورتی که قصد لاغر شدن یا چاق شدن را دارید، بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصص به شما کمک می‌کند که غذاهای مفید برای بدنتان را در حجم مناسبی مصرف کنید تا به اندام دلخواهتان برسید. در صورتی که مدام در حال گرفتن رژیم‌های زجرآور و بی‌فایده هستید، باید خیلی زودتر از سنین میان‌سالی منتظر ریزش موها باشید. پس بهتر است همان اندازه که به فکر آب کردن چربی‌ها هستید، به فکر نگه داشتن موها روی سر خود نیز باشید.

۴ - سیگار و قلیان، دشمن ریه‌ها، پوست و موهای شما

بهتر است بین تفریحات ناسالم، دوستان نادرست و موهایتان یکی را انتخاب کنید! در صورتی که هر روز صبح تعداد موهای موجود در برس موهایتان را می‌شمارید، دور سیگار و قلیان را خط بکشید. چرا که به طور قطع با ادامه روند استفاده از نیکوتین خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنید دیگر نیازی به برس نخواهید داشت.

۵ - ارث خانوادگی، مشکلی بدون راه فرار

پیش از آنکه برای مشکل ریزش مو در جوانی به پزشک مراجعه کنید، نگاهی به اطرافیانتان بیندازید. در صورتی که پدر، برادران، عموها یا دایی‌هایتان صاحب موهایی کم‌پشت بوده یا به طور کامل کچل هستند، احتمالاً خودتان متوجه علت مشکل خواهید شد. البته این به این معنا نیست که در صورت وجود ژن کچلی در خانواده، شما هم حتماً کچل خواهید شد اما معمولاً یکی از دلایل ریزش مو در جوانی وجود ژن کچلی در شما است.

۶ - مراقبت نادرست از موها، یک بلای خودخواسته

خیلی از اوقات ریزش مو در جوانی بلایی است که خودتان بر سر خودتان آورده‌اید. اگر دوست دارید حداقل تا رسیدن به میان‌سالی موهای پرپشتی داشته باشید، باید از موهایتان به درستی مراقبت کنید. استفاده از شامپوهای نامناسب، تعویض مرتب شامپو، عدم شست و شوی صحیح موها، شانه نزدن درست و مداوم همگی از مواردی هستند که می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند. در صورتی که در رسیدگی نکردن به موهایتان اصرار داشته باشید، خیلی زود با مشکلاتی بزرگ‌تر از ریزش موها نظیر بروز قارچ‌های پوستی مواجه خواهید شد.

توجه کنید که منظور ما از مراقبت نادرست از موها تنها شست و شوی نامناسب آن‌ها نیست. در صورتی که به طور مرتب از رنگ‌های شیمیایی یا دکلره استفاده می‌کنید، با موهای خیس می‌خوابید، هرروز صبح موهایتان را سشوار کرده یا اتو می‌کشید یا هنگام بستن آن‌ها را محکم می‌کشید باید منتظر ریزش مو در جوانی باشید. فراموش نکنید که این مشکل تنها به وسیله خود شما قابل حل است و کس دیگری نمی‌تواند شما را وادار به مراقبت از موهایتان بکند.

۷ - مصرف داروها، مشکلی اجتناب‌ناپذیر

متأسفانه بخش زیادی از داروهایی که برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌شوند ریزش مو را ایجاد می‌کنند. از جمله این داروها می‌توان به داروهای شیمی‌درمانی، فشار خون، ضد افسردگی اشاره کرد. در چنین موردی شما چاره دیگری به جز کنار آمدن با این مشکل ندارید. چرا که نمی‌توانید سلامتی خود را به زیبایی‌تان بفروشید.

۸ - بیماری‌ها، یک دشمن درونی و پنهان

در بسیاری از موارد یکی از دلایل ریزش مو در جوانی وجود بیماری است که شما از آن آگاه نیستید. به عنوان مثال تیروئید، کم‌خونی، مشکلات سیستم گوارشی، قارچ‌های پوستی و… همگی می‌توانند از دلایل پنهانی ریزش مو باشند. در صورتی که موهایتان به صورت غیرعادی می‌ریزد یا به طور ناگهانی زیاد شده است برای تست این بیماری‌ها به پزشک مراجعه کنید. البته بیماری‌هایی که منجر به ریزش مو می‌شوند لزوماً پنهان نیستند. در بسیاری از موارد بیماری‌های خود ایمنی نظیر، لوپوس یا دیگر بیماری‌ها مثل دیابت، کبد چرب می‌تواند علت ریزش مو در جوانان شود.

۹ - مشکلات عصبی، یک علت ریشه‌ای

در برخی موارد ممکن است که یک شوک عصبی باعث شروع فرایند ریزش موهای شما شود. این شوک می‌تواند یک شوک بسیار بزرگ مانند غم ناشی از مرگ یکی از عزیزان باشد یا در اثر استرس زیاد ایجاد شود. به طور عمده مشکلات عصبی که منجر به ایجاد افسردگی یا بی‌قراری در فرد می‌شوند، با ریزش مو همراه هستند. توجه کنید که ریزش مو به دلیل وجود این مشکلات موقتی است و پس از برطرف شدن مشکل موها به حالت عادی خود برمی‌گردند. اما اگر دوره مشکل عصبی طولانی شود ممکن دیگر موهایتان مثل روز اول نشود.

۱۰ - استفاده بیش از حد از مواد حالت‌دهنده مو، زیبایی موقتی ریزش دائمی

یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در جوانی استفاده فراوان از ژل‌ها، ماسک‌ها و روغن‌های مو است. این مواد برای اینکه به موهای شما حالت دهند تقریباً آن‌ها را نابود خواهند کرد. ترکیبات موجود در این مواد اغلب شیمیایی بوده و برای ساقه و ریشه موها مناسب نیست. مشکل استفاده از این مواد زمانی زیاد می‌شود که بدون پاک کردن آن‌ها از روی موهایتان به رختخواب بروید و فردا صبح مجدداً از آن‌ها استفاده کنید. در چنین مواردی باید در سنین جوانی فاتحه موهای زیبای خود را بخوانید.

روش‌های دارویی درمان ریزش مو

درمان با داروی خوراکی

یکی از راه‌های درمان ریزش مو در خانم‌ها و آقایان استفاده از داروهای شیمیایی است. از این داروهای خوراکی می‌توان به ماینوکسیدیل، کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، فیناستراید، داروهای ضدآندروژن، کورتیکو استروئید اشاره کرد. این داروها به صورت خوراکی هستند و باید طبق تجویز پزشک در زمان مشخص مصرف شوند.

درمان با داروهای موضعی

در بسیاری از مواقع تنها مصرف داروهای خوراکی نمی‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند. از این رو پزشک با تجویز داروهای موضعی به درمان ریزش موی سر کمک بسیاری می‌کند. یکی از مهم‌ترین داروهای موضعی که برای درمان ریزش مو سر استفاده می‌شود ماینوکسیدیل است. استفاده از ماینوکسیدیل در کنار داروهای خوراکی علاوه بر تقویت موی سر، می‌تواند از ریزش موی سر جلوگیری کند.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یکی از کم‌تهاجم‌ترین روش‌ها برای درمان ریزش مو است. در این روش پزشک در ابتدا ترکیب چند ماده لازم و ضروری برای رویش مجدد موها را با تزریق وارد پوست سر می‌کند. این ترکیب از عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌های لازم برای رشد موها ساخته شده و می‌توانند به درمان ریزش موی سر کمک بسیاری کنند.

میکرونیدلینگ مو

یکی از روش‌هایی که به درمان ریزش مو سکه‌ای کمک بسیاری می‌کند، میکرونیدلینگ موی سر است. در این روش پزشک با استفاده از یک دستگاه خراش‌ها و زخم‌های کوچکی روی پوست سر ایجاد می‌کند. همین خراش‌ها منجر به تحریک کلاژن سطح پوست شده و در نهایت باعث رویش مجدد موی سر می‌شود.
ایجاد زخم روی پوست صورت علاوه بر اینکه به بازسازی فولیکول‌های مو کمک بسیاری می‌کند، می‌تواند منجر به ضخیم شدن موهای سر شود.

درمان‌های خانگی ریزش شدید موی سر

گیاهان دارویی برای افزایش رشد موی سر می‌توانند مؤثر باشند اما زمانی که شما با مشکل ریزش شدید موهایتان دست و پنجه نرم می‌کنید اولین مرحله پیدا کردن راهی برای توقف ریزش است؛ با استفاده از این درمان‌های خانگی می‌توانید با ریزش موی خود خداحافظی کنید که عبارتند از:.

نارگیل

همانطور که می‌دانید نارگیل مزایای بسیار زیادی برای سلامتی موهای شما دارد. این ماده نه تنها می‌تواند باعث رشد دوباره موها شود بلکه آن را نرم‌تر می‌کند. نارگیل دارای اسیدهای چرب مفید، مواد معدنی و پروتئین‌هایی است که می‌تواند شکست مو را کمتر کند. این ماده همچنین سرشار از پتاسیم و آهن است. شما می‌توانید از روغن نارگیل یا شیر آن برای جلوگیری از ریزش موهای خود استفاده کنید.

چه زمانی باید نگران ریزش موها باشیم؟

آب پیاز

پیاز سرشار از سولفور است و با افزایش تولید کلاژن، باعث رشد موها می‌شود. استفاده از آب آن بر روی پوست سر می‌تواند ریزش مو را تحت کنترل خود بگیرد.

سیر

همانند پیاز، سیر نیز سولفور بالایی دارد. به همین خاطر در طب سنتی از آن برای رشد مجدد موها استفاده می‌شود.

حنا

حنا عمدتاً به عنوان یک رنگ مو طبیعی با نرم کننده استفاده می‌شود اما خواص موجود در آن برای استحکام ریشه مو بسیار مفید است. اگر حنا را با سایر مواد ترکیب کنید، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد.

گیاه ختمی

ختمی یا گل بامیه، می‌تواند مواد مورد نیاز مو را تأمین کند، از سفید شدن زودرس مو جلوگیری نماید و شوره سر را درمان کند.

کد خبر 545845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.