شهرداری؛ حلقه پیوند نظام مدیریت شهری و نظام حقوق شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: دوره آموزشی حقوق شهروندی به همت دفتر امور شهری استانداری مرکزی و با حضور کارشناسان شهرداری‌های استان مرکزی برگزار شد.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم مطرح در حوزه مطالعات شهری، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در سطح جهانی، رابطه حقوق شهری، زندگی شهری و مدیریت شهری است.

وی افزود: چنانچه نظام «مدیریت شهری» را شامل فرایندهای سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، سازماندهی و نظارت بر اداره امور شهر و شهرداری بدانیم و نظام حقوق شهری را به مثابه روند قانونمند کردن فرآیندهای چندگانه نظام مدیریت شهری و نیز قانون‌مدار کردن وظایف و تکالیف متقابل و دو سویه شهرداری به شهروند حساب کنیم که هدف آن به سامان کردن زندگی شهری و فعالیت‌های شهرداری و شهروندان است، به خوبی اهمیت نقش و جایگاه نظام حقوق شهری در مدیریت شهری و نیز رابطه و نسبت مدیریت شهری و حقوق مشخص می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با تاکید بر اینکه در این میان سهم و نقش شهرداری به عنوان حلقه پیوند و اتصال نظام مدیریت شهری و نظام حقوق شهری، اهمیت خاصی دارد، تصریح کرد: در این دوره سعی کردیم به صورت کاملاً کاربردی و با ارائه مثال‌های عینی از مسائلی که کارکنان شهرداری با آنها مواجه هستند، چگونگی رعایت حقوق شهروندان را در مدیریت شهری تشریح کنیم.

وی تاکید کرد: در قبال وظایف مطرح در قانون برای مدیریت شهری که دربرگیرنده حقوق شهروندی است، متقابلاً شهروندان در ارتباط با شهر و مدیریت شهری دارای وظایف و تکالیفی هستند که عمل به این وظایف و تکالیف در ارتباط دو سویه با حقوق آن‌ها از مدیریت شهری باعث ارتقای فضیلت جامعه شهری، تأمین سعادت و ایمنی شهری می‌شود.

خسروانی ادامه داد: برای تحقق حقوق شهروندی باید به سمت شفاف‌سازی همه جانبه نحوه حکمرانی برویم تا با نظارت عمومی به ویژه از طریق رسانه‌های مستقل و بی‌طرف، امکان خلاف و نقض حق، هزینه بالایی پیدا کند و بدین ترتیب از بروز بسیاری از اقدامات ناقض حقوق شهروندی پیشگیری شود.

کد خبر 545650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.