توقف نمادهای بورسی پس از نوسان ۲۰ درصدی به نفع بورس است؟

به طور قطع اگر سایر محدودیت‌ها نیز همانند مصوبه تغییر قانون توقف نمادها پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی و برگزاری کنفرانس، تغییر یابند، شاهد رشد خوبی در گردش معاملات بازار سهام خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پی سیاست‌های اصلاحی خود، پیرامون اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های بازار سرمایه، برگزاری کنفرانس را جایگزین توقف‌های مکرر کرد.

پس از مصوبات روزهای گذشته مبنی بر لغو اخذ تعهدنامه و بازگشایی خودکار کدهایی که دسترسی آنلاین آنها محدود شده بود، هیأت مدیره جدید سازمان بورس در مصوبه‌ای جدید، توقف نمادهای بازار سرمایه پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی را به طور کامل لغو و صرفاً توقف و برگزاری کنفرانس، پس از رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی، اعمال خواهد شد.

پیش‌تر این مصوبه سبب متوقف شدن مکرر نمادهای بورسی و فرابورسی پس از رشد یا افت قیمتی می‌شد.

این مصوبات نشان از عزم جدی هیأت مدیره جدید برای ارتقای کارآمدی بازار سرمایه و زمینه‌سازی برای اصلاحات بنیادی‌تر در سایر بخش‌ها نظیر چالش دامنه نوسان و هوشمند کردن نظارت، می‌دهد.

افزایش گردش معاملات با تغییر قانون توقف نمادها و برگزاری کنفرانس

علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص مصوبه تغییر قانون توقف نمادها پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی و برگزاری کنفرانس، اظهار کرد: سازمان بورس با تصویب این مصوبه سعی در کاستن محدودیت‌های معاملاتی دارد، زیرا اکنون عمق معاملات به نسبت گذشته بیشتر شده و وجود برخی محدودیت‌ها مانع از ادامه رشد و شکوفایی بازار می‌شود.

وی افزود: به طور قطع اگر سایر محدودیت‌های دست و پاگیر نیز همانند مصوبه اخیر تغییر یابد و رویه‌ها شفاف‌تر و معین شود، شاهد رشد خوبی در گردش معاملات در بازار سهام خواهیم بود.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: اصلاح قوانین مربوط به توقف مکرر نمادها قطعاً اقدام مناسبی در جهت افزایش نقدشوندگی بازار خواهد بود، اما در همین راستا لازم است، فرآیند بازگشایی نمادها نیز کاملاً شفاف‌تر شود تا در این بین نیز شاهد اعمال رفتارهای سلیقه‌ای نباشیم.

حیدری در مورد نحوه برگزاری کنفرانس برای نمادهایی که با رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی مواجه می‌شوند، تصریح کرد: در مورد برگزاری کنفراس‌ها باید به این نکته توجه شود که در بسیاری از کنفرانس‌ها هیچ گونه سوالی از سوی شرکت‌های تحلیلی دارای مجوز مطرح نمی‌شود که این مسئله با توجه به ضریب نفوذ بورس در جامعه و سطح حرفه‌ای نهادهای مالی بازار سرمایه، مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: شاید لازم باشد سازمان اجازه دهد تا همه افراد حقیقی که دارای مدرک حرفه‌ای "تحلیلگری" هستند بتوانند سوالات خود را از طریق سامانه تدان در زمان برگزاری کنفرانس‌ها مطرح کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امید است با اجرای این روش ضمن مطرح شدن سوالات تحلیلی و حرفه‌ای، تمام ابهامات نمادها رفع شود و افزایش شفافیت نمادها پس از برگزاری کنفرانس رقم خورد.

حیدری گفت: این دست از مصوبات نشان از عزم جدی هیأت مدیره سازمان در راستای ارتقای کارآمدی بازار سرمایه دارد، اما برای بازگشت اعتماد از دست رفته سهامداران این مصوبات کافی نیست و بازار سهام نیازمند اقدامات جدی در جهت رفع ابهامات اقتصاد و بودجه اقتصادی کشور و پرهیز مقامات سیاسی کشور از اظهارنظر پی در پی در حوزه بازار سرمایه است.

تغییر قانون توقف نمادها؛ حرکت در مسیر اصلاحات بنیادی بازار سرمایه

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران بازنگری در مصوبات، دستورالعمل‌ها و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار را اتفاقی مهم در راستای کارآمدی بیشتر بازار برشمرد و اظهار کرد: با توسعه سیستم‌ها و تغییر شرایط بازار، بازنگری قوانین بیش از پیش ضرورت یافته است و گامی در مسیر نقد شوندگی بیشتر در بازار تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با تغییر قانون توقف نمادها پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی، نقش مهمی در عمق‌بخشی به معاملات دارد. زیرا این مصوبه، نواقص و محدودیت‌هایی که پیش‌تر بوده را مرتفع کرده و محدودیت‌های معاملاتی را کاهش داده است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران این اقدام را گام مؤثری در راستای اصلاحات بنیادی‌تر همچون مرتفع شدن دامنه نوسان برشمرد و تصریح کرد: کاهش محدودیت‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران هم‌زمان با خارج شدن نظارت‌ها از حالت سلیقه‌ای به ایجاد نظارت‌های اتوماتیک که در موارد محدودی وابسته به نظر فرد یا کمیته‌ای خاص باشد می‌انجامد. این موضوع، به مشخص شدن تکلیف سرمایه‌گذاران و تعیین حدومرزهای معاملاتی آنها کمک شایانی می‌کند.

اسلامی بیدگلی با مدنظر قرار دادن برگزاری کنفرانس برای نمادهایی که با رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی مواجه می‌شوند، تصریح کرد: اطلاعات یکی از منابع با ارزش و اصلی در بازار سرمایه است که بر روند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تأثیرگذار است. برگزاری کنفرانس به شفاف شدن اطلاعات و رفع ابهام از عملکرد شرکت می‌انجامد.

وی بازنگری در مصوبات را بیانگر عزم راسخ سازمان بورس و اوراق بهادار به‌منظور ارتقا کارآمدی بازار سرمایه خواند و خاطرنشان کرد: مصوباتی از این دست، زمینه را برای اصلاحات بنیادی‌تر در سایر بخش‌ها نظیر دامنه نوسان و هوشمند کردن نظارت هموار می‌کند.

کد خبر 545517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.