راه‌اندازی قطار مسافربری قم - کاشان امکان پذیر است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت شهر قم به لحاظ متصل بودن به چندین استان کشور گفت: راه‌اندازی مسافری بین قم - کاشان امری ممکن است.

به گزارش ایمنا، رستم قاسمی پنج‌شنبه شب در جلسه شورای اداری قم که با حضور رئیس جمهور در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع راه‌اندازی قطار مسافربری بین قم - کاشان که مطرح شد، انجام آن امکان دارد.

وی در ادامه طرح قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: قرارداد این طرح که کار جدیدی در کشور محسوب می‌شود با سرمایه‌گذار خارجی به مبلغ چهار میلیون یوان نهایی شده‌است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به طرح آزاد راه قم - بروجرد گفت: قرارداد این طرح که کنار گذر قم به شمار می‌آید، با سرمایه‌گذار بسته شده و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده‌است.

قاسمی تصریح کرد: در سهم مشارکت مشکل‌هایی است، که قرار شد در تهران جلسه‌ای برگزار شود، مقداری سهم مشارکت راه و شهرسازی بیشتر شود، الان ۳۰ به ۷۰ هستیم و طرف قرارداد تقاضای ۵۰ به ۵۰ کرده است، کار به خوبی پیش می‌رود.

وی افزود: مرحله نخست این آزاد راه از قم شروع شده و تا راهجرد که مرز بین اراک و قم است، ادامه پیدا می‌کند، بخش دوم این طرح نیز تا بروجرد می‌باشد که قرارداد آن با سرمایه‌گذار منعقد شده و عملیات اجرایی نیز شروع شده‌است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما برنامه‌ریزی کردیم و تا پایان دولت نیز آزاد راه بندر امام (ره) تا رشت که بخش زیادی از آن کار شده قطعاً تمام خواهد شد.

قاسمی همچنین با اشاره به طرح فرودگاه قم یادآور شد: در مورد فرودگاه یک کارگروهی را تعیین کردیم که ظرف مدت سه ماه از نظر فنی و اقتصادی در مورد این طرح تصمیم‌گیری شود و به فعالیتش در این استان ادامه بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مسکن بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های جمعیتی ۶۳ هزار متقاضی مسکن در قم وجود دارد، برنامه‌ریزی کردیم و باید در گام نخست ۲ میلیون واحد را شروع کنیم، که به سقف چهار میلیون برسیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در قم برنامه‌ریزی ما این بود عملیات اجرایی ۵۰ درصد متقاضیان را آغاز کنیم، خوشبختانه امروز ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد را عملاً شروع کردیم که مرحله زیرسازی بخشی از این واحدها انجام شده‌است.

قاسمی ادامه داد: تاکنون حدود ۸۹ هزار تَن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که به ۱۰۰ هزار تَن نیز خواهد رسید.

وی گفت: در حال حاضر یکهزار هکتار زمین در قم وجود دارد، که زمان قرارداد آن سپری شده و همه موسسه‌هایی که این زمین‌ها را در اختیار دارند به ۲۰۰ هکتار بیشتر نیاز ندارند، زمین‌هایی که ۱۰ سال ساخته نشده‌اند را ما مجاز هستیم، مطابق ماده ۱۲ قانون جهش تولید از این موسسه‌ها پس بگیریم.

منبع: ایرنا

کد خبر 545510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.