سد فینسک بودجه گرفت!

سد فینسک بودجه گرفت، مقاومت نیروگاه توس برای نصب فیلتراسیون، شکار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر در لنگرود، اعلام حقابه محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور، خشک شدن درختان جنگل‌های هیرکانی با شیرابه زباله، جریمه قاچاقچیان مرجان‌های دریایی را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر تغییر جای‌گذاری پروژه سد فینسک، بهره‌برداری از این سد در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دارای ردیف بودجه اختصاصی پیدا کرد.

سد فینسک یک سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی است که روی رودخانه سفیدرود که از سرشاخه‌های تجن است در حال ساخت است. هدف از احداث این سد تأمین ۷.۵ میلیون متر مکعب آب شرب شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه بیان شده است. مطالعات احداث سد فینسک از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۱ به پایان رسید.

احداث این سد که همواره با مخالفت‌های زیادی همراه بوده است، با دستور رئیس دفتر ریاست جمهوری، در نامه شماره ۸۸۲۸۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ خطاب به وزیر نیرو تا انجام بررسی‌های بیشتر توسط کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو متوقف شده بود اما از منطقه و خاستگاه سد موردنظر خبر می‌رسد که نیروی انسانی، دستگاه‌ها و تجهیزات این طرح افزایش چند برابری یافته است و عملیات غیرقانونی احداث سد با سرعت و شتاب بیشتری در حال انجام است؛ این سد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دارای ردیف اختصاصی بودجه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ چهارم آذرماه سال جاری در بازدید از تالاب میانکاله عنوان کرد: " سد فینسک را از لحاظ محیط زیستی مورد بازبینی قرار خواهیم داد که اساساً احداث سد به چه منظوری است، اما اگر بنا باشد که سدی هم احداث شود حتماً جای آن تغییر پیدا خواهد کرد. "

علاوه بر اعلام مخالفت علی سلاجقه، وزارت نیرو نیز مخالفت خود را با احداث این سد اعلام کرده است. در تاریخ ۲۶ خردادماه و نامه شماره ۱۴۰۰/۱۰۰/۴۹۳۵، قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو صراحتاً اعلام می‌کند که احداث سد مخزنی فینسک به موجب خسارات مخزن، تنش‌های اجتماعی و چالش‌های دیگر باید حذف شده و گزینه جایگزین اجرایی شود.

در مقابل این مخالفت‌ها نمایندگان استان سمنان و فرماندار سمنان احداث سد فینسک را برای احیای صنعت و کشاورزی در این استان ضروری می‌دانند و معتقدند صرف زمان ۱۰ ساله برای مطالعات پیرامون این سد دلیلی محکمی برای احداث آن است.

لازم به ذکر است که سد فینسک در سال ۱۳۸۹ مصوبه زیست‌محیطی را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده است اما مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده نشان می‌دهد مجوز زیست محیطی که در زمان دولت یازدهم صادر شده است، کارشناسی شده نیست.

سد فینسک بودجه گرفت!

مقاومت نیروگاه توس برای نصب فیلتراسیون

فاطمه دوستی، رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از مواردی که صنایع ملزم به رعایت آن هستند، کنترل آلایندگی خروجی دودکش آنها است که هم الزام کنترل آن و هم حد مجاز آن در قانون هوای پاک ذکر شده است و حجم و میزان آلاینده خروجی از دودکش صنایع نباید از حد استاندارد خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این پایش به دو صورت انجام می‌شود؛ یکی اینکه آزمایشگاه‌های طرف قرارداد محیط زیست در قالب طرح خوداظهاری و بدون اطلاع صنایع، به کارخانه‌ها مراجعه و میزان آلایندگی را اندازه گیری می‌کنند. دیگر اینکه خود اداره محیط زیست با نصب دستگاه‌های غبارسنج و گازسنج در خروجی دودکش‌ها این کار را انجام می‌دهد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه نصب نکردن فیلتراسیون و بالا بودن میزان آلایندگی صنایع منجر به پلمب آن‌ها خواهد شد، تصریح کرد: در صورتی که ذرات خروجی از دودکش کارخانه بالاتر از حد مجاز باشد، در مرحله اول اخطار صادر می‌شود و بی‌توجهی به اخطار محیط زیست ممکن است منجر به پلمب کارخانه و حتی احضار مدیر آن صنعت به دادگاه شود.

سد فینسک بودجه گرفت!

شکار بی‌رحمانه پرندگان مهاجر در لنگرود

ایوب زارع، رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود، اظهار کرد: متخلفان شکار و فروش محموله بزرگ پرندگان مهاجر با شکار بیش از ۲۰۰ قطعه از انواع مرغابی سانان دستگیر شدند.

وی اظهار کرد: در یک عملیات مشترک، مأموران یگان حفاظت محیط زیست با به دست آوردن سرنخ‌هایی از یک معامله بزرگ خرید و فروش پرندگان وحشی توانستند، متخلفان شکار و فروش محموله بزرگ پرندگان وحشی را در لنگرود دستگیر کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود با بیان اینکه این متخلفان با بیش از ۲۰۰ قطعه از انواع مرغابی سانان و خوتکا دستگیر شدند، تاکید کرد: این افراد سودجو با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

زارع از همکاری همیاران و طبیعت دوستان و همچنین تلاش مأموران حاضر در کشف و ضبط این محموله تشکر و ابراز امیدواری کرد: با همکاری دستگاه‌های امنیتی، قضائی و عموم دوستداران محیط زیست، شاهد کاهش تخلفات زیست محیطی از جمله شکار و خرید و فروش پرندگان مهاجر باشیم.

سد فینسک بودجه گرفت!

اعلام حقابه محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: در بسیاری از مسائل به آستانه‌ها رسیدیم، چراکه در بحث آب، دیگر آبی وجود ندارد که حقابه‌ای اختصاص یابد.

وی افزود: حدود ۶۰ سال مسائل مربوط به آلایندگی، محیط زیست، سفره‌های آب زیر زمینی و مسائل مربوط به تالاب‌ها شکل گرفته و دستاوردهایش را در شرایطی که آسمان با زمین قهر کرده و بخل می‌ورزد قابل مشاهده است، اما فرماندهی آسمان به دست خداوندی است که مسائل را مدیریت می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: واقعیت این است که شرایط مناسبی در خصوص آلایندگی نداریم، اما گام‌هایی که در کشور انجام می‌شود در حل مسائل یادشده ارزنده و مشکل‌گشا خواهد بود.

وی اضافه کرد: در بحث آلاینده‌های جوی کارگروهی در دفتر معاونت ریاست جمهور با حضور وزرای صمت، بهداشت درمان، نفت، جهادی کشاورزی و شهرداری تهران تشکیل شد و یک موضوع ۶۴ بندی در این زمینه در حال نهایی شدن است که روز گذشته حدود ۲۰ ماده آن مصوب شد.

سلاجقه با بیان اینکه بر این اساس گام‌های اساسی در بعد حل سریع مسائل کشور، کلانشهرهای کشور و به ویژه تهران و البرز برداشته می‌شود و در روزهای آتی اجرایی می‌شود، افزود: امروز استاندار و مسئولی در دل مردم جای دارد که یکی از معضلات محیط زیستی مانند، ترافیک، مسائل پسماندها و آلودگی هوا را حل کند.

وی با بیان اینکه امروز مدیری موفق است که مسائل زیست محیطی را حل کند، اضافه کرد: زیرا امروز بحث توسعه صنعتی و مسائل دیگر باید با محوریت فناوری‌های نوین محقق شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در مسائل مربوط به محیط زیست به صورت جهادی و عالمانه و مدبرانه باید مشکلات حل شود، تصریح کرد: بر این اساس این تعهد را می‌دهیم تا زمانی که افتخار خدمتگزاری داشته باشیم، حتماً یکی از مسائل محیط زیست کشور ساماندهی شده باشد.

وی در خصوص تالاب‌ها، خاطرنشان کرد: حقابه محیط زیستی تمام تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور مشخص و در سه سناریو کم آبی، میان آبی و پر آبی ابلاغ شده است، بر این اساس حقابه تالاب‌ها باید رعایت شود.

سلاجقه ادامه داد: در راستای اشتغال دانشجویان محیط زیست تلاش می‌کنیم و وزارتخانه‌های مربوط را مکلف می‌کنیم از ظرفیت فارغ‌التحصیلان و نخبگان محیط زیست کشور در جهت حل مشکلات استفاده کنند.

سد فینسک بودجه گرفت!

خشک شدن درختان جنگل‌های هیرکانی با شیرابه زباله‌های دپو شده

ابراهیم فلاح، رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه با انتقاد از دپوی زباله در جنگل‌های هیرکانی، اظهار کرد: شیرابه‌های زباله‌ها باعث می‌شود مقاوم‌ترین درختان از بین رفته و خشک شده و آب‌های سطحی دچار آلودگی شدیدی شوند.

وی در خصوص وضعیت زباله‌های ریخته شده در جنگل‌های هیرکانی استان مازندران، افزود: بیش از ۲۵ سال این زباله‌ها در جنگل‌ها دفن می‌شده چراکه در گذشته جای مناسبی برای پنهان کردن زباله از دید مردم نداشتند و آن‌ها را به داخل جنگل بردند.

رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه علت دیگر وجود زباله‌ها در جنگل‌ها را بی‌توجهی گردشگران برشمرد و گفت: این حجم از زباله‌ها به علت ازدیاد تعداد گردشگران افزایش یافته است. حتی اگر تفکیک زباله را از مبدا در شهرستان خود اجرا کنیم مقدار زیادی زباله تفکیک نشده خواهیم داشت چراکه مسافران زباله‌ها را در حاشیه جاده رها می‌کنند و این امر معضل سختی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه جنگل جای نصب سطل زباله نیست، تاکید کرد: نباید در جنگل سطل زباله گذاشته شود و ما این موضوع را تأیید نمی‌کنیم چراکه جنگل متولی ندارد تا این زباله‌ها را جمع‌آوری کند بنابراین گردشگر باید زباله را همراه خود برگرداند.

فلاح با تاکید بر اینکه اگر گردشگر زباله را همراه خود به شهر بیاورد شهرداری دوباره آن را به جنگل منتقل می‌کند، تصریح کرد: متأسفانه این مسئله نیز معضلی به همراه دارد و شهرداری نظارت خوبی روی این موضوع ندارد. برنامه‌های پسماند در شهرداری‌ها و استانداری‌ها مطلوب نبوده و در حال حاضر هم نیست.

وی درباره مخاطرات زیست محیطی دپو زباله‌ها در جنگل‌ها، گفت: جنگل‌های هیرکانی شمال جزو زیباترین مناطق کشور هستند و علاوه بر اینکه ریختن زباله باعث به وجود آمدن یک منظره ناپسند می‌شود ترکیبات خاک را نیز بهم می‌زند بطوری‌که خاک برای رشد و نمو درختان و گیاهان کیفیت لازم را نخواهد داشت.

رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه ادامه داد: شیرابه‌های زباله‌ها به سمت پایین سرازیر می‌شوند و مقاوم‌ترین درختان را از بین می‌برد و باعث خشکی آنها می‌شود. همچنین آب‌های سطحی را به طرز شدید آلوده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در محل دپو زباله‌ها، شاهد وجود زباله‌های بیمارستانی نیز هستیم، اضافه کرد: دپو این زباله‌ها سبب رواج بسیاری از بیماری‌ها شده است. حیات وحش از این زباله‌ها که سرشار از انواع آلایندگی و بیماری است تغذیه می‌کند و سبب می‌شود تا بیماری در بین گونه‌های جانوری رواج یافته و به نوعی جنگل را خفه کرده و از بین می‌برد همچنین گاز متان تولید شده نیز بسیار خطرناک است و باعث انفجار در محل دپو زباله‌ها شده و آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها می‌شود.

فلاح در خصوص دفن زباله‌های کرونایی در این جنگل‌ها، گفت: زباله‌های کرونایی به صورت جدا تفکیک و امحا نمی‌شوند و در آن محل به مقدار زیاد وجود دارند. در میان این زباله‌ها ماسک‌ها و دستکش‌هایی زیادی به چشم می‌خورد. بسیاری از بیماران کرونایی در خانه‌ها نیز نگهداری می‌شوند بنابراین زباله‌های بسیاری از این سمت هم وارد می‌شود و این موضوع متأسفانه همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: یک شرکت دانش بنیان برای رفع این مشکل پیش قدم شده است و با استفاده از یک دستگاه که طرح آن از کشور ژاپن برگرفته شده است و اگر این دستگاه کارایی لازم را داشته باشد، می‌توانیم بخش زیادی از زباله‌ها را جمع‌آوری کنیم.

رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه تصریح کرد: این دستگاه جدید زباله‌هایی که تفکیک نشده را تفکیک سازی کرده و توسط آن زباله‌های تر تخمیر شده و زباله‌های قابل بازیافت نیز جداسازی می‌شوند و مابقی را به مصالح ساختمانی تبدیل می‌کند. حتی این شرکت قول داد تا محل دفن زباله‌های گذشته را پاکسازی کرده و آن محیط را احیا کنند.

سد فینسک بودجه گرفت!

جریمه قاچاقچیان مرجان‌های دریایی

محمد امین طلاب، رئیس اداره محیط زیست دریایی بوشهر اظهار کرد: نادرترین زیست بوم‌های مرجانی در خلیج‌فارس سواحل این استان مستقر است که نگهداری و احیای این زیست‌بوم‌ها مورد توجه ویژه قرار است. مرجان‌های خلیج فارس با وجود اینکه نقش مهمی در اکوسیستم دریایی ایجاد می‌کند اما در معرض تهدید هستند و خسارت به آنها زمینه انقراض گونه‌های مختلف جانوران دریایی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری‌زایی مرجان‌های دریایی را تهدید می‌کند، افزود: پدیده سفیدگی مرجان‌ها یکی از مشکلات این حوزه محسوب می‌شود که در سواحل مختلف استان بوشهر، پایش مرجان‌های دریایی آغاز شده است.

رئیس اداره محیط زیست دریایی بوشهر با بیان اینکه منطقه دریایی پارک ملی نایبند در جنوب این استان در خلیج‌فارس در حال پایش است، تاکید کرد: در این پایش مناطق مرجانی از نظر میزان پوشش بررسی شد و اجرا طرح تکثیر مصنوعی برای بازسازی مرجان‌ها مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: به‌منظور کمک به احیا مرجان‌های دریایی در منطقه نایبند این استان برای تکثیر مصنوعی مرجان‌ها در منطقه باید اقدام شود.

طلاب با بیان اینکه پهنه‌های مرجانی متنوع‌ترین اکوسیستم‌های دریایی در خلیج‌فارس است، تأکید کرد: نابودی مرجان‌ها در خلیج‌فارس به از بین رفتن سایر گونه‌های دریایی منجر می‌شود که در درازمدت اثر تخریبی جبران‌ناپذیر به‌همراه دارد.

همچنین فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز مناطق مرجانی را از مهمترین زیستگاه‌های موجود از نظر تنوع زیستی و تولیدات طبیعی دانست و افزود: حفظ سلامت مرجان‌های دریایی سبب تداوم چرخه حیات در دریا و اقیانوس‌ها می‌شود و گونه‌های بسیاری از آبزیان به این مناطق وابسته هستند.

وی وضعیت مرجان‌های دریایی جزیره خارگ و خارکو را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این جزایر نادرترین زیست بوم‌های مرجانی در آب‌های خلیج فارس وجود دارد که در سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی به این آبزی وارد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از اجرا طرح احیا و بازسازی مرجان‌های دریایی جزیره خارگ خبر داد و گفت: طرح احیا و بازسازی مرجان‌ها در جزایر خارگ و خارگو با حضور کارشناسان مجری و تحت نظارت معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر آغاز شده است.

کد خبر 545509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.