نخبگان باید حماسه نهم دی را بازخوانی کنند

نماینده ولی فقیه در دانشگاه تهران گفت: نخبگان و کارشناسان باید حماسه‌های بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی همانند نهم دی را برای مردم بازخوانی کنند.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی کرمی امروز _پنجشنبه مصادف با سالروز حماسه نهم دی ماه ۱۳۸۸_ اظهار کرد: نخبگان دانشگاهی و مخصوصا اساتید باید این حادثه بزرگ را به شکل علمی تحلیل کنند تا نسل جوان دانشجو نسبت به این رویداد کاملا تبیین شوند و آن را به نسل بعد منتقل کنند.

وی با بیان اینکه فتنه ها شکل عوض می کنند، ادامه داد: فتنه سال ۸۸ درباره خود انتخابات بود با شعار تقلب در انتخابات، اما فتنه های امروز می‌تواند درباره پس از انتخابات و با بیان غلط از معضلات کشور باشد که مثلا این معضل اقتصادی یا سیاسی یا فرهنگی قابل حل نیست.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ادامه داد: گاهی مردم بر اثر فتنهِ فتنه گران مسیر حق را گم می کنند، اما اگر معتمدین به طور دائم حماسه های منجر به برملا شدن دشمنان را بازخوانی و یادآوری کنند احتمال بیراهه رفتن جامعه بسیار کمتر می شود.

کرمی اضافه کرد: از علامه امینی سوال شد چرا در سوگ واقعه کربلا این چنین سخت عزاداری و برای نذورات هزینه می کنید؟ ایشان پاسخی با این مضمون داد: که باید این تجربه تاریخی برای مسلمانان واگویه شود و همیشه زنده بماند تا خطای مردم در واقعه تکرار نشود.

وی تصریح کرد: اگر در صدر اسلام واقعه غدیر خم نیز بازخوانی می‌شد آن شقاق که بین مسلمانان رخ داد صورت نمی گرفت و این اختلاف تاریخی به امروز نمی رسید.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تاکید کرد: در حماسه نهم دی، هفته بصیرت و میثاق با رهبری و امام راحل (ره) مطرح شد به این معنا که حرکت خود جوش مردم در برابر فتنه گسترده آن سال بسیار بزرگ بوده است، اما هنوز همه جوانب آن بازگو و تشریح نشده است.

حجت الاسلام کرمی در تشریح فعالیت های دانشگاه تهران در سالگردهای این حماسه تصریح‌کرد: از دی ماه سال ۸۹ به صورت های مختلف از جمله با زبان هنر این روز تاریخی برای دانشجویان تبیین شد و در دو سال پاندمی کرونا مراسم ها به صورت مجازی شکل گرفت که قطعا پس از این با حضوری شدن دانشگاه ها تمرکز ما بر تشریح این حماسه بیش از پیش خواهد شد.

وی یادآور شد: زیبایی نهم دی در گفتن یک شعار واحد، در دست داشتن یک عکس معین، حرکت در یک مسیر مشخص و یک هدف معلوم بود و به این شکل بصیرت رهبری به درون جامعه منتقل شد.

گفتنی است؛ حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی ۹ دی ماه ۱۳۸۸ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زرین دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید و مردم در این حماسه انزجار خود را از اغتشاشگران و دشمنان نشان دادند و بر پیمان خود با ولایت تاکید کردند. نهم دی در تقویم جمهوری اسلامی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 545384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.