سهمیه بنزین خانوادگی به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود

یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه نظام کنونی پرداخت یارانه بنزین عادلانه نیست، گفت: خانوارهایی که درآمد پایین دارند باید یارانه بنزین را دریافت کنند بنابراین لازم است بانک اطلاعات درآمد و ثروت خانوارها تکمیل شود تا تمام دهک‌ها شناسایی شده و یارانه به مستحقان آن پرداخت شود.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با خانوادگی شدن سهمیه بندی بنزین، اظهار کرد: توزیع بنزین یارانه‌ای در شرایط فعلی ناعادلانه است و باید اصلاح شود. به طور مثال هرکس خودرو دارد ماهانه یارانه‌ای معادل ۹۵ هزار تومان دریافت می‌کند و هرکس خودرو ندارد این مبلغ را دریافت نمی‌کند.

وی افزود: این در حالی است که به عنوان نمونه روستاییانی که هیچ وسیله نقلیه‌ای ندارند از یارانه بنزین محروم می‌شوند و در مقابل کسانی که دارای چند خودرو هستند و وضع مالی بسیار خوبی دارند و مثلاً روزانه و ماهانه با بورس بازی و دلالی مبالغ بالایی را در بازار و بورس جابه‌جا کرده و نیازی به یارانه ندارند به تعداد خودرو خود مبلغ بیشتری را در سال از دولت دریافت کنند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه نظام توزیع یارانه بنزین در شرایط فعلی بسیار ناعادلانه است، گفت: بهترین راه این است که قیمت بنزین را پلکانی کنند، در واقع شصت لیتر اول ۱۵۰۰ تومان، شصت لیتر دوم سه هزار تومان و ۶۰ لیتر سوم به عنوان مثال چهار هزار و ۵۰۰ بوده و به همین ترتیب بنزین در کشور قیمت گذاری شود.

شیخی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت بنزین در بازار جهانی بیش از سه برابر و یا حتی بیشتر از قیمتی است که در کشور به نرخ آزاد فروخته می‌شود؛ گفت: همچنین می‌توان طبق گفته معاون رئیس جمهور سهمیه بنزین را به سرپرست خانوار پرداخت کرد اما نباید به خانوارهایی با درآمد بالا پرداخت شود.

وی تصریح کرد: خانوارهایی که درآمد پایین دارند و یا همان‌هایی یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ را دریافت می‌کنند باید یارانه بنزین را دریافت کنند بنابراین لازم است بانک اطلاعات درآمد و ثروت خانوارها تکمیل شود تا تمام دهک‌ها شناسایی شده و یارانه به مستحقان پرداخت شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بنزین باید به صورت تجمعی پلکانی شده و قیمت گذاری آن در پله‌های اول و دوم متوقف نشود و این روند ادامه داشته باشد تا اجحافی در قبال حق نسل فعلی و نسل‌های آینده وارد نشود.

کد خبر 545074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.