ایستگاه هشتم؛ دست برتر ایران در مذاکرات

مذاکرات هسته‌ای بر سر رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای تعهداتشان در برجام، بار دیگر در وین از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دور هشتم مذاکرات وین در راستای رفع تحریم‌ها از بامداد دوشنبه در وین آغاز شده است و بر اساس اعلام انریکه مو را معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این دور از گفت‌وگوها تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و بعد از آن به دلیل سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ، محل برگزاری جلسات هیأت‌های مذاکره کننده، برای یک تنفس سه روزه، موقتاً متوقف می‌شود.

بر این اساس مذاکرات، پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری می‌شود. این دور از مذاکرات قرار بود پس از تعطیلات آخر سال میلادی آغاز شود اما به دلیل اراده و جدیت هیأت‌ها برای دست‌یابی به توافق برای احیای توافقات سال ۹۴، در میانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی از سر گرفته شد.

علی باقری مقام ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی در وین شامگاه یکشنبه برای شرکت در دور هشتم مذاکرات وارد وین شد. همزمان با حاضر شدن تیم مذاکرات در هتل کوبورگ حسین امیرعبداللهیان اطلاعات قابل تأمل و مهمی را بیان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران به طور رسمی از عبور مذاکره‌کنندگان از پیش‌نویس بیست ژوئن خبر داد. این پیش‌نویس مربوط به شش دور مذاکرات دولت سابق با اعضای ۱+۴ بود که شائبه‌ها و مشکلات فراوان آن منجر به شکست گفت‌وگوها شده بود.

امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: «امروز دور جدید مذاکرات در وین شروع می‌شود، از جمله موضوعاتی که در دستور کار ماست بحث تضمین و راستی آزمایی است. امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم، هم در موضوع هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم.»

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: «از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود، از جمله موضوعات در دستور کار در مذاکرات جاری ما بحث تضمین و راستی‌آزمایی است. برای ما مهم‌ترین مسأله این است که باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در همین خصوص گفت: «ما از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم. پیشنهادات و نظرات ایران کاملاً در آنها گنجانده شده و امروز دو سند جدید داریم و سند رفع تحریم‌ها سندی است که به‌صورت خاص در تمرکز ویژه مذاکره کنندگان ملت است. انتظار داریم طرف مقابل تعهد و جدیت نشان دهد که آمده‌اند تا به توافق معنادار و منطبق با حقوق بین‌الملل برسند. روزهای آتی نشان می‌دهد پاسخ جدیت ایران از طرف‌های مقابل داده خواهد شد.»

دور هشتم گفت‌وگوهای نمایندگان ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم‌ها، (دوشنبه) در وین آغاز شده است. این دور از گفت‌وگوها در حالی از دوشنبه آغاز شده که انتظار می‌رود طرف‌های اروپایی با جدیت بیشتری بر سر میز مذاکره حاضر شده و با پرهیز از فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی گام‌های عملی برای اجرای تعهدات خود بردارند.

چین و روسیه در سند مشترک همراهی قابل‌توجهی داشتند

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌المللی در این رابطه به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: علی‌رغم اینکه طرف‌های غربی تلاش کردند با این سند مشترک برخورد کنند، اما جمهوری اسلامی توانست برای فرآیند گفت‌وگوها یک ریل‌گذاری انجام دهد که در این ریل‌گذاری اروپایی‌ها نه می‌توانستند به صورت منطقی و مستدل متن را رد کنند و نه می‌توانستند گفت‌وگوها را معطل نگه دارند.

به گفته وی، دور تازه گفت‌وگوهای وین در شرایطی آغاز می‌شود که طرفین در دور قبلی توانستند به یک متن جدید به‌عنوان مبنای حرکت در مذاکرات دست پیدا کنند. در حقیقت این متن جدید، همان متن اسنادی است که جمهوری اسلامی در اختیار آنها قرار داد. درواقع به رسمیت شناخته شدن پیشنهاد ایران، در حال جا افتادن و نهادینه شدن است.

به عقیده این کارشناس مسائل بین‌المللی، اگر این اتفاق نمی‌افتاد، مذاکرات متوقف می‌شد و طرفین مذاکره‌کننده متنی را برای مذاکره نداشتند. بنابراین، این نکته یکی از دستاوردهای مهمی است که ما در دور جدید مذاکرات با آن روبه‌رو هستیم. البته طرف‌های غربی خیلی تلاش کردند که با صدور بیانیه و اظهارنظرهای مختلف و فضای رسانه‌ای با یک نگرش منفی با این موضوع برخورد کنند اما هیأت ایرانی بدون اینکه بخواهد امتیازی بدهد، بر اساس اسناد و مدارک مستند و مستدل کار را پیش برد.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت جمهوری اسلامی توانست برای فرآیند گفت‌وگوها یک ریل‌گذاری انجام دهد که در این ریل‌گذاری اروپایی‌ها نه می‌توانستند به صورت منطقی و مستدل متن را رد کنند و نه می‌توانستند گفت‌وگوها را معطل نگه دارند. در رابطه با همین مساله گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی بین مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی صورت گرفت و حتی در این مورد گزینه‌های جایگزین هم مطرح شد که همه این مسائل به همراه تهدیدات نظامی غیر معتبر بود.

صدرالحسینی تاکید کرد: این اقدام آنها نشان‌دهنده سردرگمی راهبردی است که طرف‌های غربی با آن رو در رو هستند. از طرف دیگر نشان‌دهنده راه مشخص یا راهبرد مشخص در جمهوری اسلامی برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوهاست. بسیاری از کارشناسان منصف و بی‌طرف نسبت به این مساله اظهارنظر کردند که جمهوری اسلامی با دست پر وارد مذاکرات شده و ارزیابی‌ها هم نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از تهدیدات نهراسیده و حتی این تهدیدات را بی‌اعتبار نیز کرده است البته میدان هم توانست به مذاکره‌کنندگان کمک کند.

وی تصریح کرد: رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ هم بسیار کمک کرد. درواقع پیام صلح و دوستی این رزمایش هم به کشورهای همسایه رسید و هم پیام اقتدار را به دشمنان جمهوری اسلامی رساند و به آنها نشان داد که فشار حداکثری در حوزه اقتصادی و تهدیدات سیاسی و رسانه‌ای نمی‌تواند جمهوری اسلامی را از مسیر خودش خارج کند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ارتباط پیش‌نویس چند هفته گذشته با سند مشترک جدید گفت: این اسناد مشترک با بعضی از صفحات پیش‌نویس به توافق نرسیده و امضا نشده ۶ دور مذاکرات قبلی متفاوت است. به دلیل اینکه بعضی از آن توافق‌های اولیه یا پیش‌نویس توافق‌ها با متن و محتوای برجام در تناقض بود و جمهوری اسلامی در این اسناد جدید تلاش کرده بر اساس متن و محتوای برجام اسناد خودش را تنظیم کند. به همین دلیل است که سندیت و استدلال جمهوری اسلامی در حال حاضر کاملاً پذیرفته شده است.

صدرالحسینی در رابطه با موضع روسیه و چین در رابطه با سند مشترک ارائه شده از جانب ایران گفت: چین و روسیه در ارتباط با اسنادی که ما در اختیار ۱+۴ گذاشتیم، با جمهوری اسلامی همراهی قابل‌توجهی را داشتند تا حدی که آنها غرب و آمریکا را در شدت تحریم‌ها علیه ایران محکوم کردند.

وی یادآور شد: ما باید توجه داشته باشیم که نگاه جمهوری اسلامی به شرق توانسته است بسیاری از مشکلات ما با غربی‌ها را حل کند. اما اینکه این اسناد مشترک با همکاری روسیه و چین نوشته شده یا نوشته نشده، موضوعی است که شرایطش روشن نیست. بالاخره این سندی است که ایران ارائه داده و روسیه و چین هم همکاری کردند. در این مساله چند نکته هم مطرح است. لاوروف گفته که غرب واقعیت را غیرواقعی جلوه می‌دهد. نکته بعدی این است که او اقرار به توانمندی سانتریفیوژهای هوشمند ما دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ایران علاقه‌مند است در مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد اما برای به نتیجه رساندن مذاکرات در اضطرار نیست.

کد خبر 545071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.