بافت‌های تاریخی فرصت بالقوه رونق اقتصادی شهر

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه بافت و ابنیه‌های تاریخی فرصت‌های بالقوه رونق اقتصادی را رقم می‌زند، در غیر این صورت محل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول میرباقری در یک برنامه زنده رادیویی، اظهار کرد: یک منطقه تاریخی که بناها و آثار تاریخی در آن وجود دارد، میراثی است که فرهنگ را نمایش می‌دهد و شهر ما از وجود این سرمایه ارزشمند بی‌نصیب نیست.

وی با بیان اینکه بیشترین آثار تاریخی اصفهان در مناطق یک و سه شهرداری قرار دارد، افزود: رسیدگی به بافت تاریخی با توجه به شرایط خاص نیاز به بودجه‌های ملی و مساعدت‌های ویژه دارد و می‌طلبد میراث فرهنگی، شهرداری و شهرسازی به این موضوع ورود کنند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: میراث فرهنگی بعضی از بافت‌های تاریخی را تملک و احیا می‌کند تا از آن حفاظت و نگهداری شود، البته با توجه به اینکه بودجه میراث فرهنگی به نحوی نیست که از همه بافت‌های تاریخی شهر حمایت کند، بر اساس اولویت و به تدریج احیای آن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و مدیریت شهری باید تلاش خود را برای حفاظت از این آثار و بافت انجام دهند، ادامه داد: تلاش شده است با برگزاری جلسات هفتگی کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی در بافت تاریخی شهر و اماکنی همچون عصارخانه جماله، بقعه تاریخی امامزاده اسماعیل و حسینیه پامنار، مسئولان شهری در این ابنیه و آثار تاریخی تصمیمات جدی برای احیای این بافت‌ها بگیرند.

میرباقری با تاکید بر اینکه بافت‌های تاریخی فرصت و تهدیدی است که مسائل آن باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: با استفاده درست از سرمایه‌هایی چون بافت تاریخی، پیوندی میان گذشته، حال و آینده برقرار و بستری برای احیای آداب و رسوم کهن فراهم می‌شود، همچنین این اقدام رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر بافت و ابنیه‌های تاریخی مورد توجه و حمایت قرار گیرد، فرصت‌های بالقوه رونق اقتصادی را رقم می‌زند و در غیر این صورت محل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد، خاطرنشان کرد: تسهیلات لازم در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که با مرمت بافت تاریخی در صدد احیای گردشگری هستند یا قصد ساخت و ساز در این بافت‌ها را دارند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم مشارکت مردم و بخش خصوصی در احیای بافت تاریخی شهر، گفت: لازم است افراد شاخص و شناخته شده شهر، خیران بافت تاریخی و بخش خصوصی با ورود به این موضوع نسبت به احیا و حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند به کمک میراث فرهنگی و مدیریت شهری بیایند.

وی با بیان اینکه گردشگری به عنوان یکی از پاک‌ترین صنعت‌ها باعث رونق اقتصاد می‌شود، افزود: در این دوره از مدیریت شهری تلاش می‌کنیم با انجام اقدامات مطلوب کسانی که در این محله‌ها زندگی می‌کردند، تعلق خاطر بیشتری پیدا کنند و اهمیت این بافت نیز برای همگان مشخص شود.

میرباقری با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در بافت فرسوده و تاریخی هستیم تا با کمک سرمایه‌گذاران موانع و مشکلات این بافت‌ها رفع شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصفهان تاب بارگذاری‌های جدید صنعتی را ندارد و در این شرایط که شهر با مشکلات عمده زیست محیطی، کمبود آب و آلودگی هوا روبه‌رو است، توجه به بافت تاریخی و صنعت پاک گردشگری می‌تواند فرصت مناسبی برای رفع مشکلات شهری و رونق اقتصادی را فراهم آورد که در این زمینه نیازمند همراهی مردم، بخش خصوصی، دولت، میراث فرهنگی و مدیریت شهری هستیم.

کد خبر 545067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.