عبور از وین ۶

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه، هفتم دی‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور از وین ۶» به بررسی مذاکرات وین پرداخت و نوشت: علی باقری دیروز (دوشنبه) برای شرکت در دور هشتم مذاکرات وارد وین شد. همزمان با حاضر شدن تیم مذاکرات در هتل کوبورگ حسین امیر عبداللهیان اطلاعات قابل تأمل و مهمی را بیان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران به طور رسمی از عبور مذاکره‌کنندگان از پیش‌نویس بیست ژوئن خبر داد. این پیش‌نویس مربوط به شش دور مذاکرات دولت سابق با اعضای ۱+۴ بود که شائبه‌ها و مشکلات فراوان آن منجر به شکست گفت‌وگوها شده بود.

امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: «امروز دور جدید مذاکرات در وین شروع می‌شود، از جمله موضوعاتی که در دستور کار ماست بحث تضمین و راستی آزمایی است. امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم، هم در موضوع هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم.»

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: «از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود، از جمله موضوعات در دستور کار در مذاکرات جاری ما بحث تضمین و راستی‌آزمایی است.

برای ما مهم‌ترین مسأله این است که باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در همین خصوص گفت: «ما از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم. پیشنهادات و نظرات ایران کاملاً در آنها گنجانده شده و امروز دو سند جدید داریم و سند رفع تحریم‌ها سندی است که به‌صورت خاص در تمرکز ویژه مذاکره کنندگان ملت است. انتظار داریم طرف مقابل تعهد و جدیت نشان دهد که آمده‌اند تا به توافق معنادار و منطبق با حقوق بین‌الملل برسند. روزهای آتی نشان می‌دهد پاسخ جدیت ایران از طرف‌های مقابل داده خواهد شد.»

عبور از وین ۶

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابلاغ ۴ دستور قضائی در رعایت حقوق متهمان‌» به بررسی ابلاغ چهار دستور قضائی پرداخت و نوشت: رئیس قوه قضائیه با ابلاغ چهار دستور قضائی به شوراهای عالی قضائی استان‌ها، ضمن تأکید بر این نکته که در دادسراها از انجام هر آنچه موجبات زحمت و دردسر مردم را فراهم می‌آورد به جد پرهیز و اجتناب شود، تخطی از دستورات را مستوجب پیگیری از سوی دادسرای انتظامی قضات دانست؛ دستوراتی که ناظر بر رعایت حقوق متهمان، در مسیر احضار و بازداشت افراد بود.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در دومین نشست مشترک شورای عالی قوه‌قضاییه و شورای عالی قضائی استان‌ها در دوره تحول و تعالی که روز گذشته به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، ابتدا به حوادث نهم دی سال ۸۸ و بصیرت مثال‌زدنی مردم در این حماسه ملی اشاره کرد و سپس در خصوص رزمایش تحسین‌برانگیز پیامبر اعظم (ص) سپاه گفت: با این همه دشمنی و فشار در بیش از چهار دهه و محاصره همه‌جانبه، ولی با مجاهدت، خلاقیت و تلاش شبانه‌روزی، امروز به گفته خود دشمنان، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جزو مقتدرترین‌ها هستند.

رئیس قوه قضائیه ضمن با بیان اینکه روز نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ یکی از روزهایی است که دل‌های مؤمنان را به قدرت الهی و عنایت پروردگار متوجه کرد، گفت: در این روز قلوب نورانی ملت از یک فتنه بزرگ که دشمن تدارک دیده بود، آگاه شد. با گذشت چند هفته و چند ماه غافلان هم متوجه شدند که فتنه عظیمی است که دشمنان پشت سر آن هستند. اژه‌ای با اشاره به بصیرت و آگاهی مردم در خنثی‌سازی فتنه ۸۸ اظهار کرد: امت با بصیرت و آگاهی، به ندای امام خودشان جواب مثبت دادند و ظرف کمتر از نصف روز توطئه بزرگ و فتنه‌ای عظیم را خنثی کردند که اگر حضور پرشور و همراه با شعور مردم نبود چه بسا کشور هزینه‌های بسیار سنگینی را متحمل می‌شد و مدت‌ها طول می‌کشید تا این زخم التیام پیدا کند. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: حضور مردم متدین و انقلابی به مثابه آتش‌نشانی بود که در آن واحد آتش را خاموش کرد و حتی اجازه نداد دود آن هم بعد از فروکش شدن آتش، زحمت ایجاد کند.

عبور از وین ۶

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صادرات رونق گرفت / پادوهای آمریکا به دست و پا افتادن د» نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از نیمه مردادماه سکان دولت سیزدهم را به دست گرفت و در آغاز شهریورماه هیئت دولت به‌طور رسمی کار خود را با دریافت رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی آغاز کرد.

از همان آغاز دولت، رئیس جمهوری بر افزایش مبادلات تجاری و بازارچه‌های مرزی، رشد صادرات و توسعه تجارت با همسایگان تأکید کرد تا چرخه اقتصادی کشور بر اساس صادرات و واردات به حرکت در بیاید و به‌دنبال آن شاهد بهبود اقتصاد و مهم‌تر از آن رشد شاخص‌های معیشت مردم باشیم.

کارشناسان اقتصادی نیز با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم، توجه به توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه و اتحادیه‌های منطقه‌ای را راهکاری مطمئن برای افزایش صادرات غیرنفتی دانستند.

رونق تجارت با گسترش دیپلماسی اقتصادی همچنین سیاست خارجی پویا و فراگیر دولت، با آثار حائز اهمیت از جمله عضویت در پیمان شانگهای، انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان، صادرات سوخت، اهرم‌سازی و ترسیم چارچوب منطقی و مقتدرانه برای حریف و زیرپا گذاشتن تحریم‌های غرب نمایان شده است. دولت با این دیپلماسی چند جانبه‌گرایانه از سویی معطل چک بی‌محل برجام و گردن‌کشی‌های غرب نمی‌ماند و تضمین مطمئن درباره عدم تکرار عهدشکنی می‌خواهد و از سوی دیگر صادرات و شرکای تجاری خود را با اولویت همسایگان تنوع بخشیده است. از همین رو، در کنار مواجهه عزت‌مندانه با غرب، هم رسماً عضو پیمان اقتصادی و امنیتی شانگهای می‌شود، هم در جریان اجلاس اکو با ترکمنستان و آذربایجان قرارداد سوآپ گازی منعقد می‌کند. همچنین به لبنان و سوریه سوخت صادر می‌کند.

تحول در کریدورهای ترانزیتی در دولت سیزدهم همچنین طی روزهای گذشته با پیگیری‌های مجدانه دولت سیزدهم کریدور ریلی اسلام‌آباد- تهران- استانبول پس از ۱۲ سال احیا و راه‌اندازی شد و نخستین قطار این کریدور ریلی دیروز از مرز میرجاوه وارد کشورمان شد و پس از انجام عملیات ترانشیپمنت از مرز رازی به مقصد استانبول اعزام می‌شود. با توجه به ظرفیت‌های موجود و پتانسیل قابل توجه بار جهت حمل از پاکستان به سمت ترکیه و اروپا و بالعکس، این کریدور به‌عنوان یکی از مؤثرترین شقوق حمل بار، می‌تواند در گسترش صادرات و مبادلات تجاری میان کشورهای عضو این کریدور، نقشی پررنگ ایفا کند. از سوی دیگر پروژه راه‌آهن شلمچه - بصره به‌عنوان حلقه مفقوده تسخیر بازارهای غرب آسیا که طی ۲۰ سال گذشته متوقف شده بود با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم قفل آن نیز شکسته شد و دیروز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اعلام خبر امضا تفاهم‌نامه اجرای خط ریلی بصره- شلمچه گفت: تا دو ماه آینده شرکت مشترک بین دو کشور برای انجام این طرح مهم تأسیس خواهد شد.

بهره‌برداری از این خط ریلی ایران می‌توان دسترسی مستقیم به دریای مدیترانه و از آن سو به قاره اروپا و آفریقا پیدا کند و از جهت دیگر جایگاه و اهمیت خود را در کریدور کمربند- راه چین افزایش دهد. افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی در دولت نوپای رئیسی همه اینها در حالی است که با وجود استمرار تحریم‌ها در دولت سیزدهم، صادرات نفت در این مدت کوتاه عمر دولت نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

عبور از وین ۶

کد خبر 544875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.