طرح تفصیلی اردبیل از زمان‌بندی عقب است

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: تهیه و تدوین طرح تفصیلی شهر اردبیل از زمان‌بندی مشخص شده عقب است و باید هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

به گزارش ایمنا، علی باقرزاده در جلسه بررسی طرح تفصیلی شهر اردبیل، اظهار کرد: باید در دو سال گذشته این طرح به سرانجام می‌رسید که با بررسی دقیق و کارشناسی و استفاده از نظر متخصصان سعی شد تا تهیه این طرح با نگاهی متفاوت انجام شود که نباید اجازه دهیم بیش از این روند تهیه و ابلاغ آن طولانی شود.

وی افزود: بعد از تصویب شورای شهر اردبیل، در شورای عالی معماری بررسی و تأیید نهایی این طرح را شاهد خواهیم بود تا زمینه اجرای آن از سال آینده توسط شهرداری فراهم آید.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود این طرح در افق ۱۵ تا ۲۰ سال آینده جوابگوی توسعه شهر اردبیل باشد که در این زمینه سعی شده شاخص‌ها و الگوهای مختلف با همراهی مشاوره طرح، متخصصان و کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

در این جلسه محمود صفری، شهردار اردبیل نیز مخالفت خود را با افزایش محدوده بافت تاریخی اردبیل تا ۲۰۰ هکتار اعلام و تاکید کرد: این افزایش محدوده دست و پای ما را در اجرای پروژه‌های مختلف خواهد گرفت و میراث فرهنگی اجازه عملیاتی شدن پروژه‌ها را به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی نخواهد داد.

وی گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا ۹۵ هکتار مصوب بافت تاریخی مورد تأیید و تصویب قرار گیرد و به هیچ وجه ادعای افزایش این محدوده تا ۱۱۸ هکتار و حتی ۲۰۰ هکتار مورد قبول نیست.

شهردار اردبیل با بیان اینکه معلوم نیست در طرح تفصیلی ۸.۵ متر ارتفاع از کجا درآمده و دلیل کارشناسی این امر چه بوده است، اضافه کرد: نباید اجازه دهیم شهر به دست عده‌ای دلال بیفتد تا با تفکیک زمین و فروش غیرقانونی ساخت و سازهای ناهمگون و نامناسب اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در یک کوچه به سازنده و متقاضی واحد مسکونی مجوز ساخت ۵ طبقه داد و بعد از تصویب طرح تفصیلی این مجوز را به دو تا سه طبقه کاهش داد، ادامه داد: طرح جامع و تفصیلی شهر اردبیل باید متناسب با هم و در راستای هماهنگی با طرح جامع ترافیک شهر اردبیل باشد تا در معبرها، کوچه‌ها و خیابان‌ها بتوان طرح‌های توسعه‌ای و بازگشایی را با هدف بهبود شرایط ترافیکی انجام داد.

صفری با قدردانی از حضور نخبگان جامعه مهندسی شهر در بررسی دقیق طرح تفصیلی شهر با همراهی خوب مشاور، اظهار کرد: ما نباید با دست خودمان برای توسعه شهر محدودیت ایجاد کنیم و قطعاً افزایش محدوده بافت تاریخی به صلاح شهر نیست.

وی تصریح کرد: در کنار رعایت موازین تعریف شده، باید شرایط اقلیمی و بومی اردبیل را نیز در نظر گرفت تا امکان اجرایی شدن طرح تفصیلی را در سال آینده فراهم کرد.

به گزارش ایمنا، در این جلسه که جمعی از مهندسان حوزه شهرسازی، معماری و اعضای نظام مهندسی ساختمان حضور داشتند، مشاور طرح تفصیلی گزارشی از روند تهیه گام‌های اول تا چهارم طرح تفصیلی را تبیین کرده و از فرآیند تهیه طرح در ۷ سال اخیر گزارشی ارائه کرد.

بر اساس اعلام مشاور طرح تفصیلی شهر اردبیل در این طرح کاربری‌ها، توجه به کیفیت ساخت و ساز و ابنیه‌ها، به‌روزرسانی نقشه‌ها، توجه به آرای سنواتی در اراضی محدوده شهر و فضای سبز، همچنین ضرورت تعریف شبکه‌های معابر و پرهیز از دوباره کاری در اعلام ضوابط و مقررات ساخت و ساز همچنین پهنه‌بندی و زوم‌بندی شهر در قالب طرح تفصیلی تبیین و مهندسان نظر کارشناسی خود را در این زمینه ارائه کردند.

به نمایندگی از جامعه مهندسان استان اردبیل تعداد ۱۵ مهندس در اظهار نظری در مورد طرح تفصیلی شهر اردبیل، توجه به کاهش تراکم ساخت و ساز، پرهیز از ساخت و سازهای غیرقانونی و خارج از ضوابط، دقت در زوم‌بندی بر اساس الگوها و معیارهای منطقه‌ای، رشد سریع جمعیت و محدوده شهر اردبیل، ضرورت احداث پارکینگ، بازنگری در طرح جامع و جلوگیری از افزایش محدوده بافت تاریخی را به عنوان نظر کارشناسی اعلام کردند.

منبع: مهر

کد خبر 544829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.