رشد ۶۳ درصدی اعتبارات مناطق محروم در لایحه بودجه ۱۴۰۱

سازمان برنامه و بودجه اعلام‌ کرد: منابع مناطق محروم و شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آن‌ها زیر میانگین کشوری است، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه کشور، این سازمان در گزارشی عنوان کرد: منابع مناطق کمتر برخوردار و شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آنها زیر میانگین کشوری قرار دارد، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان است.

در لایحه بودجه، دو سوم از سه درصد درآمدهای نفتی به شهرستان‌ها، بخش‌ها و دهستان‌های مناطق کمتر برخوردار ۳۱ استان کشور اختصاص پیدا کرده است. این رقم از پنج هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ به شش هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

همچنین در بودجه ۱۴۰۱، از محل اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه آن برای شهرستان‌هایی که شاخص‌های توسعه‌ای آنها زیر میانگین کشوری است ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم در بودجه امسال حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، منابع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به شهرستان‌هایی اختصاص پیدا می‌کند که شاخص‌های زیربنایی، تولیدی، فرهنگی و اجتماعی آن‌ها زیر میانگین کشوری باشد. عناوین شاخص‌ها و وضعیت شهرستان‌ها در دستورالعمل اجرای بودجه ۱۴۰۱ تدوین خواهد شد.

علاوه بر این، موارد رویکرد اصلی صندوق پیشرفت و عدالت استان‌ها که آئین‌نامه آن به‌زودی در دولت طرح و نهایی می‌شود بر مبنای ایجاد توازن و کمک به مناطق کمتر برخوردار شکل خواهد گرفت.

به این ترتیب، بدون در نظر گرفتن منابع صندوق عدالت و پیشرفت استان‌ها، منابع مناطق محروم و شهرستان‌های کمتر برخوردار با رشد بیش از ۶۳ درصدی از حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد در بودجه سال جاری به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 544742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.