جلوگیری از خروج ارز با تولید آنتی‌بیوتیک تیکوپلانین

فرآورده آنتی‌بیوتیکی تیکوپلانین با تلاش محققان یک شرکت دانش بنیان تولید شد. این اقدام علاوه بر تامین نیاز بازار با جلوگیری از خروج ارز، این دارو را از اولویت واردات کشور خارج کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سپیده کریمی افشار، مدیرعامل این شرکت دارویی با بیان این‌که مهم‌ترین فرآورده این شرکت آنتی‌بیوتیک تیکومیکس یا تیکوپلانین در درمان عفونت‌های مقاوم به درمان بیمارستانی کاربرد دارد، گفت: مکانیسم عمل تیکوپلانین مهار سنتز دیواره سلولی باکتری است.

وی افزود: این فرآورده به علت تأمین بازار مناسب توسط این شرکت از اولویت واردات خارج شده است و ارزبری آن به واردات ماده اولیه (بسیار کمتر از محصول فرموله شده نهایی) محدود شده است. همچنین دو شرکت دارویی دیگر جهت تأمین بخشی از بازار، اقدام به تولید فرآورده نیمه آماده آن می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دارویی ادامه داد: با توجه به توقف تخصیص ارز ترجیحی به ماده اولیه این فرآورده، قیمت تمام شده آن در صورت واردات بدون ارز ترجیحی در ازای هر ویال نیمی از قیمت نمونه خارجی است، میزان مصرف این فرآورده که دارای نمونه مشابه خارجی است، بالغ بر ۵۰۰ هزار ویال است و این شرکت در تأمین حدود ۷۰ درصد از آن سهم دارد.

کریمی افشار یادآور شد: در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان خط تولید شرکت برای داروهای ضدسرطان که ۲ قلم از آنها تاییدیه دانش‌بنیان دارد، راه‌اندازی کرده است، همچنین این شرکت در حال بررسی فرآیند ثبت در کشورهای همسایه از جمله عراق، سوریه، افغانستان، تاجیکستان است.

وی به اهمیت ثبات سیاست گذاری‌های سازمان غذا و دارو به ویژه در موضوع تخصیص ارز اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری متناسب و پذیرش فناوری‌های استاندارد و به‌روز به‌هنگام ثبت فراورده‌های فناورانه و صدور مجوزها، مهم‌ترین موارد در خصوص رونق تولید، صادرات و توسعه فناوری محصولات ایران‌ساخت است.

کد خبر 544726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.